|

O co jde? O aktivitu s epicentrem ve skotském městečku Dundee, respektive na univerzitní půdě Skotské univerzity umění. Každý rok jsou studenti vyzváni, aby předložili hru zhotovenou v časovém horizontu deseti týdnů a k tomu dodali podrobný rozpis výdajů na designéry a produkci. Nejnadějnější a zároveň nejpraktičtější projekt získá nezanedbatelné finanční ocenění a k tomu lístek do opravdového návrhářského cirkusu. Výherci z roku 2001 dostali například vstupenku na londýnskou výstavu ECTS, z loňského roku to již bylo 2000 liber (cca 100 000,- Kč). Akci takového formátu se v českých zemích vyrovná jedině pravidelná Becher Game, kde naposledy sto tisíc korun obdržel projekt Tučňáci. Narozdíl od Becher Game má však Dare to be Digital (DtbD) význam především při hledání mladých inventivních talentů. Na příkladu Gumshoe, výherce DtbD 2002, si můžeme ukázat, jak si nezávislá umělecká hra a začíná brousit zuby na komerční úspěch.
Hra Gumshoe neboli Čmuchal je rámcově zasazena do Spojených států třicátých let minulého století a zpracovává mafiánské téma, nedávno předvedené v české
Po grafické stránce hře chybí ještě mnoho tisíc polygonů a realistických textur. Zkušenost návrhářů zaručuje, že probíhající práce budou věcné a vývoj nebude protahován na nesnesitelně dlouhou dobu – do konce roku by se Gumshoe měla objevit pro systémy Windows, PlayStation2 a X Box. Vydání hry představuje velkolepou událost, která stabilizuje Dare to be Digital jako seriózní bránu do vyšších návrhářských kruhů. Navíc, díky přesahovosti projektů, vycházejících z kombinace nonkonformní kreativity a omezenosti technologie, se herní průmysl může dočkat po dlouhé době neobvyklých a přitom komplexních her - ačkoliv je stále budeme označovat slovem "budgetovky" a nebudou určeny pro běžného hráče.