Téma otevřeného válečného konfliktu SSSR a USA je velice lákavé a skrývá v sobě velký potenciál. Asi proto, že k němu ve skutečnosti nikdy nedošlo (pomineme spekulace typu "tunguzský incident byl ve skutečnosti nepodařený jaderný útok", "mimozemšťané u Roswellu byli ve službách KGB" atd.). Již se stal námětem pro více méně podařený film Red Dawn (1984) a v herní branži jsme se s ním setkali hned několikrát, vzpomeňme například sérii Red Alert nebo stařičký Raid Over Moscow.
Studená válka skončila – Sovětský svaz zvítězil. Při závěrečném jaderném útoku na Washington D.C. byl zabit i prezident USA. Situace je mírně řečeno zoufalá. Z Kanady a Mexika se hrnou zástupy soudruhů ve zbrani, aby jednou provždy srazili na kolena imperialistického soka. Zapomněli však na Něj. On, který až dosud pilnou dělnickou prací v New York City (NYC) podporoval svou vlast a svého prezidenta, je najednou zoufalý a bez naděje. A právě v takovýchto situacích se rodí Hrdinové.
Ve hře Freedom: The Battle for Liberty Island dostanete právě takového hrdinu na starosti a zbude pak jenom na vás, jestli se ze zoufalého dělníka v montérkách stane na konci hry spasitel USA nebo jenom mastný flek pod botou bolševika. A aby těch důvodů k zabíjení nebylo dost, ve hře je navíc záchrana vašeho bratra z rukou KGB a osvobození dalších zajatých obyvatel nešťastného města. Hra bude kombinací dvou částí: V první se budete v tahové strategii starat o organizaci ozbrojeného odboje, převážně ve stokách a podzemí NYC. V druhé, časově převládající části se vžijete přímo do kůže vašeho hrdiny a z pohledu třetí osoby (Tomb Raider, Max Payne) budete sledovat akční nářez, srovnatelný právě třeba s Max Payne. Ale jak je dnes velmi moderní, nebudete na to sami. Jako vůdce pod své velení dostanete celý partyzánský oddíl svých drahých Američanů a povedete je proti Sovětské přesile. Autoři slibují propracovaný, ale přesto snadno pochopitelný systém zadávání příkazů vašim spolubojovníkům, které samozřejmě budete moci nahradit vašimi živými přáteli po lokální síti či internetu.
Zajímavý bude také systém odměňování vašich úspěchů a samozřejmě trestání vašich selhání. Jako partyzánský vůdce budete mít na začátku téměř nulový respekt mezi spolubojovníky, který bude označen číselným vyjádřením vašeho charisma. Pokud potom například dokážete zachránit 10 rukojmí a neztratit při tom ani jednoho bojovníka, vzroste vaše charisma a v důsledku toho dostanete větší rozhodovací kompetence v rámci celého hnutí odporu. Pokud ale pošlete své nejlepší lidi na jistou smrt, vaše charisma klesne, budete muset začít důvěru budovat znovu, ale stín minulosti vás bude stále pronásledovat. Pak zůstane na vás, zda si necháte splněnou misi uznat a pokračovat dále, nebo provedete "Load" a zkusíte to znovu.
Variabilita misí je zaručena, od tichých sabotážních akcí pro malé skupinky partyzánů až po epické bitvy s účastí několika desítek jednotek. V akční části hry by měla být k dispozici spousta "zbraní", od karatistických úderů holou pěstí přes kopance okovanou botou až po kulomety, raketové střely a Molotovovy koktejly. Z materiálů od výrobce jsem však nepochopil, jak přesně bude tahová strategická část spojená s částí akční, ale odhadl bych to na něco podobného, jako byl systém použitý v Jagged Alliance, tedy že si sami budete vybírat, do které části mapy se se svou jednotkou vydáte, kde necháte obránce, kterým směrem zaútočíte, případně obsadíte zdroje surovin.
V každém případě se můžeme těšit na další originální kombinaci strategie a akce, což je můj oblíbený koktejl. O grafické ztvárnění se bude starat engine od Io Interactive s názvem Glacier, který slibuje to nejlepší z moderních zobrazovacích technologií, včetně dynamických stínů, vody, ohně a explozí. Zvláštní péči pak autoři údajně budou věnovat zvukové kulise, neboť současný herní hardware již dosáhl patřičné úrovně pro dosažení té správné bojové atmosféry. Multiplayer bude v PC verzi omezen na 8 hráčů po lokální síti či internetu, na PlayStation 2 a XBoxu se budete muset spokojit se split-screenem. Na uvedené konzole by hra měla být hotová již na podzim 2002, PC verze se pak o jedno roční období zpozdí, takže na vánoce bude v New Yorku pěkně horko.