Společnost Illusion Softworks, největší český vývojář počítačových her určených pro celosvětovou distribuci, na včerejší tiskové konferenci oficiálně oznámila, že je licencovaným developerem herních titulů pro konzole Sony PlayStation 2 a Microsoft Xbox. “Pro tyto konzole budeme portovat už Mafii a Hidden & Dangerous 2. No a další budou pochopitelně následovat,” uvedl šéf Illusion Softworks Petr Vochozka.
S vývojem her pro herní konzole již Illusion Softworks nějaké zkušenosti má. Jejich nejúspěšnější titul Hidden & Dangerous, který firmu katapultoval mezi nejúspěšnější světové vývojáře současnosti, byl totiž interním týmem ze Zlína portován pro Segu Dreamcast a v současné době se připravuje i verze pro Sony PlayStation. “Na té ale nepracujeme přímo my, ale Angličani,” upřesnil Vochozka.
Od PlayStationu už k jeho mladšímu bratříčkovi s pořadovým číslem 2 není tak daleko, hry pro něj si však budou vývojáři z Illusion Softworks portovat sami. ”Pracují na tom naši programátoři z Prahy pod vedením Denise Černého a vzhledem k možnostem a schopnostem našeho herního anginu LS3D by to mělo jít, byť to sndné určitě nebude,” popsal Petr Vochozka.
Problémem však bylo dovézt do České republiky PlayStation 2 Development Kit (exkluzivní video ukázka), který vývojáři nutně potřebují k tomu, aby mohli hru upravit podle specifických vlastností této herní konzole. “Vývojové prostředí pro PlayStation 2 totiž spadá podle zákona z roku 1962 do kategorie armádních technologií, neboť zvládne více než jednu miliardu operací za sekundu,” vysvětlil Vochozka. ”O výjimku jsme žádali přímo britskou vládu a ta nám ji po několika měsících jednání a po příslušné prověrce udělila, ačkoliv nikdo jiný mimo země EU, Japonska a USA, a to ani interní vývojový tým Sony, toto povolení nezískal,” dodal Vochozka.
Ani teď však nebude žádný med hry pro konzole portovat. ”Xbox by měl být v pohodě, ačkoliv to Microsoft nerad slyší, jde vlastně o PCčko v krabici. S PlayStationem 2 bude ale velký problém. Je sice rychlý, ale má málo paměti a dostat do ní všechno, co potřebujeme, bude ještě hodně velký oříšek. Napadá mě jedno přirovnání, na které jsem narazil někde na internetu a nyní je s oblibou využívám - je to, jako byste chtěli do litrové nádoby (PlayStation 2) nalít dva litry vody (naše hry),” řekl Vochozka.
Jeho slova pak potvrdil hlavní programátor LS3D a člověk starající se o podporu konverzí pro konzole Denis Černý. ”Na Xbox hry dostaneme úplně bez problémů, LS3D engine totiž podporuje DirectX 8 a hardwarové specifikace jsou více než dostačující. Ačkoliv ještě nemáme vývojové prostředí, které pro Xbox vytvořil Microsoft, je Xbox pro vývojáře mnohem lepší než PlayStation 2 a hry z PC do něj dostanete lépe než na kteroukoliv jinou konzoli. Horší to ale bude právě s PlayStationem 2. S jejich development kitem bývají totiž často problémy, chodí úplně čistý, takže si jej musíme sami nainstalovat, flashnout BIOS a podobně. A pokud se to správně nepovede, development kit putuje zpět do Japonska a všechno se protahuje. S tímto jsme problémy naštěstí neměli. Horší už je ale to, že ta konzole je úplně jiná než PC či Xbox, má úplně jiné parametry a standardy než cokoliv jiného a vzhledem k tomu bude ještě pěkně tvrdý oříšek na ni dostat naše hry” informoval nás Denis Černý.
”To je fakt. Vždyť si vezměte, jak rozhlehlé jsou naše lokace. Jenom město v Mafii má deset kilometrů čtverečních a okolí, v němž se hra také odehrává, rovných třicet. Na jednu stranu si za to může Denis sám - udělali pro nás totiž špičkový engine, který nám umožňuje nahrávat a na standardních počítačích plynule provozovat takto rozsáhlé lokace. Na druhou stranu za odměnu teď budou muset přemýšlet, jak to vyřešit ve verzi pro PS2,” uvedl team leader Mafie Dan Vávra.
A proč se vůbec Illusion Softworks rozhodli vydávat své hry kromě PC verze i pro PlayStation 2 a Xbox? ”Naším cílem je obsáhnout také velmi lukrativní trh herních konzolí. V PlayStation 2 věříme vzhledem k jejich výbornému marketingu, jehož úspěchy hovoří samy za sebe - desítky milionů prodaných konzolí, které navíc potenciálně zaručují obrovský trh. Tady je tedy naše rozhodnutí jasné. Ale proč jsme se rozhodli vyvíjet i hry pro Xbox? Je to jednoduché. Do čeho se Microsoft pustil, to se mu podařilo a my věříme, že nejinak tomu bude i v případě Xboxu a že marketingově dokáže zajistit pro vývojáře velké odbytiště. Ostatně pětset milionů dolařů, které v Microsoftu plánují utratit za propagaci Xboxu, je vypovídající samo o sobě,” uzavřel Petr Vochozka.