Podle bezpečnostní společnosti Cloudflare stráví uživatelé internetu každý den souhrnných 500 let dokazováním, že jsou skuteční lidé a ne jen počítačoví boti. S nástrojem CAPTCHA se setkáváme nejčastěji při přihlašování do různých systémů a obvykle se s ní vypořádáme do 20 sekund.
I těch 20 sekund lze ale bez debaty strávit lépe než jen dohledáváním detailů autobusů, hydrantů nebo semaforů. Ano, nejspíše tím pomáháme „učit“ umělou inteligenci autonomních automobilů budoucnosti, ale nebylo by lepší ten čas využít čistě sobecky, něčím alespoň trochu zábavným?
Této jednoduché myšlenky se chopil španělský programátor Miquel Orteza a naprogramoval originální metodu ověřování lidské inteligence inspirovanou klasickou střílečkou Doom.
Namísto zkoumání detailů pouličního provozu (což je díky Googlu v dnešní době nejpoužívanější systém CAPTCHA) v jeho vynálezu zaměřovačem střílíte pekelné démony. A to včetně odpovídajícího zvukového doprovodu. Ovládání je jednoduché pomoci myši, na rozdíl od původního Dooma je tento systém velmi tolerantní a určitě nikomu nebude dělat větší problémy. Ne tedy, že by to byla vyloženě nějaká třeskutá zábava, ale kdyby bylo podobných hříček více druhů a pravidelně by se měnily…
Doom CAPTCHA je výsledkem momentální inspirace a není příliš propracovaný. Sám autor přiznává, že zklamává v tom nejdůležitějším a při troše snahy nedá zkušenému „hackerovi“ žádnou práci naprogramovat automatického bota tak, aby ochranu dokázal prolomit. Na druhou stranu jde jen o rychlý prototyp vytvořený během pár chvil a určitě by šel výrazně vylepšit. Rozhodně jde o elegantnější řešení, než nutnost pořídit si hardwarový klíč, jak navrhuje bezpečnostní společnost uvedená na začátku článku.
Nápad je každopádně tak dobrý, že zaujal i tvůrce Dooma Johna Carmacka nebo autora Minecraftu Markuse „Notche“ Perssona, kteří ho „olajkovali“ na Twitteru.