English version of this article
Více než čtvrt milionu prodaných kopií, Bafty Awards a řada dalších ocenění a datadisk Fight for Freedom - tak tímhle vším se může chlubit prvotina brněnského týmu Illusion Softworks - válečná strategie Hidden & Dangerous, která byla zároveň první hrou z domácí produkce distribuovanou díky Take 2 Interactive a Talonsoftu i v zahraničí. Takový úspěch však samozřejmě nemohl zůstat bez odezvy a tak se není čemu divit, že šestadvacetičlenný tým (číslo aktuální k 20. červnu 2000) připravuje v brněnských prostorách Illusion Softworks jeho druhý díl. Vývojáři nám slibují řadu vylepšení a novinek, pojďme se tedy podívat, co všechno by měl Hidden & Dangerous 2 umět.
První, čemu se mrkneme na zoubek, je engine. Ten z prvního dílu je nyní vzhledem k technickému pokroku samozřejmě nepoužitelný, avšak do parády si jej vzali čtyři programátoři (engine do prvního dílu Hidden & Dangerous dokázal udělat jeden jediný člověk!) a výsledkem jejich úsilí je, že Insanity 2 vypadá opět sexy a ve spolupráci s dalšími prvky hry je připravena obšťastnit statisíce hráčů na celém světě. Hlavní vnady Insanity 2 tkví v předpočítaných a sledovaných stínech, reálné fyzice těles, morphingu objektů a v neposlední řadě také v průstřelnosti a rozbíjení materiálů. Možná se přímo ve hře dočkáme navíc vlastního editoru.
Nejen editorem však živ je člověk a tak dáme slovo grafikovi. "Grafika v Hidden & Dangerous 2 bude mnohonásobně hezčí než v prvním díle," tvrdí hlavní 3D grafik hry Peter Kubek. To, že se grafika posune o nějaký ten stupínek výš je ale jasné, spíše mě zajímá, jak toho chtějí autoři dosáhnout. "Díky programátorům je Insanity 2 asi čtyřnásobně rychlejší než její předchůdkyně. Této vlastnosti pak využijeme pro detailnější a jemnější grafiku a díky enginu také k efektnějšímu stínování," vysvětluje Peter. Stínováním nyní řada světových developerů počítačových her vylepšuje svou jinak průměrnou grafiku, Peter mě ale ubezpečuje, že u Hidden & Dangerous 2 tomu bude jinak: "Chceme vytvořit grafiku, která bude pěkná i bez stínování a se stínováním pak bude vypadat absolutně bombasticky."
Jak už tedy bylo naznačeno výše, umělá inteligence by měla být na úrovni, stejně tak crash-efekty, jak to ale vypadá v praxi jsem však zatím neměl možnost vidět, vizuální dojem ze hry mám však hodně dobrý. Procházel jsem se jednou kompletní, avšak dosud nenasvícenou, úrovní Hidden & Dangerous 2 a nutno říct, že interiéry i exteriéry vypadají k světu i bez stínování, přesně jak autoři slibují. V jednotlivých lokacích byl vidět smysl pro detail, na rýsovacích prknech byly rozpracovány skutečné rysy, čas od času jsem narazil na již hotové objekty a i ty v mnohém připomněly skutečnost a co mě zajímalo nejvíc bylo zpracování stromů, na nichž u mě zatím všichni vyhořeli - vypadaly mnohem lépe než v jedničce a také se mi líbily více než ty FlashPoinťácké.
Hidden & Dangerous 2 by mohly vyjít počátkem příštího roku. Původně Illusion Softworks uváděl Vánoce 2000, ale vzhledem k tomu, že se Petr Vochozka nechce nyní k datumu vydání H&D2 příliš vyjadřovat, rozhodně bych to tak růžově neviděl. Každopádně se máme na co těšit.