DigiStores: Alex vypráví příběh třináctiletého Alexe a jeho spolužačky Ley, které závislost na online hře a výzvách od influencera přerůstá přes hlavu. Interaktivní příběh je zpracovaný formou chatu a doplněný obrázky a řadou videí. Určen je zejména pro mladé mezi jedenácti a patnácti lety.
České studio Charles Games ovšem otvírá dvě různá témata: jedním je vlastní závislost a druhým vliv influencerů – fiktivního toxického Pesiho si zahrál přímo spoluautor scénáře Ondřej Trhoň. Lea tak plní nesmyslné výzvy, například peníze na školní výlet utratí za Pesiho skiny.
„Čus, tady Pesi, napadlo vás někdy, kolik je úspěšnejch a bohatejch lidí, co nikdy nedokončili školu? Tak se nad tím zamyslete! Pesi out, vidíme se na serveru, čus.“
„Otevřít diskuzi o závislostech na hraní videoher pomocí videoherního média nebyl snadný úkol. Nechtěli jsme rámovat hry jako a priori problematické. Jejich nebezpečí je hlavně v provázanosti s osobami megalomanských influencerů nebo monetizačními praktikami, které hrají na emoce i vztahy v kolektivu,“ vysvětluje Trhoň.
Závislost z praxe: muži mají víc problém s hrami, ženy se sociálními sítěmi |
„Do hry jsme se tak třeba jako Ondřej zapojili na vlastní kůži. Důležité je, že studentům dává jazyk, kterým mohou mluvit o svých problémech. Což se podle učitelů, kteří už hry otevřeli, děje – víme o případech, kdy po hodině za pedagogem přišel student s obdobnými problémy,“ doplňuje Lucie Formánková, která taktéž pracovala na scénáři.
České studio Charles Games má na kontě řadu výukových her, například Attentat 1942, Svoboda 1945: Liberation či karetní strategii Beecarbonize.