Easter Eggs

Když se vtípek nepovede. Vývojáři se podělili o nezdařené easter eggy

  • 5
Nezávislý vývojář Jan Nijman odstartoval nevinným dotazem dlouhé twitterové vlákno, ve kterém se tvůrci her přiznávají k originálním vtípkům, které nenápadně uschovali do svých her. Některé jejich příspěvky jsou tak zajímavé, že by bylo škoda, aby zůstaly zapadlé v nepřehledném twitterovém vlákně.

Tzv. easter eggy jsou skryté funkcionality v programech a videohrách, které do nich autoři schovali pro pobavení sebe, svých nejbližších nebo myšlenkově spřízněných fanoušků. Nejde o žádný nový fenomén, naopak, jeho historie sahá až k samotným počátkům videoher (více viz náš článek) a díky internetu už není jejich hledání taková zábava.

Nevinný dotaz nezávislého vývojáře Jana Willema Nijmana (například Minit nebo Nuclear Throne) ale rozpoutal bohatou diskuzi, které se zúčastnili i mnozí známí vývojáři AAA titulů. Původní otázka sice pátrala po těch nejlepší „velikonočních vajíčkách“, mnozí ale spíše popsali situace, kdy se jim dobře zamýšlené vtípky tak úplně nevyvedly.

Podobných narážek na Ninja Turtles v The Division si asi většina lidí nevšimla. Nebo jim byly ukradené.

Typický easter egg obvykle vypadá tak, že vývojář někam nenápadně umístí narážku na známý popkulturní fenomén. Jako příklad uveďme třeba odkazy na želvy Ninja rozmístěné po New Yorku multiplayerové střílečky The Division, kterými se pochlubil návrhář Acke Hallgren. 

Žádná veliká legrace to tedy není, přivedl tím ovšem diskutující na zajímavé téma, jak podobné, nikým nekonzultované aktivity několika málo jedinců mohou ohrozit celý projekt. Narážka na želví bojovníky je v tomto případě velmi decentní, v jiných případech by však mohlo hrozit, že dojde třeba k porušení autorských práv případně nezamýšlené urážce. 

To se prý stalo grafikovi Miku Garnovi, který se podílel na vývoji nejmenovaného dílu střílečky Call of Duty. Chtěl udělat radost svému bratrovi tím, že na nějaký nedůležitý pamflet umístí datum jeho narození. K jeho smůle se ale 20. dubna narodil i jistý Adolf Hitler, což by v někom jistě probudilo nechtěné asociace, a proto byl tento „vtípek“ s důrazným napomenutím od vedení odstraněn. 

K podobné autocenzuře ke své smůle nesáhli korejští autoři hry Devotion a kvůli skryté narážce na čínského prezidenta jejich hru dodnes odmítají zavedené digitální obchody prodávat (viz náš článek).

Příliš se nevydařil ani vtípek jednoho z vývojářů skvělé městské akce Sleeping Dogs. Na počest své ženy vložil do názvu jedné z ulic její skutečnou e-mailovou adresu. Jelikož se však zrovna na tomto místě nachází důležitá příběhová pasáž, objeví se všem lidem, kteří si potřebují najít její e-mail na Googlu, na prvních místech vyhledávání návod na videohru.

Dalším problémem easter eggů je fakt, že u velikých a graficky náročných AAA her je i taková drobnost poměrně náročná na výrobu a tak zbytečně odčerpává zdroje, které jsou v době tvrdého crunchování potřeba jinde. Obzvláště to zamrzí ve chvílích, kdy se výsledek moc nepovede a hráči jej nedokážou ocenit, jako se to stalo jednomu z vývojářů Ghost Recon Wildlands. Hráčům toužícím po vážné militaristické akci prostě možnost projet se na lamě zábavná nepřišla. 

Aby těch trapasů nebylo málo, občas se podaří „pomrknutí“ na hráče schovat tak dobře, že je nikdo nenajde. Například vývojáři Guild Wars si prý dali dost práce se schováním vzácné zbraně a odkazy na její nalezení pečlivě ukryli napříč několika dialogy. Pokud je jim ale známo, nikdy je nikdo nenašel. Kapitolou samou pro sebe jsou pak takové odkazy, které nikdo nepochopí, ani když autor následně vysvětlí jejich podstatu.

A někdy je to zase přesně naopak a easter eggy jsou tak promakané, že by si zasloužily daleko větší pozornost. Například autoři hry Lenna’s Inception do hry zabudovali funkci, díky níž se mohou „nabourat“ ke streamerovi do vysílání a měnit mu hru pod rukama. Reakce jsou tak pozitivní, že by se na tom dal postavit samostatný titul.

Jim Crawford pak do své steamové verze hry Frog Fractions rovnou nenápadně schoval dlouho očekávané pokračování, aniž by o tom ovšem někomu řekl. Vzhledem k tomu, že je ale vlastně celá hra jeden veliký absurdní vtip, přišlo se na to docela rychle (více viz náš článek). 

Nečekanou reakci na svůj easter egg zaznamenal jeden z autorů dnes už trojdílné série Cook, Serve, Delicious. Ten se v rámci sebeterapie vypisoval ze svých depresí a své zápisky poté formou fiktivních spamových emailů umístil přímo do hry. Spoustě lidí prý přišly velice zábavné. 

Nejkontroverznější easter egg historie má však patrně na svědomí aktivista Jacques Servin. Ten ve hře Sim Copter nechal v určitých dnech generovat zástupy polonahých mužů objímajících se v ulicích. Protestoval tak prý proti firemní kultuře svého zaměstnavatele, což mu sice vyneslo obdiv u některých lidskoprávních organizací, ovšem také tím způsobil významné zpoždění projektu a dostal výpověď.