
Je tomu více než rok, co jsme na BonusWebu poprvé věnovali krátkou novinku chystanému leteckému simulátoru z dílen Maddox Games – Il-2 Sturmovik. Ji tomu také již více než rok, co jsem na stánku Maddox Games na veletrhu E3 poprvé usedl za knipl a pokusil se zaútočit (neúspěšně) na formaci německých tanků. Před více než měsícem jsem se o patro výše (z Kentia Hall se přesunuli vývojáři do South Hall) pokusil o to samé – a opět se stejným výsledkem. I tentokrát jsem si však z chvilkového hraní Sturmovika odnesl fantastické zážitky a pokládám jej za rozhodně nejočekávanější letecký simulátor současnosti.
Sturmovik již od počátku ční nad okolní konkurenci jedním velkým kladem – originalitou. Východní fronta a ruská bojová technika byla ještě donedávna pro herní vývojáře „tabu“, a tak zatímco se počítačoví letci mohli prohánět v nespočetných variacích F-16, F-18 či F-22, o pořádného MiGa, Sučko, či Iljušina člověk nezavadil. První světlou vlaštovkou byl addon MiG-29 pro skvělý Falcon 3.0, ale největšího věhlasu rozhodně dosáhl Flanker 2.0 Právě Sturmovik však má potenciál Flankera překonat – oproti dvěma hypermoderním strojům si v něm budeme moci zalétat hned
s dvacítkou letadel, která se před více než padesáti lety proháněla nad Charkovem, Kurskem, či Stalingradem. Hlavní důraz bude samozřejmě kladený na útočný Il-2, se kterým se setkáme hned v několika modifikacích (včetně jednosedadlové, námořní a protitankové verze) jak na postu pilota, tak palubního střelce. Zbytek letového parku doplňují různé verze stíhacích MiG-3, LaGG-3, americký P-39 (do Ruska se dostal v rámci Smlouvy o půjčce a pronájmu) a také německá okřídlená legenda – obávaný Bf-109. Mimo těchto „pilotovatelných“ strojů se setkáme s dalšími 36 typy letadel – chybět nebudou ani Focke-Wulfy, Stuky či maličký Kukuruznik. Modely letadel se na nebi pravidelně obměňují, protože vývojáři chystají zpracovat v šesti kampaních celou historii válečného konfliktu na Východní frontě – Smolensk roku 1941, Moskvu téhož roku, Stalingrad 1942, Kursk 1943, operace na Krymu 1944 a konečně Berlín roku 1945, kde budete východním Němcům dávat inspiraci pro jejich pozdější národní hymnu (začíná slovy „aus Ruinen“ – to pro ty později narozené). Pokud by se někomu z nějakého důvodu nelíbilo vyznamenání „Hrdina SSSR“, které dostane úspěšný pilot na konci kampaně, bude ve hře existovat možnost létání i za německou stranu a získání Ritterkreuzu s diamanty.

Jednotlivé mise by měly být velmi rozmanité – od běžných pozemních útoků (včetně oblíbeného lovení tanků), přes sestřelování bombardérů (formace Ju-87 nemá proti elitním pilotům Lavoček šanci) i transportních letadel (ať již velkých Ju-52 snažících se dopravit do Stalingradu nějaké ty zásoby, nebo malých Storchů či Kukuruzniků. Zajímavé budou i doprovodné mise s Il-2 v roli stíhaček (při nízkém letu bez bomb měl Sturmovik srovnatelnou manévrovací schopnost s Bf-109, ale nepoměrně větší palebnou sílu). Atraktivní budou i úkoly v rámci námořnictva – ničení ponorek, podpora hladinových plavidel nebo eskorty konvojů. Pokud by někomu nestačila široká nabídka předem připravených misí, může využít možností mission builderu, který používá stejný engine jako hra samotná – dá v něm tedy libovolně pohybovat a zoomovat. Multiplayer bude podporovat deathmatch 32 hráčů, popřípadě boj dvou šestnáctičlenných skupin proti sobě (co takhle zoufalé pokusy o leteckou podporu nad tankovým propletencem u Prochorovky, kdy se na OPRAVDU malém prostoru střetla ruská tanková armáda s německou obrněnou divizí). Šéf týmu, Oleg Maddox, slibuje, že hráč nebude středem všeho dění, ale jenom malým kolečkem v obrovské válečné mašinérii. Může se tak stát, že zatímco mu nad hlavou zuří souboje MiGů s Focke-Wulfy a on má na ocase Bf-109 mířící na olejový chladič, probíhá pod ním kolosální tanková bitva
(mimochodem – i pozemních jednotek bude připraveno několik desítek druhů včetně „supertanků“ IS-2 a Tiger II i obávaných Kaťuší).
Při pohledu na technické zpracování Sturmovika nelze než nesmeknout – stačí se podívat na detailně vymodelovaný útočící Il-2, kterému šlehají od hlavní plameny a jehož ocasní plochy jsou poznamenané německou protiletadlovou palbou. Při pečlivějším pohledu je vidět, jak od letadla cosi odpadává – jsou to nábojnice, které zblízka vypadají jako skutečné. Další překvapení nastane ve chvíli, kdy do hry vstoupí transportní stroje – formace Junkersů, které za sebou vlečou kluzáky, prolétávající skrze husté plastické mraky vypadá doslova jako ve starém válečném filmu. Jednotlivá letadla průběžně mění své kamufláže – ať již s příchodem zimy či léta nebo na popud hráčů v multiplayeru (každý „klan“ tak může mít na letadlech své barevné vzory – fantazii se meze nekladou). Ruku v ruce s detailně vymodelovanými objekty jde i model poškození – představte si, že zaútočíte na palivovou nádrž, která stojí nedaleko řady letadel na stojánce. Zásobník paliva exploduje a tlaková vlna s ohněm z požáru postupně zničí jak většinu ér, tak kontrolní věž, která byla rovněž „příliš blízko“, a dokonce vám vyrve ze Sturmovika kus křídla (daň za neopatrnost).
Co se letového modelu týče, mohu jen reprodukovat své zkušenosti z krátkého hraní alfa a betaverze – udržet útočný letoun v nízkém letu je docela problém i pro ostříleného virtuálního pilota (proto také ve finální verzi bude několik stupňů zjednodušení). Při pilotování Il-2 prostě cítíte, že nemáte v ruce moderní „mašinu“, ale starý robustní stíhací bombardér, kterému se občas do některých manévrů zkrátka a dobře nechce. U německých stíhaček funguje osvědčená strategie s útokem na velký olejový chladič Sturmovika (vyšlehne malý modrý plamínek a je hotovo – viz Hartmann), a takové přistání s poškozeným letounem „na jedno kolo“ je vyloženě adrenalinovou záležitostí. O vymoženostech Il-2 by se dalo psát ještě hodiny, a to zatím hra existuje pouze v betaverzi.
Bohužel nepříjemným doprovodným rysem Sturmovika je neustálé odkládání data vydání – puntíčkář a workoholik Oleg Maddox se totiž snaží vypiplat co možná nejvíce detailů, a tak je hra oproti původně plánovanému vydání na konci roku 1999 již o necelé dva roky zpožděna. Zatím posledního odložení se dočkala herní scéna v polovině května, kdy bylo na základě připomínek z veřejného (leč uzavřeného) betatestu rozhodnuto o předělání některých částí Sturmovika – na pultech obchodů se s ním tedy nesetkáme dříve než v listopadu, ale ještě stále není jisté, zda se hra vůbec na letošní vánoční trh dostane...