Vzhledem k tomu, že americká výstava E3 byla zřejmě už definitivně zrušena, je Gamescom tou největší událostí pro hráče počítačových her na světě. Po prvním dnu určeném jen pro novináře vám přinášíme první dojmy z místa.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Jako tradičně se Gamescom odehrává v několika obrovských halách. Rozhodně není vhodný pro epileptiky, tlumené světlo neustále prozařují blikající světla, neustálý hluk přeřvávajících se stánků a také obrovské davy.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Tady jsme na stánku právě vydané temné fantasy Gord. Pozor, to není socha.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
První den byl poměrně poklidný, je totiž určen jen pro novináře a odborné publikum. Od čtvrtka už ale těmito halami proudí desítky tisíc lidí.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
I když jde o největší herní událost roku, alespoň tedy, co se západní civilizace týče, některé největší společnosti zde chybí. Neúčastní se například Sony se svým PlayStationem, o to větší možnost vyniknout dostala značka Xbox. A rozhodla se toho využít, na jejich stánku najdeme ty aktuálně nejočekávanější hity jako S.T.A.L.K.E.R. 2, Alan Wake II nebo datadisk k Cyberpunku 2077.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
I tak je výstava nabitá a vše se rozhodně stihnout nedá. Divácky nejvděčnější jsou od pohledu nákladné stánky zavedených vydavatelství. Například Bandai Namco tímto obrovským dítětem láká na pokračování hororové série Little Nightmares.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Stylově vypadá i stánek s chystanou strategií Total War: Pharaoh.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Chybět samozřejmě nemůžou ani silná auta. Ať už ta opravdová…
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
… nebo ta z Lega.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
A co by to bylo za Gamescom bez pořádného traktoru. Ne, nesmějte se, série Farming Simulator je mimořádně oblíbená a prodává se po milionech. Na možnost vyzkoušet si aktuální díl se tak tradičně čekají dlouhé fronty.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Výstava není ovšem jen o žhavých novinkách, naopak si zde můžete zahrát i širokou nabídku starších klasik. V nabídce jsou i tak retro hry, jako je stolní fotbálek, pinball nebo arkádové automaty.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Rozdíl mezi diváckou a novinářskou částí nejlépe dokládá stánek firmy Focus. Zatímco v té divácké je stylizován do podoby hororového kina…
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
V té novinářské jde o nudnou černou „krychli,“ kam vás bez dohodnuté schůzky nepustí. Jen zde se ovšem dostanete k těm zajímavým informacím a možnosti promluvit si se samotnými tvůrci.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Českou republiku na veletrhu reprezentuje mnoho vývojářů. Tuzemská scéna je opravdu bohatá a to se na ní vešel jen zlomek u nás vznikajích her.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
U nás mají Bulánci až kultovní statut, zde ovšem dostanou vývojáři možnost, poslechnout si názory nostalgií nezatíženého zahraničního publika.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Mimochodem, navzdory probíhající válce zde najdeme i stánek Ukrajiny. A nejde jen o charitu, tamní vývojáři nás nedávno nás pobavili vynikajícím Sherlockem Holmesem, S.T.A.L.K.E.R. 2 je zase jedním z největších hitů výstavy.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Stánek francouzského giganta Ubisoftu je spíše skromný, i když mají na letošek připraveno několik hitů, lákají zde jen na arkádové závody The Crew Motorfest.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Jaký má smysl se v dnešní online době vláčet stovky kilometrů a trávit čas pobíháním po obřích vydýchaných halách, když je možné většinu informací najít na internetu? To je jednoduché, možnost vyzkoušet si zajímavé hry v předstihu.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Jde o nejlepší způsob, jak objevovat nové zajímavé hry, ne každý vývojář má totiž zdroje na to, aby mohl uvolnit demoverzi na veřejnost. Jde často o neoptimalizované, „syrové“ verze her, které jinde nespatříte.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
A především – dostanete rovnou možnost pohovořit si se samotnými tvůrci, kteří vám ochotně vysvětlí svoji vizi a také odpoví na všechny otázky.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Mimo jiné jsme měli možnost pokecat si s vývojářskou legendou Charlesem Cecilem o jeho čerstvě oznámeném pokračování legendárního Broken Swordu. Už jen kvůli tomu se ta dlouhá cesta vyplatila.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Navzdory všem předsudkům je drtivá většina „lidí od her“ velice sympatická a rozhovory se často neplánovaně protáhnou a skončí u úplně jiných témat, než bylo zamýšleno. Ale to je fajn, hraní není jen o nočním vysedávání před svítící obrazovkou, ale i o komunitě.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Ostatně stereotypní zobrazení hráčů a vývojářů jakožto asociálního nerdů je dávno překonané. Naopak, jde o lidi, kteří se živí tím, co je opravdu baví a tak mají veskrze pozitivní přístup k životu.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
Gamescom je sice náročný, ale návštěva se rozhodně vždy vyplatí.
Autor: Petri Ticháček, Petr Linhart
A stále rostoucí návštěvnost je toho důkazem. Sice bude ještě chvíli trvat až se přiblížíme předcovidodové návštěvnosti, loňských více než 265 tisíc diváků je ale důkazem, že o obdobné akce zájem je. I když to pak na chodbách vypadá takto.
Autor: Honza Srp