Half-Life: Episode 3 navzdory spekulacím neměla přinést konec Gordona Freemana.

TÉMA: Uniklé informace dokážou zničit herní zážitek, přesto je hráči milují

  • 10
Správně načasované uvolňování informací o chystaných hrách je náročná práce, nad kterou se často potí celé týmy marketingových specialistů. Všechna práce však může přijít vniveč kvůli chybě řadového zaměstnance či nešťastné náhodě.

Pro autory videoher neexistuje více frustrující zážitek, než když informace o jejich pečlivě skrývané hře unikne neplánovaně na internet. Namísto pompézní show, kdy nepřipravené fanoušky můžete překvapit bombastickým trailerem ukazujícím výsledky dlouholeté práce, si mezi sebou lidé na internetu sdílí například obrázek klíčenky s prozrazeným logem hry (tak se stalo u Assassin’s Creed Odyssey).

První věc, kterou hráči viděli z Assassin’s Creed Odyssey, byla tato laciná klíčenka.

Vývoj her je nesmírně složitý proces, na kterém se podílí stovky až tisíce lidí. Přes veškerou snahu se tak často nepodaří udržet informace pod pokličkou. Mohou nechtěně prosáknout ven řadou děr, ať už je to jen kvůli zhrzenému zaměstnanci, chybně adresovanému e-mailu, nebo nešťastné náhodě.

Asi vás nepřekvapí, že pro vydavatele videoher jde o katastrofu. „Je to extrémně demoralizující, totálně vám to srazí sebevědomí,“ řekl Jeff Kaplan z Blizzardu magazínu Kotaku, když se několik dní před letošním Blizzconem dostaly na veřejnosti první zmínky o chystaném pokračování hry Overwatch. „Bere nám to elán, je to náročné na morálku celého týmu,“ potvrdil nepřímo jeho slova Davide Soliani, autor originálního herního mashupu Mario + Rabbids Kingdom Battle. 

Jeho vývojáři se následně museli vypořádat se spoustou nepříjemných spekulací a dohadů, které se zakládaly jen na nepodložených názorech anonymního internetového davu. Jednoduše proto, že celý koncept byl poměrně novátorský a hráči nedostali potřebné množství informací. Přeci jen, je něco jiného, když hráčům prezentujete pečlivě sestříhanou a zrežírovanou ukázku, nebo jen několik obrázků z úvodního menu hry. Nakonec to naštěstí dopadlo dobře a králíkům se dařilo na výbornou.

Jak vůbec k takovýmto únikům dochází? Způsobů je mnoho, ale nejčastěji jde o selhání lidského faktoru. Například název posledního Tomb Raidera byl odhalen kvůli nepozornému zaměstnanci, jemuž někdo během práce nahlížel přes rameno. 

Díky této fotografii prosákl na veřejnost Shadow of the Tomb Raider.

Poměrně častým zdrojem se stávají životopisy herních vývojářů. Ti se snaží vyšperkovat portfolio co nejvíce záznamy, aniž by si přitom uvědomili, že hra, na které dělají po mnoho měsíců, je ještě tajná.

Často se problémy objevují až při odeslání hry do koncové distribuce. Nechvalně proslulý je v této oblasti americký gigant Walmart, který několik týdnů před loňskou E3 prozradil mimo jiné existenci Rage 2. Nutno dodat, že marketingové oddělení Bethesdy tehdy zareagovalo výborně a nechtěné propálení otočilo ve skvělý vtip:

Ještě horší než únik informací je skutečnost, když se na veřejnost dostane samotná hra. Kvůli požadavku začít prodávat titul ve všech oblastech světa ve stejný čas jsou dodávky fyzických médií prováděny často s velkým předstihem. A stejně jako každé jiné zboží, i hry je možné ukrást a zpeněžit. Takoví zloději jsou však zpravidla velice naivní a snadno dohledatelní, díky online povaze dnešních her je možné uniklou šarži dokonce zablokovat. Byť k tomuto kroku vydavatelé prakticky nepřistupují, protože trestá často jen špatně informované zákazníky.

Máslo na hlavě občas mají i novináři, kteří hru dostanou s předstihem. Jen málokdo je tak hloupý, aby si znepřátelil distributory proto, aby se mohl pochlubit, že má hru dříve. Ale i takoví jsou. Speciální místo v pekle je připraveno pro ty, co vypouští do světa spoilery. Pokud se na nějakou hru opravdu těšíte, nejlepší je se pár dnů před vydáním raději odpojit od internetu.

Pozor je potřeba dávat i na hackerské útoky, to už je poměrně vzácná disciplína. Od doby, kdy si Valve nechali ukrást pracovní koncept Half- life 2 (viz náš starší článek) už se přeci jen spousta věcí změnila k lepšímu. Občas si situaci zkomplikují i sami vývojáři, jako v případě Yakuzy 6, kde omylem zveřejnili místo plánované demoverze celou plnou hru, a to dva měsíce před oficiálním datem vydání a zadarmo. 

Hráči mají tyto úniky nesmírně rádi, což musí média reflektovat, i když za sebe musím říct, že je upřímně nesnáším. Člověk se tím vydává do hodně nebezpečných vod, protože podobné články musí postavit na vodě a nevyhne se nechtěným výrazům, jako jsou „spekulace, šeptanda, údajně, nejspíše, zřejmě“.Pisatel se tak vystavuje velikému nebezpečí, že se znemožní s místo plánováno trháku jen šíří hoax. 

Z nedávné doby například prosákly falešné záběry z údajného Assassin’s Creed: Ragnarok či GTA VI, či „zaručená informace“, že Sony kupuje vydavatelství Take 2. V těchto případech šlo o očividné nesmysly, které nestály za zmínku, jindy jsou však podvrhy mnohem pečlivější. Třeba takového Raymana Smashified z videa níže bychom si rozhodně chtěli zahrát, bohužel je jeho oznámení podvrh.

Ale to už je takové specifikum dnešní doby a každý se musí naučit, že nemůže věřit všemu, co se píše na internetu.