Zatímco ve včerejší reportáži jsme se věnovali akcím konajícím se mimo areál haly ExCeL, kde letošní ECTS probíhá, či neveřejných prostorách v press-centru, na pondělí jsme si žádnou schůzku „za zavřenými dveřmi“ neplánovali, abychom stihli všechno v klidu projít, zahrát si připravované herní tituly a navázat kontakty s vývojáři. Ona ECTS totiž není jenom o tom přijet do Londýna, zanadávat si na ošklivé počasí a zdejší dívky, vysomrovat co nejvíce press-kitů a jako první na světě zveřejňovat nová videa či screenshoty, jak si dodnes mnozí čtenáři či kolegové z domácích online herních magazínů, kteří zůstávají v České republice se slovy, že odsud zvládnou zpravodajství lépe, myslí. Jak už jsme se zmiňovali v jedné starší úvaze, nejdůležitější na podobných akcích je zapsat se do paměti herních firem, ideálně na losangeleské E3 a na ECTS se pak stačí jen ukázat a tyto kontakty oživit.
Dnešek pro nás začal mnohem klidněji než včerejší den, neboť už jsme věděli, že letošní ročník nepatří mezi ty největší a tudíž bude na všechno dostatek času. Dopoledne jsme tedy v klidu dopsali reportáže a články z předchozího dne, odeslali je spolu s další várkou zpracovaných materiálů a jedním novým videem do Prahy a následně jsme vyrazili na soukromou akci Vivendi Universal do luxusního hotelu Four Season's na Westferry Circus. Ačkoliv se zde nekonala taková bomba jako včera v press-centru, kdy Blizzard (jehož je Vivendi Universal publisher) oznamoval MMORPG gamesku World of Warcraft, nezajímavá akce to rozhodně nebyla. Nejvyšší šéf Vivendi Universal nám totiž prezentoval své vize a jeho podřízení poté připravované hry Dinoz (PS2), Die Hard (GameCube) a The Thing (PS2).
Důvod, proč byla kvůli třem relativně neznámým konzolovým hrám svolaná velká tiskovka s následným rautem, jsme zjistili krátce po zahájení celé akce - všechny prezentované hry totiž vypadají velmi dobře a patří k tomu lepšímu, co se z dílen evropských vývojářů na konzolích v nejbližších měsících objeví. Největší pozornost publika přitáhli rozhodně roztomilí Dinoz – směsice dinosauřího fotbalu a týmové bojovky, ve které je za pomoci férových i méně férových způsobů nutné dostat obrovské vejce (tj. míč) do jámy vlastního týmu. Proti sobě se v rozličných prostředích (ostrov, ledovec, jezero…) utkávají čtyřčlenné týmy složené z dinosaurů různého věku, rasy (včetně létajících ještěrů) a povolání (obránce, útočník, běžec). Animace a široká škála akcí jednotlivých postav slibují solidní zábavu zejména v multiplayeru. Další z prezentovaných her, Die Hard pro GameCube (pozor, nemá nic společného s jinými podobně pojmenovanými tituly), vypadá trochu jako Half-Life v prostředí oblíbené filmové série. Úkolem hlavního hrdiny je pomstít smrt svého otce, což se mu po nespočetných peripetiích v podobě akčních přestřelek a použití „donucovacích prostředků“ při získávání informací nakonec povede. Fanoušky sci-fi filmů jistě potěší předělávka kultovního The Thing (Věc) pro PS2. Děj hry volně navazuje na konec filmu, a tak se mohou hráči těšit na souboje s genetickými mutanty v troskách americké základny. Vzhledem k tomu, že hrdinu doprovází tým NPC postav, bude důležité mít jejich neustálou důvěru (jinak získají dojem, že je hráčova postava Věcí a obrátí zbraně proti ní) a také udržovat míru strachu na rozumné úrovni (vyděšený spolubojovník může v záchvatu zuřivosti postřílet celé družstvo). Všechny tři hry by se měly na trhu objevit během příštího roku.
Poté, co jsme se najedli a napili, jsme vyrazili do ExCeLu, abychom důkladně prošli těch několik málo stovek metrů čtvereční výstavní plochy. Kromě toho, že jsme navštívili „staré známé“ z E3, abychom se dozvěděli, jak pokračuje vývoj jejich projektů, a kromě toho, že se k nám dostaly press-kity dalších firem, pokecali jsme si se sličnými PR manažerkami (u 1C jsme navíc procvičili znalost ruštiny) a navázali další nové kontakty se zajímavými evropskými vývojáři.
Mimo to jsme se zaměřili také na hledání českých firem prezentujících zde na ECTS své projekty. Jako první jsme narazili na Pavla Šinagla ze 7fx, který zde na stánku svého vydavatele Singularity Software prezentoval multiplayerovou 1st person 3D akční hru Team Factor. K nahlédnutí zde byla raná verze, ovšem protože jde o hru síťovou, mnoho toho k vidění nebylo a napovědět více by mělo až hratelné demo, které vyjde okamžitě poté, co se odladí serverový software. Bez něho byste si také asi moc nezahráli. Nicméně podle Pavla Šinagla by to mělo být již brzy, takže není důvod ke truchlení.
Protože u 7fx začínala další prezentace pro kolegy odkudsi z Asie (soudě dle jejich vzhledu), vyrazili jsme ke stánku FishTank Interactive, neboť zde měli být podle našich informací vývojáři ze slovenského Cauldronu, kteří pracují na 3D akční hře Chaser. K nim jsme dorazili v poslední chvíli, právě si totiž dělali pořádek v zavazadlech a chystali se vyrazit na letiště a odletět domů. Ani se jim nedivím, my bychom s chutí udělali totéž, kdybychom neměli na zítřek dohodnuté schůzky v UbiSoftu a FishTanku. Podstatný je ale fakt, že o Chasera byl mezi zdejší odbornou i laickou veřejností zájem, a méně pozitivní, přesto však stejně zásadní je informace o tom, že nový projekt Cauldronu, na kterém tihle slovenští chlapíci potají pracují, zde zatím oznámen nebyl.
Oproti E3 je na ECTS obrovské procento firem vystavujících všemožné herní ovladače. Největší dojem na nás zanechala japonská firma GameBox, která představila sadu relativně podařených maket zbraní pro PC, od „obyčejné“ pistole s tlumičem, přes útočnou pušku až po těžký kulomet (vše samozřejmě s optickými snímači). Takový virtuální lov jelenů s kulometem je opravdu zážitek pro otrlé – milá zvířátka nemají proti obrovské kadenci šanci (jenom ten myslivec vypadá nějak divně). Kulinářský zážitek zase slibovala návštěva stánku Darxabre vystavující kontroverzní realtimovou strategii Hooligans (představte si Syndicate, kde se místo cyborgů prohánějí fanoušci Baníku, Sparty a zásahová jednotka policie) - celá expozice totiž měla podobu hospodského výčepu. Barman na naši prosbu o zapózování při čepování piva reagoval se spikleneckým úsměvem – když už to pivo točím, tak ho budete muset vypít (a že u jedné fotografie nezůstalo).
Kromě toho jsme se podívali na zajímavě vypadající hry, například 1st person akci Breed, erotickou adventuru Druuna, 3D RTS Warrior Kings a pár dalších titulů a po únavném dni jsme vyrazili jako již tradičně do našeho oblíbeného CyberG@te a poté si odpočinout do hotelu.