Už před rokem, když hra Deus Ex od společností ION Storm a Eidos Interactive spatřila světlo světa, bylo jasné, že se dočká v dohledné době pokračování. Na prstech jedné ruky bychom totiž mohli spočítat tituly, které se mohou s Deus Ex rovnat po stránce originality, vyváženosti herního systému, zábavnosti, atmosféry, opakovatelnosti a dalších mnohých prvků. Takový potenciál není pochopitelně možné nechat jen tak zahálet, a tak již v srpnu loňského roku oznámil Warren Spector, že se začíná pracovat na druhém díle. Vydání hry Deus Ex 2 je sice naplánováno až na konec příštího roku, ale celý projekt již pomalu nabírá jasné obrysy.
Pracovníci ION Stormu jsou přísloveční tím, jak neradi poskytují informace o titulech, na nichž pracují, a tak toho k dějové linii Deus Ex 2 mnoh neprozradili. Zatím ale vše nasvědčuje tomu, že příběh bude navazovat na předchozí díl. Bohužel, původní Deus Ex měl celkem tři různá zakončení, takže se můžeme jen domýšlet, který z nich bude oním orientačním startovním místem pro díl druhý. Útěchou nám může být tedy skutečnost, že i v pokračování se setkáme se stejným světem, stejnou atmosférou, dokonce prý i se stejným hrdinou. Ano, opět budeme mít tu čest ocitnout se v kůži J.C. Dentona, i když podle
důvěryhodného zdroje bychom měli mít možnost hrát i za ženskou postavu. Protože je však známo, že i důvěrychodné zdroje mohou přinášet zavádějící informace, berme vše s rezervou a raději popojděme o kousek dále.
Jistě vás zajímá, co nového kromě příběhu přinese Deus Ex 2 oproti prvnímu dílu. Především by to měla být naprostá svoboda pohybu a rozhodování. V prvním díle se objevovala jistá místa, kde příběh rozhodoval za vás a vy jste tak byli nuceni ubírat se směrem, který vám nebyl příliš proti srsti. Tyto „uzly“ se budou pochopitelně vyskytovat i zde, ale mělo by jich být nesrovnatelně menší množství. Dále by měla vylepšením projít umělá inteligence všech NPC. Vzhledem k tomu, že valná část hry bude opět stát na interakci s nimi, jedná se o velice vítaný počin. Jisté úpravy se dotknou i samotného herního systému, do něhož přibudou nové typy zbraní, nové schopnosti apod. - tedy věci, jež bychom od pokračování logicky čekali.
Je pochopitelné, že nezbytné úpravy se dotknou i samotného enginu hry. Abychom byli přesnější, klasický unrealovský engine byl nahrazen jiným, modernějším. I tentokrát se však
jedná o hnací motor z dílen společnosti Epicu, konkrétně o jejich nejnovější engine Unreal Warfare. Pracovníci ION Stormu dlouho zvažovali, jaký engine by se jim pro jejich záměry hodil nejvíce, a nakonec se rozhodli, že zůstanou věrni starým známým z Epicu. Důvod je jasný - na Deus Ex 2 bude pracovat téměř stejný tým, který měl na svědomí i původní Deus Ex, a to včetně programátorů, kteří budou mít tímto tahem mnoho práce ušetřeno. Unreal Warfare je navíc velice flexibilní, což má další výhodu - neměly by být žádné větší problémy s plánovanou multiplatformitou titulu.
A tím se dostáváme k závěru. Již bylo řečeno, kdy hra vyjde (raději si to zopakujme - mluví se o konci roku 2002), ale na čem že si ji budeme moci zahrát? Mělo by se jednat o platformu PC a o konzole nové generace, ovšem bez přesného určení, zda půjde o PlayStation 2, GameCube, nebo Xbox. Není sice vyloučeno, že by se jednalo o všechny tři najednou, ale příliš reálné to není. Pro nás, zatvrzelé pécéčkaře, je však podstatné, že Deus Ex 2 se objeví i na našich miláčcích, a že se bude s nejvyšší pravděpodobností jednat opět o hru, která nám nedá ani chvilku oddechnout.