Jak jsme hráli NHL 2002

  12:00
Chcete vědět, co nového přináší poslední zjevení hokejové série NHL, za jehož názvem se skví číslo 2002? Chcete se přesvědčit, jestli vylepšení a novinky splňují vaše očekávání? Pak není nic jednoduššího než se podívat dovnitř článku, jak se hrál zápas Česká republika : Slovensko...
NHL 2002

Vážené dámy, vážení pánové, vítejte u obrazovek České televize při sledování přímého přenosu exhibičního utkání mezi týmem České republiky a týmem Slovenska. Naši hrají již tradičně v červených dresech, Slováci se oblékli do modrobílého. Atmosféra zde v hale je bouřlivá, dá se očekávat jistě zajímavý zápas plný dramatických zvratů. Oba týmy nastupují v těchto sestavách…

Rok se sešel s rokem a vývojáři z EA Sports nám nabízejí další ročník své hokejové série NHL, mezi českým pařanstvem nejoblíbenější hry vůbec. Co nového se od něj dá očekávat jsme vám nastínili v našem preview z E3, před pár dny jsme si mohli na EA play party vyzkoušet, jestli tvůrci sliby dodrželi a jak všechny ty nové vychytávky snoubící se s vylepšenou grafikou a hratelností vypadají v praxi. Vezměme to tedy pěkně popořadě od samotného spuštění hry.

Poté, co si zapnete NHL 2002 a pokocháte se tradičně kvalitním intrem doplněným rychlou adrenalinovou muzikou, která se i letos line z in-game menu, si máte možnost vybrat jeden ze šesti herních módů - exhibici, sezónu, kariéru, turnaj, play-off a nájezdy, tradiční možností v úvodní obrazovce je také hra po internetu. Tolik popis módů, všechna menu popisovat nebudu, jednak bychom u toho strávili půl dne a druhak to nikoho nezajímá (pařani NHL je znají a ty, kdož se do vod virtuálních hokejistů teprve chystají zabřednout, to beztak nezajímá). Za zmínku snad stojí jen fakt, že menu jsou stejně strukturovaná a NHL 2002 přehledná jako v předchozím ročníku, jen se změnilo jejich grafické zpracování, ostatně jako tvář celé hry.

Po vstupu do utkání vás okamžitě zaujme vylepšená grafika a to nejen herní, ale i neherní. Hráči, mantinely, stadion a poprvé i diváci vypadají opravdu realisticky, stejně jako jejich pohyby (k animování bylo již tradičně použito technologie motion-capture). Nejmarkantnější změna k lepšímu je v případě diváků, kteří jsou pěkně vymodelovaní a chovají se opravdu jako v reálu, dělají vlny a ženou svůj tým k vyšším výkonům, což se může ve chvíli, kdy davy jásají a oslavují svůj tým, pozitivně projevit prostřednictvím Emotion metru na výkonech týmu či jednotlivce.

Když už jsme u toho Emotion metru, asi by bylo dobré zmínit, že i ten doznal značných vylepšení. Není se co divit, poprvé jsme jej měli možnost vidět v loňském ročníku, takže vychytávat bylo co a tvůrci si vzali připomínky hráčů k srdci, což se na letošním ročníku NHL 2002 projevilo více než pozitivně. Například brankáře dokáže výrazně povzbudit skvělý zásah, byť branku v té chvíli odvrátí se štěstím. V budoucnu již ale chytá mnohem jistěji a nedělá zbytečné chyby (během hraní jsme nenarazili ani na žádný typický bug). Útočníkovi zase zvýší sebevědomí a napumpuje adrenalin v krvi na maximum prokličkování celým kluzištěm a nádherná střela, případně skvělá kombinace zakončená nádherným gólem, prostě jako v reálu.

NHL 2002

… jsme v polovině utkání a Slovensko vede po vydařených akcích zakončených pěknou brankou 2:1. Za náš tým skóroval na konci první třetiny Jágr, který se skvěle uvolnil, po pravém křídle zavezl puk do třetiny soupeře, prokličkoval přes dva obránce mezi pruhy a efektní střelou zavěsil do pravého horního růžku…

Jako ve skutečnosti ostatně vypadá celý hokej. Vývojáři totiž i tento ročník konzultovali s řadou profesionálních hráčů NHL a i letos na něj zakoupili licenci od NHL a NHLPA, což znamená, že se ve hře setkáme se všemi 30ti mužstvy NHL a 20 mezinárodními týmy, každý z nich má přitom aktuální soupisky, dresy a vůbec všechno, co k hokeji patří. Už předem je jisté, že dozná-li některá ze soutěží (mistrovství světa, NHL) nějakých změn, budou tyto přeneseny i do hry prostřednictvím patchů, stejně jako tomu bylo u minulých verzí této hokejové série.

Ještě jednu pozitivní novinku však přinesla licence a dlouhé konzultace vývojářů s hráči a tou je letos prvně představovaný EA GameStory. O co jde? NHL 2002 bude zaznamenávat kompletní hru vašich svěřenců a podle toho ovlivňovat jejich výkony. Něco podobného už bylo v minulých verzích, kdy byli hráči buďto ve formě, mimo ni nebo zraněni, v letošním ročníku však bude celý systém mnohem propracovanější a ovlivňovat jej bude mnohem více faktorů jako NHL 2002 počet střel na bránu, jejich úspěšnost, osobní souboje, bully, úniky, obranné zákroky a podobně. Výhodou je, že hráč v dokonalé formě pak může prostřednictvím emotion metru nabudit celou pětku a v ní se mohou blýsknout i další, což znamená výhodu pro příští zápasy.

V souvislosti s EA GameStory připravili vývojáři ještě jednu zajímavou vychytávku, díky které budete moci vidět NHL 2002 ve first person pohledu. Netušíte, k čemu to je dobré? Jak nám vývojáři prozradili, bude se tato kamera umístěná na helmě vašeho hráče používat zejména při replayích a při zaznamenávání utkání v rámci EA GameStory. Díky ní si navíc budete moci prohlédnout, jak vypadá takové utkání z pohledu hráče ve hře, což dosud nebylo možné, maximálně v NHL z pohledu brankáře, kde se dala miniaturní kamera na masku poměrně snadno umístit. Pokud jste ovšem nějaké takové záběry viděli, jistě mi dáte za pravdu, že je to psycho, o to více zajímavější ale jistě bude sledovat, jak vypadá hra z pohledu aktivního hráče ujíždějícího obrovskou rychlostí na bránu, sledujícího puk a hráče kolem sebe a ještě k tomu brankáře a jeho svatyni, do níž má kotouč umístit.

K tomu, aby propojení virtuální reality s přímým přenosem ze skutečného hokejového utkání bylo co nejrealističtější, slouží také komentář, který je v případě série NHL tradičně na velmi vysoké úrovni a v letošním ročníku by měl navíc doznat výrazných změn k lepšímu díky barvitému komentáři Dona Taylora, s nímž na komentátorském stanovišti opět usedne Jim Hughson. Oba dva by nás měli jednotlivými utkáními provázet a kromě popisu dění na ledové NHL 2002 ploše a vtipných dialogů nás zahrnou také spoustou statistik a komentářů ke hráčům, s nimiž bude také souviset v letošním ročníku představované EA GameStory.

Všechny vývojáři prezentované a námi ozkoušené featurky zatím vypadají opravdu dobře. Hra má spád, subjektivně bych si dovolil tvrdit, že má mnohem vychytanější atmosféru než předchozí ročník (ať už díky divákům, lepší grafice či barvitému komentáři), kromě toho doznala vylepšení také umělá inteligence hráčů, kteří lépe bruslí, chytřeji si přihrávají a hlavně se rozumněji stavějí. Už aby tu byl začátek října, kdy by se měla NHL 2002 objevit na trhu, v České republice pak opět částečně lokalizovaná do naší mateřštiny (vše mimo průvodního herního komentáře). I přesto všechno však stále tvrdím, že každý další ročník počítačové NHL je nejdražší aktualizací soupisek na světě, byť nám NHL 2002 nabízí mnohem více vylepšení a změn než její předchůdce.

Utkání Česká republika vs. Slovensko, kde naši borci bohužel podlehli zkušeně hrajícím Slovákům 1:4, se chýlí ke konci a trenéři mají již dnes dostatek informací pro to, aby do příštího zápasu výrazně vylepšili hru svého týmu. Naši prohru zapříčinil fakt, že se nám nedařilo bránit skvěle bruslícího a kombinujícího soupeře, který měl trestuhodně mnoho prostoru před brankou a s akcemi po mnoha skvělých kombinacích hráčů v modrobílém mezi kruhy si nedokázal poradit ani zkušený Hnilička. Škoda, snad někdy příště.

Témata: virtuální

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

RECENZE: Tempest Rising je konečně pořádný nástupce Command & Conquer

90 %

Zlatá éra RTS, tedy strategií v reálném čase, se už nevrátí. O to víc si teď musíme vážit kvalitních titulů, jako je právě Tempest Rising.

Pět videoherních zabijáků, kteří si nás získali. Znáte je všechny?

Jejich živobytím je vraždění ostatních, takže z morálního hlediska k nim máme výhrady, ale přesto si nás svým způsobem získali.

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos

Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

24. dubna 2025  11:30 0

Zájem o Switch 2 v Japonsku předčil veškerá očekávání, Nintendo se omlouvá

Očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda se začne prodávat letos 5. června. Už nyní je ovšem jasné, že na všechny zájemce se nedostane – minimálně v Japonsku zájem výrazně předčil očekávání.

24. dubna 2025  10:44 0

Tady se snadno ztratíte. Deset her s naprosto ohromnými světy

Někdo preferuje herní světy spíše menší, někdo naopak co největší. Pro ty, kdo rádi bloudí v ohromných virtuálních krajinách nebo dokonce vesmírech, vybíráme hry s těmi vůbec největšími světy.

24. dubna 2025 6

PlayStation odhalil datum vydání samurajské akce Ghost of Yotei

Očekávaná samurajská akce Ghost of Yotei vyjde letos v říjnu na PlayStation 5. Podívat se můžete také na nový trailer, který poodhaluje střípky z příběhu.

23. dubna 2025  17:20 0

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

23. dubna 2025  13:30 7

RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

75 %

Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu...

PS5
23. dubna 2025 0

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

23. dubna 2025  9:22 25

Clair Obscur: Expedition 33

75 %

PS5
vydáno 23. dubna 2025  9:18,  aktualizováno  9:51

Nečekaný herní hit obvinili z rasismu, i tak se prodává skvěle

Simulátor dealera drog Schedule 1 se těší velkému úspěchu, nicméně se nevyhnul kontroverzím. Překvapivě ne kvůli drogové tematice, ale kvůli jednomu hernímu úspěchu s údajně rasistickým podtextem.

23. dubna 2025 6

Předělávku legendárního Oblivionu si můžete zahrát už dnes

Odhalení předělávky slavné hry The Elder Scrolls IV: Oblivion sice uniklo již před pár dny na internet, ale oficiální potvrzení je i tak příjemné. A skutečně není nutné čekat, hru si lze rovnou...

22. dubna 2025  18:03 6

V úterý odhalí předělávku legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion

O tom, že vydání vylepšené verze legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion je na spadnutí, si štěbetají vrabci na střeše. Nyní už je to oficiální.

22. dubna 2025  12:32 5

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

vydáno 22. dubna 2025  12:06,  aktualizováno  23.4 9:16
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.