Na postavě Duka Nukema je dokonale vidět, jak obrovský posun herní průmysl v posledních dekádách udělal. První dva díly byly klasickými 2D hopsačkami, ten třetí už ovšem pomáhal definovat žánr stříleček z vlastního pohledu. Na rozdíl od většiny žánrové konkurence hra nenabízela jen jakási abstraktní bludiště, ale šmejdy z vesmíru jsme mohli likvidovat v uvěřitelně působících kulisách města Los Angeles.
Kromě skvělého návrhu levelů a originálních zbraní (nepřátele bylo možné mimo jiné třeba zmenšit a poté rozšlápnout), se podstatnou složkou úspěchu stal i osobitý humor. Duke Nukem vystupoval jako klasický macho, který cedí drsňácké hlášky a spoře oděné prsatice mu ochotně padají k nohám. Tehdy v pubertě to byla sranda (o čemž svědčí, že naši čtenáři „Ďuka“ nedávno zvolili jako nejlepší střílečku 90. let), dnes už jsou nároky na zábavu poněkud vyšší a těch pár dokola opakovaných hlášek většinově vykradených z jiných béčkových děl, samo o sobě k pobavení nestačí.
To nejlépe ukázal o patnáct let později vydaný Duke Nukem Forever, který ze všeho nejvíce působil jako chlípný pupkatý strejda, který se nedokázal přizpůsobit okolnímu světu a nudí publikum vzpomínkami na své mládí. Přitom o přímočaré střílečky, které si příliš nelámou hlavu se scénářem, je mezi hráči zájem, dnes se jim říká „boomer shootery“ a každý rok jich vychází několik. Z těch povedenějších z poslední doby jmenujme například skvělý Ion Fury.
Éra šovinistických drsňáků každopádně pominula a nad Dukem Nukemem se zavřela voda. Nejspíše ne navždy, filmový producent indického původ Adi Shankar totiž od společnosti Gearbox koupil práva na televizní adaptaci a slibuje velký návrat. Ovšem neradujte se předčasně, nekonformní filmař, který má na svědomí mimo jiné vynikající adaptace Castlevanie, Devil May Cry a s oblibou o sobě říká, že je zachráncem Hollywoodu, totiž se známou značkou hodlá nakládat po svém.
„Je mi už dopředu líto těch ubrečených dětí z Apache Software (tvůrci Duke Nukem 3D). Předem se jim omlouvám... Ale nebude se vám líbit, co Andi Shankar s Dukem Nukemem udělá,“ napsal sebevědomě na svůj profil na sociální síti X, s tím, že chystané dílo pomůže nakopnout prodeje hry a značka bude zachráněna.
Záměrně provokativní styl vyjadřování se u fanoušků nesetkal s nadšením, alespoň tedy, co se dá usuzovat z reakcí pod příspěvkem. Shankar si však provokace užívá a na mnohé urážlivé příspěvky dokonce reaguje, čímž ještě přilévá benzin do ohně. Například název původních autorů prý uvedl špatně záměrně, protože Apogee (později přejmenovaní na 3D Realms) prý až příliš připomíná slovo apology (omluva), což je loserské. Zato Apache asociuje bitevní helikoptéru, a to je cool. O osud Duka Nukema se pak prý není potřeba bát, protože je v rukou génia.
A jaká je tedy Shankarova kreativní vize? „Je to zdvižený prostředníček všem,“ řekl napřímo v rozhovoru pro magazín Esquire. Z Dukea tak na stará kolena bude zřejmě pankáč. Jestli ale půjde opět o animovaný seriál, nebo něco úplně jiného, v tuto chvíli netušíme, o tom, kdy to bude hotové, tedy zatím nelze ani spekulovat.