Asi není sporu o tom, že hry ze série Heroes of Might and Magic patří mezi jedny z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších tahových strategií. Příčiny jsou jasné - kvalitní grafika, atraktivní fantasy prostředí, RPG prvky, obrovská hratelnost a mnohé další. Není tedy divu, že pracovníci společností 3DO a New World Computing se již od ukončení prací na Armageddon's Blade zabývají vývojem čtvrtého dílu této famózní série. Je přitom s podivem, že ačkoliv vývoj probíhá zhruba rok a půl, na veřejnost se dostalo jen velice málo informací a ještě méně screenshotů. Přesto se nám podařilo najít dostatek obojího, takže vám dnes přinášíme nejen tento článek, ale také celou galerii plnou screenshotů ze hry, záběrů z měst a 3D modelů postav a monster.
Děj čtvrtého dílu série HoMM se nebude navzdory očekávání odehrávat v zemích Erathia nebo Enroth, ale v zemi Jadame, kterou nám tvůrci představili v posledním díle Might and Magic. Tím pádem získali dostatek prostoru pro vytvoření nových národů, nových měst a neokoukaných nestvůr, kterými mohou svůj titul oživit a odlišit jej tak od předchozích dílů. Odlišností od ostatních her ze série HoMM však bude mnohem více - ať již to bude způsob grafického ztvárnění, systém soubojů či tolik podstatná magie. Některé věci se ale naštěstí nezměnily - i čtvrtý díl HoMM odolal "realtimovému nátlaku" a představuje se nám jako ryze tahová strategie se všemi prvky, které s tímto žánrem spojujeme.
Asi nejnápadnější změnou oproti předchozím titulům prošlo grafické zpracování. To již není pouze dvourozměrné, ale izometricky 3D. Tím se jednak zvedla kvalita a vizuální přitažlivost, jednak se výrazně zvětšila bojiště. Podstatnými změnami prošel i systém soubojů. Útok i protiútok nyní probíhá v jednu a tu samou chvíli, což přináší obráncům velkou výhodu. Zvyšuje se tím také důležitost střeleckých jednotek, jež jsou protiútoku uchráněny. Že se tím kompletně změní strategie vedení soubojů asi není zapotřebí nikterak zdůrazňovat. Hráči také jistě ocení skutečnost, že hrdinové se již bitev přímo účastní a nejsou v něm takříkajíc pouze na okrasu. Navíc tvůrci opustili od pevné vazby armády na hrdinu, takže můžete mít vojsko bez vůdce, nebo naopak tři či čtyři hrdiny pohromadě, jejichž vliv na přiřazené jednotky se bude sčítat. Tímto způsobem si můžete vytvořit de facto neporazitelnou armádu, která se nezastaví před žádným nepřítelem.
Co se hrdinů dále týče, měli by mít o něco více vlastností, než na kolik jsme byli doposud zvyklí. Abychom byli konkrétní, budou mít devět základních zvýšitelných vlastností. Je vám to málo? Aha, zapomněli jsme říci, že ke každé takovéto vlastnosti se váží další tři sekundární, které mohou mít až pět různých úrovní. A to už je poměrně dost, zvláště když si uvědomíme, že HoMM je především strategií a až poté RPG. A jeden dodatek k hrdinům na závěr - podle všeho by jich mělo být ve hře více jak dvě stovky, přičemž jen několik málo jich přišlo ze starých dílů (jsme přeci v nové zemi) - z valné většiny se tedy jedná o postavy zbrusu nové.
Pokud jste si zvykli na systém magie použitý v předchozích částech série HoMM, máme pro vás špatnou zprávu - budete si muset zvykat na systém nový. Místo ohraných elementálních škol se zde setkáme s různými magickými okruhy přiřazenými k jednotlivým městům. Mnoho kouzel bude pochopitelně známo již z minulých dílů, ale jistě se setkáme i s velkým množstvím zcela nových. Použitý engine přeci jen nabízí bezpočet nových možností a tvůrci by byli hloupí, kdyby je promarnili.
Zbývá nám již jen několik drobností na závěr. Minimální grafické rozlišení bude 800x600, maximální pak 1280x1024. To by mělo uspokojit i ty nejnáročnější hráče. Izometrický engine sice bezpochyby zvýší hardwarovou náročnost titulu, ale přesto by požadavky neměly být nikterak krvavé. A kdy se čtvrtého dílu série HoMM dočkáme? Tvůrci nám slibují polovinu září, ale víme jak to chodí... Realistické odhady se pohybují kolem konce tohoto roku, nemožná není ani varianta předpokládající začátek roku příštího. Jistě se ale shodneme na tom, že mnohem lepší bude o něco pozdější vydání dokonalé hry, než aby se do prodejen dostala nedokonalá verze, jež bude pro svůj správný a bezchybný chod vyžadovat spoustu patchů. Každopádně můžeme věřit tomu, že s Heroes of Might and Magic IV se na naše monitory dostane snad nejlepší a nejpropracovanější díl této slavné série.