Není tomu tak dávno, co jsme na našich stránkách recenzovali zajímavý klon Settlers z vikingského prostředí s výmluvným názvem Cultures. Na pozadí příběhu o pátrání po šesti částech tajemného meteoritu, který pro Vikingy představoval signál brzkého konce světa, se odvíjela celkem povedená budovatelská strategie s roztomilou grafikou , vskutku svérázným způsobem plození dětí (hráč se vždy mohl rozhodnout, zda se manželskému páru narodí holčička nebo chlapeček) a naprosto potlačenou rolí ženy-pracovnice (holky jenom postávaly u baráků a občas s nějakým tím dělníkem „vytvořily“ nového vikingského caparta). Právě solidní úspěch hry inspiroval vývojáře z Mühlheimského studia Funatics ke tvorbě druhého dílu.
Příběh „dvojky“ volně navazuje na první díl – vikingské kmeny osídlily území od Evropy až po Střední východ a spokojeně prosperovaly. S blížícím se koncem prvního milénia měl však dobře známý náčelník Bjarni podivný sen o Ragnaröku, pomyslné poslední apokalyptické bitvě ze severské mytologie. Ve snu však tento severský proletář nepochodoval do vzplanuvší poslední bitvy sám – spolu s ním se proti hadímu démonu Midgardovi postavili další čtyři hrdinové. I vydal se náš Bjarni na cestu skrze Evropu, aby nalezl odpověď na své chmurné vize. Ony tři hrdiny nakonec našel – jednoho z kmene statečných a silných Franků, druhým byl technologicky vyspělý Byzantinec a poslední do party mystický Saracén. Spolu pak složili klíč od bran Valhally, kde má k poslednímu boji dojít...
Právě představení dalších tří hlavních hrdinů je tou největší „globální“ změnou, která hráče v druhém dílu Cultures čeká. Každý z udatných reků má ve hře svou funkci a také vlastní historii, která jej předurčuje ke speciálním úkolům. Ani jejich domovské kmeny nebyly vybrány náhodou – každá mise totiž bude mít nějakou vazbu na historické střety jednotlivých civilizací. Když už jsme nakousli bojování, stálo by za to říci si o něm něco víc. Jednotliví vojáci se již nebudou implicitně dělit podle druhu zbraně – nová armáda se bude skládat z „univerzálních bojovníků“, kteří se před nástupem do bitvy vybaví „batohem“, kde se skrývá několik různých individuálně vybraných zbraní. Na pokyn hráče pak ta která postavička vytáhne brnění, meč, kopí, nebo třeba luk a dá se do boje (taktické možnosti v multiplayeru, kdy protivník nebude do poslední chvíle tušit, jaký typ armády se k němu blíží, jsou očividné). Rovněž umělá inteligence bojujících postaviček by měla doznat podstatných změn – pokud například osamoceného vojáka překvapí přesila, nepřijme boj a dá se na ústup. Jakmile přijde do blízkosti většího množství spřátelených jednotek, vrhne se s kolegy na své pronásledovatele.
Rovněž samotný herní sytém čekají některá zajímavá vylepšení, která pomohou překlenout ono dlouhé „hluché“ období v útočných i obranných misích, kdy je nejprve nutné od základů vystavět novou vesnici. Na herní mapě totiž budou rozesety všelijaké předměty (truhly, láhve, svitky...), které fungují jako klasické power-upy – poklady zvýší zásobu zlata, technologické svitky ihned zpřístupní nové znalosti, diplomatické přiměji okolní národy k obchodování, jiné zas „zadarmo“ vychovají zkušeného dělníka, nechybí ani pověstný „džin“, který velmi rychle postaví budovu dle hráčova výběru, užitečné jistě budou i mapy okolního světa. Této drobné změně herního stylu bude odpovídat i náročnější zaměření misí (pokud například bude vedle vesnice spousta power-upů, může hráč rychle postavit všechny budovy a věnovat se plně válčení) a rozšířená nabídka technologií. Zajímavý je i slibovaný systém postupného vylepšování budov – základní dřevorubecká chatrč se tak může během chvíle změnit v celkem solidní továrnu, kde se kromě stavebního dřeva vyrábí i některé základní nástroje a zbraně (stačí jenom vyvinout příslušnou technologii, vyškolit obsluhu a přinést ke stávající budově stejného typu trochu stavebního materiálu). Také grafika bude kráčet s dobou – ačkoliv se nezmění původní izomateické zobrazení z mírného nadhledu, přibude „speciálních efektů“ v podobě světel, vlnící se vodní hladiny, atd.
Je velice příjemné sledovat, že i natolik „stagnující“ žánr, kterým klony settlerů bezpochyby jsou, dokáže překvapit titulem se spoustou originálních nápadů. Uvidíme, jak si druhý díl Cultures povede – zatím bohužel není známo, kdy by se měla hra dostat do obchodů, ale podle stavu prací se dá soudit, že bychom se jí mohli dočkat již příští rok. Zatím si musí budovatelští nadšenci vystačit s prvním dílem (nebo Amazonkami v The Nations).