Nedávné zrušení interních vývojářských studií v Google (psali jsme tady) sice profesionální veřejnost vnímala jako logický krok, pro více než 150 dotčených zaměstnanců, kteří si ze dne na den museli hledat nové místo, ale šlo o veliký šok. Vyplývá tak alespoň z vyšetřování magazínu Kotaku, který na základě výpovědi minimálně čtyř zainteresovaných zjistil, že jen pár dnů před výpovědí obdrželi email, v němž byli pochváleni za svoji dosavadní práci.
„Stadia udělala obrovský pokrok v budování diverzitního a talentovaného týmu a přípravě silné nabídky exkluzivních her,“ napsal prý ředitel projektu Phil Harrison 27. ledna svým podřízeným. O pět dní později, 1. února, ovšem na oficiálních stránkách oznámil rozpuštění týmu a konec veškerého dalšího vývoje. Sami zaměstnanci se o tom prý dozvěděli z elektronické konference jen několik hodin předtím, než byla informovaná veřejnost.
Spuštění Stadie v roce 2019 sice bylo poněkud trapné (náš článek), od té doby ale služba ušla veliký krok a nyní je plně funkční i u nás (viz náš článek z testování Cyberpunku 2077). Vzhledem k obrovskému nedostatku moderního herního hardwaru na trhu (náš článek) se pak dá očekávat, že se ke streamování her bude v blízké době obracet stále více a více lidí.
Tomu odpovídaly i ambiciózní plány Googlu, který postavil dvě samostatná studia o celkem 150 lidech, přemluvit ke spolupráci se mu podařilo i známé vývojářky Jade Ramondovou (Assassin’s Creed) či Shannon Studstillovou (God of War). I ony si musí nově hledat práci.
Samozřejmě, vývoj her je především byznys, ale dostat od vedoucího výpověď jen několik dnů po pochvale je minimálně nestandardní. „Myslím, že lidi chtějí znát pravdu o tom, co se stalo,“ řekl Kotaku jeden z dotčených zaměstnanců, který nechtěl být přímo jmenován. „Chtějí vysvětlení od vedení. Když založíte studio a najmete více než sto lidí, nikdo nečeká, že to bude trvat jen rok, ne? Za tu dobu prostě hru udělat nemůžete.“
Na základě těchto informací se opět vynořují pochyby ohledně Phila Harrisona, který se stal v podstatě tváří Stadie. Jde o zkušeného profesionála, který má v oboru mnohaleté zkušenosti, jeho jméno ale rozhodně není zárukou úspěchu. Byl totiž u startu konzolí PlayStation 3 a Xbox One, které byly v rámci svých platforem ty nejméně úspěšné modely. Stadia mu zatím reputaci příliš nevylepšuje.
Sám Harrison ovšem jako jeden z hlavních důvodů konce vývoje označuje nedávné odkoupení Bethesdy Microsoftem, které zásadně překopalo rozložení sil v celém herním průmyslu.