Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Návrh Diabla z roku 1994 počítal s dobovou obdobou mikrotransakcí

  14:35
Diablo sice položilo stavební kameny novému žánru, původní koncept však byl značně odlišný. Značka se stala symbolem pro akční hry na hrdiny, původní koncept vývojářů ale počítal s tahovým systémem.
Diablo

Diablo | foto: Blizzard Entertainment

A autoři zamýšleli datadisky, které již v roce 1994 značně připomínaly stávající podobu stahovatelného obsahu.

„Dnešní hry [...] se vydávají směrem k nepotřebnému rozsahu a komplexnosti. Naším cílem je posilnění bojových prvků. Důraz klademe na prozkoumávání, střety a rozvoj postavy v temném dobrodružství, které je o nastolení pořádku,“ píše se ve zveřejněném herním konceptu. Ten čítá osm stránek a stáhnout ho můžete zde.

Diablo bylo od začátku navrhované jako projekt vhodný pro opakované hraní. A to až do té míry, že titul měl hrdinu po jeho smrti smazat z disku.

“Náhodně generované kobky budou zdrojem nových příležitostí pro prozkoumávání. Dva průchody hrou nikdy nebudou stejné,“ uvádí vývojáři.

Diablo

Autoři také původně zamýšleli, že na výběr bude z řady povolání a pěti či šesti ras. V souvislosti s tím mělo být pro snazší hraní možné načíst předem definovanou postavu. Výsledná verze však obsahovala jen možnost zvolit si mezi mágem, zlodějkou a válečníkem. Výběr rasy se v titulu vůbec neobjevil.

Diablo se mělo hrát na tahy a využívat akční body. Ty určovaly, jaké akce můžete v daném kole provádět. A v souvislosti s tím se ve hře měly objevit i unikátní předměty jako Mephistopheles Cloak, se kterým bylo možné ovládnout mysl slabších nepřátel.

S přechodem hry na souboje v reálném čase však obdobná výbava přestala dávat smysl.

Nakonec totiž společnost Condor odkoupila firma Blizzard, která tvůrce přiměla k přechodu z tahového systému právě na souboje probíhající v reálném čase. Blizzard totiž čerstvě surfoval na vlně úspěchu Warcraftu. Ten byl jednou z prvních strategií, které tahový model opustily.

Diablo

Počin se od začátku měl nést v temném duchu. A právě kvůli nerespektování kořenů si Diablo 3 vysloužilo kritiku nejen od hráčů, ale i od otce série (čtěte o sporu mezi původními a novými vývojáři).

Původní koncept uvádí: „Svět Diabla bude mít temný a zlý nádech. První úrovně se odehrávají v opuštěném gotickém kostele. Je to mramorové mauzoleum, po kterém následují čím dál tím temnější a špinavější krypty.“ A v obdobném duchu se nesl i návrh protivníků, který se držel pekelné tematiky.

Síťová hra pak měla obsahovat speciální arény pro souboje hráčských postav. Čas na tahy v ní měl být omezený, aby zápasy odsýpaly.

Nezvyklou koncepci datadisků tvůrci nerealizovali

První Diablo mělo využívat netradiční systém rozšíření, který značně připomíná moderní obchodní modely. Jako inspiraci autoři uváděli sběratelskou karetní hru Magic: The Gathering, pro kterou zakupujete rozšiřující balíky s náhodným obsahem.

Obdobné to mělo být i s datadisky pro Diablo. Ty měly využívat 16 až 32 kombinací prvků, které hru rozšíří. Zpětně to zní jako dvacet let stará variace na mikrotransakce.

„Příkladem by bylo médium obsahující jeden vzácný meč, tři nezvyklé magické předměty, osm běžných věcí, dvě monstra a nový typ prostředí,“ píše se v dokumentu. Po instalaci by hra nové prvky používala při náhodném generování úrovní a nákupem datadisků by hráč zpestřoval své zážitky.

Diablo 3
Diablo 3
Diablo 3

Vzhled Diabla 3

„Možná by postava měla jednu věc získat okamžitě, kvůli bezprostřednímu zadostiučinění (z nákupu rozšíření),“ přemítali tvůrci v konceptu. Jednotlivé balíky měly stát 4,49 dolaru, tedy zhruba 110 korun. A vývojáři je vnímali jako potenciální zdroj „kontinuálních výdělků s minimální investicí“.

Lidi k nákupu datadisků mělo měla motivovat i síťová hra, díky které o rozšíření mohli mít zájem ve snaze trumfnout postavy svých přátel.

Koncepci drobných rozšíření vystavovaných u kasy v kamenných prodejnách však Diablo nakonec nevyužilo. Pro první Diablo místo toho vyšel veliký datadisk nazvaný Hellfire, jenž vytvářelo odlišné studio. Hellfire do hry přidal jedno nové povolání, dodatečné úkoly, předměty a extra lokaci.

  • Nejčtenější

Český dabing Kingdom Come 2 povýšil zážitek, hra je překvapivě odladěná

Strávili jsme týden v minimálně u nás nejočekávanější hře roku a už teď můžeme říct, že překonala naše očekávání. Na rozdíl od prvního dílu je takřka bugů prostá, český dabing má zásadní vliv na...

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

Kdo to pořád platí? Star Citizen loni vybral více peněz, než stál Zaklínač

Dlouholetý vývoj ultimátního vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun. Jen loni fanoušci autorům naposílali přes dvě miliardy korun, aniž by dostali byť jen příslib...

Idioti, říká streamer o kolezích, kteří tvrdí, že dřou víc než pracující

Mnozí slavní streameři se v poslední době nechali slyšet, že i když vydělávají miliony, jejich práce je daleko náročnější, než jakou mají „obyčejní lidé“. Kai Cenat, aktuálně nejsledovanější hvězda...

Upíři ve středověké Evropě. Nová hra od extvůrců Zaklínače 3 vypadá skvěle

Veteráni z CD Projektu RED, mezi nimiž je i Konrad Tomaszkiewicz, ředitel ceněného Zaklínače 3 a producent Cyberpunku 2077, konečně ukázali novou hru The Blood of the Dawnwalker. A vypadá to, že je...

Povraždí partu přátel, jen aby se probudili a vše začalo znovu. Brzy v kinech

Na motivy herního hororu Until Dawn vzniká film, který zamíří v dubnu do kin. Snímek se snaží adaptovat i hlavní herní mechanismus, v němž volby hráče rozhodují o tom, kdo přežije řádění vraha.

15. ledna 2025  10:55 1

Představujeme nejočekávanější akční hry letošního roku, vybere si každý

Akční hry jsou mezi hráči stále nejoblíbenějším žánrem a také letos jich vyjde mnoho. Vybrali jsme víc než dvacítku těch, které podle nás mají největší šanci na úspěch. Favorita si mezi nimi určitě...

15. ledna 2025 5

RECENZE: Donkey Kong Country Returns HD potrápí, ale hraje se skvěle

85 %

Oprášená a poměrně náročná hopsačka s opičákem Donkey Kongem z éry konzole Wii přichází s ostřejší grafikou, lepší přístupností a bonusovými úrovněmi. Bude to dnes stačit? Ano, hraje se skvěle i po...

Switch
14. ledna 2025 1

Upíři ve středověké Evropě. Nová hra od extvůrců Zaklínače 3 vypadá skvěle

Veteráni z CD Projektu RED, mezi nimiž je i Konrad Tomaszkiewicz, ředitel ceněného Zaklínače 3 a producent Cyberpunku 2077, konečně ukázali novou hru The Blood of the Dawnwalker. A vypadá to, že je...

14. ledna 2025  11:08 10

TIBA COPIERS s.r.o.
Provozní ve skladu

TIBA COPIERS s.r.o.
Středočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Po operaci jsem přibrala sedm kilo, ale cítím se nejvíc sexy, říká Pořízková

Modelka českého původu Pavlína Pořízková (59) po loňské výměně kyčelních kloubů přibrala. Všimla si toho, až když jí to...