Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

  • 75
Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala špatně před vydáním hry i po něm.

V herním průmyslu není nikdy nic jistého. Loni touto dobou byla nepřítelem číslo jedna firma Electronic Arts, která si rozhněvala hráčskou veřejnost necitlivou implementací mikrotransakcí do svého hitu Star Wars Battlefront II (viz náš článek). Už v den oficiálního vydání se sice nejvíce vytýkané vlastnosti podařilo vylepšit, ale škoda už byla napáchána. Navzdory faktu, že šlo o povedenou hru (viz recenze), je u ní i rok po vydání a příkladné vydavatelské péči cítit jistá pachuť.

Aby bylo jasno, Fallout 76 nabízí i příjemné zážitky. Jen jich není tolik, aby to většině lidí stačilo.

Letošního Černého Petra schytala dosud oblíbená firmu Bethesda, jejíž Fallout 76 skončil po všech stránkách zklamáním. Jakub sice v recenzi uznává, že pro úzkou skupinu fajnšmekrů má co nabídnout, ovšem z globálního hlediska může Bethesda jen počítat ztráty a hasit ty nejpalčivější problémy. Kdo však dění kolem hry sledoval od jejího oznámení, ten může být překvapen jen těžko. Pojďme se tedy blíže podívat na vše, co je nyní Bethesdě vytýkáno.

Kontroverzní už je vlastně samotný koncept hry. Značku Fallout lidé od 90. let vnímají ryze jako dobrodružství pro jednoho hráče. Rozhodnutí, udělat ze hry ryze multiplayerovou záležitost, se tak mnohým jen těžko vydýchávalo. 

Fanoušci původních Falloutů by si měli spíše počkat na Wasteland 3.

To však samozřejmě není chyba hry, pokrok se nedá zastavit a těch pár hlasitých fanoušků původních Falloutů, kteří ještě dosud hrají hry, se může těšit třeba na Wasteland 3. Ať se nám to líbí, nebo ne, vývoj AAA titulů je drahou záležitostí, a tak je potřeba oslovit i novou generaci. Jenže to se musí umět a ne jen naházet na jednu hromadu všechny aktuální trendy a doufat, že to bude stačit.

Autoři se pokusili svézt na módních vlnách, a tak vsadili na prvky, jako jsou online kooperace, survival, crafting, stavění základen a samozřejmě i mikrotransakce. Z moderních trendů chybí už snad jen battle royale. Jenže zároveň se nám dostalo i slibů, že se hra prý bude líbit i vlkům samotářům a to navzdory tomu, že v ní nemá být žádné počítačem ovládané NPC. Zkrátka Fallout 76 chtěl nabídnout pro každého něco a ve výsledku nenabídl nic speciálního nikomu.

Bez nějakých těch bugů si hry od Bethesdy ani neumíme představit.

Rozpaky v samotných začátcích vzbudila i informace, že Fallout 76 poběží na modifikovaném Creation Enginu. Což o to, sedm let starý Skyrim vypadá i z dnešního pohledu obstojně, ovšem postavit na jeho základech násobně větší online hru je druhá věc. Nehledě na obrovské množství bugů, kterými je například předchozí Fallout 4 zaplevelen dodnes. Toho si byli vědomi i autoři, a tak už před startem veřejné bety hráče varovali, že se mají obrnit trpělivostí.

22.října 2018 v 21:53, příspěvek archivován: 04.prosince 2018 v 12:50

A Note to Our Fans https://t.co/STRzjzv7gt https://t.co/3wlGpnLKKp

Jsou i lidé, které Fallout 76 baví a není jich úplně zanedbatelné množství.

Několikadenní beta byla pro mě osobně jedním z nejtrapnějších herních zážitků posledních let. Díky chybě uživatelského klienta se v době jejího slavnostního spuštění smazaly všechny lokální soubory, a celých 50 GB hry se začalo stahovat od začátku (psal jsem tady). Navzdory opatrnému očekávání mě pak samotná hra odpudila během úvodních minut, kdy se na ultraširokém monitoru odmítala zobrazit ve fullscreenu a už během tvorby postavy mi do sluchátek otravně pištěli budoucí spoluhráči pubertálního věku. 

A několik úvodních hodin moji skepsi jen prohloubilo: ubohá startovní lokace, prázdný svět, ve kterém není co dělat, nulová spolupráce mezi hráči, nanejvýš průměrná akční složka, neexistující příběh. Samozřejmě nemám právo jen na základě několika málo hodin hru jakkoliv hodnotit, od toho tu byla Jakubova recenze, ale za celou dobu, co jsem s ní strávil, jsem neviděl nic, co by mě nalákalo strávit v ní o sekundu více, než bylo nutné.

Mohlo to být ještě horší. Ale ne o moc.

Ať už je to zasloužené, nebo ne, podobný názor se mnou sdílí velká část herní veřejnosti. Na serveru Metacritic má Fallout 76 po necelém měsíci od vydání děsivé skóre 53 % od odborné kritiky a 27 % od hráčské veřejnosti (řeč je o PC verzi). Co autory určitě mrzí ještě více, jsou bídné prodeje. Ty oproti (také nijak extra vychvalovanému) Falloutu 4 v prvním týdnu poklesly o 82 %. Už po několika dnech od vydání ji proto začali obchodníci nabízet se slevou i o více než třetinu původní ceny.

Tím však celá tragédie bohužel neskončila a internet se rychle zaplnil důkazy o zabugovanosti hry. To se samozřejmě dalo čekat, s tím se dnes bohužel potýká téměř každá hra v otevřeném světě, připomeňme třeba český Kingdom Come (viz přehlídka chyb pár dnů po vydání).

Nevím, jestli mě více děsí nepřirozeně zkroucený tvar těla, nebo fakt, že ani nukleární apokalypsa ze světa nesprovodila slipy.

Některé chyby byly spíše úsměvné (různé grafické glitche), jiné trochu vážnější (například hráč, který nemohl zemřít a prosil technickou podporu o eutanazii), jiné pak vyloženě k naštvání (pád serverů po odpálení tří atomovek najednou). 

Nechci to nijak zlehčovat, ale tato situace bohužel odpovídá stavu herního průmyslu v roce 2018. Kupovat hry hned v den vydání je riziko, které podstupují jen ti největší fanoušci. Ty by si proto každá firma měla přecházet za každou cenu, jenže bohužel i tady Bethesda pochybila. Internetem v posledním týdnu hýbe kauza, které se neformálně říká Bag-gate.

30.listopadu 2018 v 20:21, příspěvek archivován: 04.prosince 2018 v 12:42

@Fallout While you're at it, can you patch my nylon bag to canvas? https://t.co/5S3EEN6Hpr

O co jde? Pro opravdu hardcore srdcaře nabízela Bethesda speciální edici hry za 200 dolarů (cca 5500 korun), která obsahovala repliku ikonické helmy z Power Armor dodávanou v luxusně vypadající plátěné tašce (viz náš článek). Jenže když si natěšení hráči doma zásilku rozbalili, zjistili, že místo skutečné tašky dostali jen nevzhledný nylonový pytel.

Najděte jeden rozdíl.

Na jejich stížnosti se jim z oficiálních kanálů dostalo bizarního vysvětlení, že výroba plátěné tašky by byla příliš drahá a jako odškodnění dostali poukaz v hodnotě 5 dolarů (cca 100 korun), za něž si mohou koupit in-game kosmetické doplňky.

Celá situace je o to hůře stravitelná, protože se ukázalo, že několik influencerů z řad recenzentů nebo youtuberů (aby bylo jasno, BonusWeb mezi nimi nebyl) plátěnou tašku skutečně dostalo. Toto už nebyla pouze chyba, kterou by šlo vysvětlit přehnanými očekáváními, ale regulérní podvod. Žádný div, že Bethesda nakonec vyměkla a všem majitelům Power Armor edice tašku nakonec dodá. Snad.

03.prosince 2018 v 23:04, příspěvek archivován: 04.prosince 2018 v 12:32

We are finalizing manufacturing plans for replacement canvas bags for the Fallout 76: Power Armor Edition. If you purchased the CE, please visit https://t.co/S5ClEZuQrx and submit a ticket by Jan. 31, 2019. We’ll arrange to send you a replacement as soon as the bags are ready.

Vzato kolem a kolem vše dobré, co Falloutu 76 nabízí, zůstalo zcela utopeno pod vrstvou špatných a ještě hroších marketingových rozhodnutí. Nelze se tedy příliš divit, že někteří fanoušci osud slavné série natolik rozlítil, že sáhli i po fyzickém násilí (viz náš článek). Nezbývá než doufat, že to bude pro ostatní firmy poučením. Ale kdo ví, beta Anthem od Electronic Arts začíná už tento víkend.