První světová válka představovala z pohledu obyčejného vojáka bezesporu nejhorší vojenský konflikt všech dob. Nástup vyspělé techniky povýšil zabíjení doslova na masová jatka, umocněná vyčerpávající zákopovou válkou, kdy generálové bez znalosti (dnes již naprosto samozřejmých) taktických pouček posílali na jistou smrt miliony pěšáků. Nekonečné řady útočící pěchoty, kterou s přehledem kosila kulometná hnízda, několikadenní dělostřelecké přípavy, které proměnily "území nikoho" v pustou bahnitou zemi plnou kráterů, plynové granáty rozsévající nesmírně bolestivou smrt mezi vojáky bez masek, komanda plamenometčíků vynořující se jako pekelné bytosti z kouřové clony, mračna dvojplošníků, pro které nebyl problém přesně shodit tříštivé bomby na špatně skrytá družstva. Není tedy divu, že valná většina veteránů přijala způsob boje o jednadvacet let později s pocitem úlevy - podmínky na bojišti i způsob umírání pěšáků byly v druhé světové válce mnohem humánnější. Nástup bojové techniky válku citelně odosobnil a paradoxně i zlidštil...
Teď si ale představte, že první světová válka neskončila v roce 1918, ale plynule pokračovala dál. Do náročného a nesmírně vyčerpávajícího konfliktu se postupně dostaly čím dál modernější zbraně - první nesmělé pokusy o tanky záhy vystřídali skuteční obrněnci, reaktivní letouny spolu s helikoptérami převzaly vládu nad vzduchem, zatímco dole na zemi začalo běhat čím dál více vojáků s eletronickými noktovizory, vysílačkami a podobnými vymoženostmi. Nic z toho však kupodivu nepřineslo zásadní obrat ve válce, ostatně ani nemohlo. V plné síle se totiž projevila moc zbrojních magnátů, kteří během každé války vydělávali neskutečné peníze na prodeji zbraní jednotlivým vládám. Ctihodným bílým límečkům došlo, že čím déle válka potrvá, tím budou bohatší a vlivnější. Založili proto Konsorcium, které si vytvořilo vlastní burzu s akciemi jednotlivých armád. Z války se tak stal jeden velký byznys a dění na frontě vesměs kopírovalo kurzy tajné burzy - žádný velký výkyv nebyl žádoucí, protože by vedl ke konci lukrativních obchodů. Tohle však není jediný problém prohnilého světa roku 1964. Na Východě se před lety ujal vlády "Šílený Baron" Roman Unger Sternberg, který v sobě vidí nástupce Čingischána a snaží se obnovit jeho říši. Spojení Mongolska s Ruskem však představuje jenom začátek. Podle barona je svět od základů zkažený a zaslouží si jediné - vládu pevné ruky, která nastolí řád. Jeho ruky a jeho řád, samozřejmě. Východní megaloman má dokonce velmi jasno, jak své plány prosadí - mongolští a ruští vědci již několik let v podzemních laboratořích experimentují se štěpnou reakcí. A nutno přiznat, že velmi úspěšně...
Mladý důstojník západních spojenců, Wizel, si na doby míru nepamatuje. Ani nemůže - narodil se v podzemním krytu uprostřed zničeného města kousek od frontové linie. Právě on je však tím posledním trumfem, který může odvrátit blížící se apokalypsu - musí proniknout do tajné východní továrny a zničit zásobníky těžké vody. Jak se již jistý diktátor mohl přesvědčit na vlastní kůži, bez těžké vody se v primitivních technických podmínkách vyrábí jaderná bomba opravdu nesnadno. Uvnitř továrního komplexu však na něj čeká nepříjemné překvapení - kromě barona se tam objeví i agenti Konsorcia. Slibovaná poslední mise tak rozhodně nebude poslední. Vlastně ani předposlední - mimo zbrojního komplexu bude totiž muset v sérii náročných úkolů infiltrovat pevnosti na linii Fridrichově (západní fronta) i Denikinově (východní fronta), obrněný vlak "Car Ivan", malebné francouzké městečko s poetickým názvem Wolfenburg (samozřejmě plné německých okupantů) a nakonec i podzemní prostory berlínského Reichstagu. To vše samozřejmě ve společnosti kozáků, šturmpionýrů (velmi speciální jednotky Reichskorps), baronovy osobní stráže a již zmiňovaných agentů ve služnách kapitánů zbrojního průmyslu.
Snahou vývojářů z 4X Studio bylo vytvoření co možná nejvěrnějšího válečného prostředí. Nejedná se však o realitu podobnou například Operation Flashpoint, spíš o dokonalé kulisy imaginárního světa. To bude nejlépe vidět při misích odehrávajících se na bojišti, kde si bude muset Wizel dávat pozor na všechna úskalí krvavého konfliktu, který v sobě kombinuje obě světové i vietnamskou válku. Čekají jej tak nejen spletité zákopy, ostnaté dráty, kulometná hnízda, bunkry, plynové útoky, skrytí snipeři, ale také laserem spouštěné miny, útoky helikoptér, tanková vojska i speciální útoční "kamikadze" psi s výbušninami v batohu. Rovněž používaný zbrojní arzenál nepostrádá pestrost - do rukou se mladému důstojníkovi dostane postupně šavle, pistole Heckler & Koch s tlumičem, brokovnice od Remingtona, 40mm granátomet, několik typů granátů, dokonce i pěchotní a protitankové miny. Nejvíce času však stráví s K-12 - dokonalou sniperskou puškou se skvělou optikou. Pokud to bude situace vyžadovat, může se postavit také k minometu či těžkému kulometu. Autoři slibují, že si válka bude žít svým vlastním životem - vojáci plní bojové úkoly, na silnicích jezdí automobily, varovné i komunikační systémy jsou v provozu (protivník tedy může přivolat dělostřeleckou palbu), dokonce může hráč v klidnějších lokalitách potkat i zvířata, která se usídlila v opuštěných příkopech.
Při pohledu na první obrázky, které zachycují peklo na bojišti západní fronty, je vidět, že snaha o co možná nejvěrnější zachycení prostředí imaginární padesátileté války přinesla své ovoce - zejména speciální efekty v podobě exlpozí, všelijakých kouřů či plamenů, vypadají impresivně. Zpracování interiérů již tak přesvědčivé není (silně připomíná letitý Half-Life s poněkud detailnějšími texturami), ale hra je zatím v raném stádiu vývoje. Jak už je u podobně pojatých akčních titulů zvykem, půjde libovolně přepínat mezi first- a third-person pohledem, i když, upřímně řečeno, bude rozhodně nejpoužívanější pohled skrze dalekohled sniperky s efektní červenou stupnicí. Zvláštní péče bude věnovaná i zvukovým efektům - například pro dopad kulky je použito dvanáct různých samplů podle druhu povrchu (beton, skála, dřevo, bahno, hlava...). V reklamních materiálech se dokonce píše, že by měl výsledek připomínat svým pojetím známou "vyloďovací" scénu ze Saving Private Ryan, ale existuje přinejmenším jeden dobrý důvod, proč jim zas až tak nevěřit.
Podle posledních informací by měl Iron Storm, debut 4X Studio (a koneckonců i vydavatele Wanadoo) na poli "velkých" her, vyjít v dubnu příštího roku ve verzích pro PC, PS2 i Xbox. Jeho příchod již teď nedočkavě očekává spousta příznivců akčních her - příběh a samotné pojetí světa, jak nám jej vývojáři servírují, slibuje skvělou zábavu a přinejmenším i námět k zamyšlení...