Aktualizováno: V původním textu jsme napsali, že kvůli veliké míře pirátství není vývojář hry spokojený s prodeji hry. Ve skutečnosti tomu ovšem tak není a hře se podle jeho slov daří. Za nedorozumění se omlouváme.
Není to poprvé, co si čeští vývojáři v poslední době stěžují na softwarové piráty, kvůli nimž se prý jejich hry dostatečně neprodávají. Po vydání sedmého dílu série Polda (naše recenze) jeho hlavní vývojář Petr Svoboda vyhrožoval, že kvůli pirátům už žádný další díl patrně neudělá. Jan Kavan, který má na svědomí adventuru Someday You’ll Return (naše recenze), si zase stěžoval, že jen každý padesátý hráč měl prý legální kopii.
Dlužno podotknout, že pirátství je fenomén, s nímž se musí popasovat každý (nejen) nezávislý vývojář, který se věnuje i PC scéně. Existují lidé, kteří za hry (potažmo jakékoli jiné duševní dílo, které lze zkopírovat) už z principu platit nebudou. Všechny ukradené kopie tedy jednoduše nejde vnímat jako ušlý zisk. Čísla, která na síti X prezentuje autor vynikající plošinovky Bzzzt (naše recenze) Karel Matějka, jsou ovšem alarmující.
Rozhodnutí vydat hru bez protipirátské ochrany asi nebylo moudré, jen několik minut od vydání se totiž prý objevila na ruských, čínských i českých pirátských serverech. Potřebnou finanční vzpruhu pak nepřinesla ani tolik očekávaná slevová akce na konci roku, během níž se v regionu východní Evropy prodalo pouhopouhých čtrnáct kopií.
Dá se s tím něco dělat? Nejspíš ne. „Nemůžete bojovat s tucty různých pirátských stránek. Prostě si udělejte popcorn a sledujte, jak krutý svět je,“ zakončil své sdělení Matějka.
Nezbývá než doufat, že i přes to se bude hře dařit. Ostatně i ten Polda se nakonec prodával natolik, že se autorům vyplatilo udělat remake jednoho ze starších dílů. Nad Someday You’ll Return zase převzalo kontrolu vydavatelství Bohemia Interactive a vydalo režisérský sestřih (viz náš článek). Bzzzt si peníze od hráčů rozhodně zasloužilo.