Ať si kdo chce co chce říká, jsou fanoušci počítačových her lidé společenští. To, že se dříve ve virtuálním světě setkávali jen s umělou inteligencí řízenými postavami, nebylo způsobeno tím, že by nechtěli hrát s dalšími živými lidmi, ale tím, že prostě nemohli. Teď si to ale náležitě vynahrazují a multiplayerové hry se objevují geometrickou řadou. Zatímco dříve byl titul zaměřený jen na hru více hráčů, spíše výjimečným, zdá se, že za pár let bude zvláštností čistě singleplayerová hra. V tomto nastoleném trendu pokračují i vývojáři z firmy Digital Illusions, autoři Codename Eagle, jež nyní pracují na velice nadějné hře Battlefield 1942 (o níž jsme vás už před necelým rokem informovali). Titulu který by mohl v některých směrech konkurovat skvělé Operaci Flashpoint. Ovšem narozdíl od Flashpointu, který nabízí dokonalé mise pro jednoho hráče a ve druhém sledu i maximálně komplexní multiplayer, je na tom Battlefield přesně opačně.
Hra nás přenese na bojiště druhé světové války, na nichž budeme mít obrovskou volnost konání. To znamená, že neskončíme uzavřeni v pevně daném koridoru á la Medal of Honor, ale octneme se v takřka ničím neomezeném prostředí 16 obrovských map, zasazených na nejslavnější bitevní pole druhé světové války. Zmiňme ty nejzajímavější - tankovou bitvu u Kursku, japonský útok na Midway, boj o El Alemein, vylodění na Guadalcanalu a samozřejmě i v Normandii. Z tohoto výčtu je jasné, že se ve hře setkáme se všemi důležitými bojujícími stranami. Obléknout si budeme moci uniformu americké, britské, ruské, japonské i německé armády a do rukou se nám dostane 19 různých pěchotních zbraní. Toto číslo však zahrnuje i dva druhy stacionárních kulometů, takže jejich počet na armádu není nijak závratný. Způsob vašeho boje však nebude určovat jen puška, kterou držíte v ruce, ale též povolání, jež před vstupem do hry zvolíte. Na výběr jich má být pět. Budete se moci stát klasickým vojákem, průzkumníkem, vojákem zaměřeným na boj s tanky, medikem a technikem, přičemž každá profese vám přinese určité výhody a nevýhody, takže třeba technik dokáže opravovat poškozená auta, ale v přímém boji příliš neobstojí.
Battlefield 1942 ale není čistě pěchotní hrou, v jejím světě narazíme i na slušné množství techniky, přesněji na 35 nejrůznějších strojů. Najdeme mezi jimi tanky, (za USA a Anglii např. Sherman, za SSSR T34, za Německo Tiger a za Japonsko nepříliš úspěšný Chi Ha), osobní auta (zde je k dispozici jen Jeep, Kübelwagen) polopásové přepravníky (německý Hanomag a americký M3), letadla (za USA např. B-17, Mustang či Corsair, za Německo Stuku a Bf 109e, za GB Spitfire Mk VB, za SSSR Jak 9, za japonsko Zero), ale i lodě, ponorky, invazní čluny a některou další speciální techniku, mezi níž nechybí ani proslulý raketomet Kaťuša. Vraťme se však k plavidlům, jež by měla být opravdu zajímavá. Nepůjde totiž o žádné mrňousky. Ovládat budeme moci obrovské letadlové lodě, křižníky vybavené sonary proti ponorkám, ponorky se zákeřnými torpédy i bitevní lodě s mocnou palebnou silou. Naštěstí nebudete třeba obsadit celou loď vší posádkou, ale kupříkladu k ukočírování jednoho bitevníku, budou stačit jen čtyři hráči. Většina strojů má mít však stejný počet míst pro živé bojovníky, jako ve skutečnosti. Takže klidně můžete s kamarády zabrat celý bombardér nebo tank. Ovládání všech strojů bude, stejně jako celá hra, mírně arkádové, udělané tak, aby se dalo zvládnout myškou a klávesami.
Právě nutnost spolupracovat s dalšími skutečnými lidmi, je silnou, ale potencionálně i slabou stránkou Batlefield 1942. Abyste si totiž užili pořádnou bitvu s letadly, loděmi a pozemní technikou, musíte dát dohromady slušné množství vzájemně koordinovaných hráčů. V ideálním případě všech 64, kterých se války může zúčastnit, což asi nebude jednoduché. Je ale možné, že umělá inteligence počítače dokáže spoluhráče se ctí nahradit. Autoři slibují virtuální válečníky, jež by se neměli chovat podle předem daných scriptů, díky čemuž má mít smysl hrát Batlefield i v singleplayeru. V žádné ze zpráv se však nemluví o misích provázaných příběhem. Je to trochu škoda, protože pokud si budete chtít jen tak zastřílet bez předchozí domluvy s více lidmi a skočíte si na nějaký server, těžko se s ostatními hráči domluvíte na tom, co kdo bude dělat. Ovšem na nějaké velké LAN party půjde s jistotou o skvělý zážitek.
Nosným prvkem multiplayerových bojů jsou mody. Zde mají být všechny zaměřeny na týmový boj. O co půjde v Team Deathmatch a Capture The Flag ví asi každý, neznámý je však třetí mod, zvaný Conquest. Jedná se o jakousi variaci na unrealovskou Domination, v níž je nutné k získání bodů vždy na určitou dobu udržet dané místo. Cílem Conquest bude to samé, odměnou se však stane něco jiného. Každý tým bude mít na začátku hry daný počet životů. Ten se bude snižovat nejen zabitím některého z bojovníků, ale též když nepřítel zabere některou z ostře sledovaných prostor. Komu dojdou životy, prohrál. Zní to celkem zajímavě a pokud budou kontrolní body v pevnostech či na chráněných místech, mohlo by jít o zábavnou záležitost. Uvidíme v září, v té době by měl Battlefield 1942 vyjít pro PC a Xbox. Konzolová verze však bude zaměřena více na singleplayer.