Už jsou to tři týdny, co vyšla jedna z nejočekávanějších her letošního roku, Star Wars Battlefront 2 (naše recenze). Jde o nejlepší ukázku toho, že i když máte v rukou skvělou hru, neznamená to automaticky, že máte vyhráno. V Electronic Arts pokazili, co mohli, a i spoustu toho, co snad ani nemohli, a byť na sčítání finančních ztrát je ještě brzy, jisté je, že si Battlefront 2 v EA za rámeček nedají.
Na vině je především inovativní model distribuce, kdy se vydavatelství rozhodlo poskytovat veškerý dodatečný obsah zadarmo a kromě prodeje samotné hry vydělávat pouze na tzv. lootboxech, tedy virtuálních balíčcích obsahující náhodná herní vylepšení. Kvůli nevhodně nastaveným cenám si však hráči spočítali, že pokud by do hry neinvestovali žádné další peníze, bude jim odemčení veškerého obsahu trvat měsíce. Pokud tedy nebudou postupovat jako kreativní šikula na přiloženém videu.
Bouře, která se proto rozpoutala napříč internetem, měla za následek, že se v den vydání narychlo změnil princip herní ekonomiky a žádné výhody již nejde koupit za skutečné peníze. Prý to bylo na popud firmy Disney, která vlastní práva na Star Wars a tímto krokem se prý snažila chránit dobré jméno značky. Ale vzhledem k tomu, že se Disney nijak nestydí ždímat Hvězdné války řadou free 2 play mobilních titulů, není tato teorie úplně objektivní.
Každopádně ani dočasné vypnutí mikrotransakcí už ničemu nepomohlo a pověst Electronic Arts je (opět) v troskách. Připomeňme si, co se v uplynulém měsíci vlastně stalo.
Vox populi
Diskusní fórum Reddit má celosvětovou komunitu čítající každý měsíc více než 540 milionů jedinečných uživatelů z více než dvou set zemí. Za dobu svého trvání už zažilo hodně negativních příspěvků, ale žádný z nich si nevedl tak špatně, jako oficiální vyjádření Electronic Arts obhajující fungování lootboxů. Více než 640 tisíc záporných hodnocení pro jeden příspěvek je docela slušný výsledek, když vezmeme v potaz, že dosavadní rekordman jich měl sotva 25 tisíc.
O moc lépe si Battlefront 2 nevedl ani na agregátoru hodnocení Metacritic. Tzv. review bombing není žádnou novinkou, ostatně série Call of Duty by mohla vyprávět, ale jen málokdy se lidem podařilo srazit celkové hodnocení tak nízko. S uživatelským průměrem 0,6 je Battlefront 2 čtvrtý od konce z celkového počtu 13 416 her, které Metacritic eviduje. Mimochodem poslední je adaptace filmových Ghostbusters, která však na rozdíl od SW BF 2 zcela propadla i u kritiků.
Mezinárodní ostuda
Situaci si samozřejmě všimla i konkurence a dala to Electronic Arts pořádně sežrat. Firma Blizzard natočila krátké video, v němž se posmívá za pay 2 win systémy a autoři Zaklínače CD Projekt pak firmu nepřímo označili jako chamtivce. Ještě horší je pro EA fakt, že se jejím počínáním začaly zabývat i statní instituce. Americký politik Chris Lee označil Battlefront 2 doslova za kasino a belgický ministr spravedlnosti Koen Greens by chtěl lootboxy rovnou zakázat v celé Evropě.
Společnost se samozřejmě stala terčem nekonečného proudu vtipů a co hůř, naštvanost fanoušků se začala přelévat i do jiných titulů, které pro Electronic Arts představují každoroční jistotu příjmů, jmenovitě především fotbalového simulátoru FIFA.
Finanční ztráty
Ale místo, kde to bolí nejvíce, jsou samozřejmě finanční výsledky. Podle prvních odhadů se prodeje fyzických kopií oproti minulému dílu propadly o 60 %. Ano, jednička si vzhledem ke svým nevalným kvalitám vedla až nad očekávání dobře a digitální prodeje si ukusují stále větší procento prodejů než před dvěma lety.
Jisté však je, že tato čísla jsou pro EA obrovským zklamáním. Jelikož v tuto chvíli ve hře stále nefungují mikrotransakce a DLC připravované k vydání filmu The Last Jedi, který půjde již brzy do kin, bude zdarma, se nedá čekat, že by se to rychle zlepšilo. Následkem těchto nelichotivých zpráv pak klesla hodnota akcií EA o tři miliardy dolarů. To však není tak šokující, jak by to na první pohled mohlo vypadat, protože jejich současná hodnota je stále vyšší než ve stejném období loňského roku.
Jenže přičtěme neúspěch Mass Effectu i trapných Need for Speed: Payback a v Electronic Arts už si mohou zase brousit zuby na titul nejméně oblíbené firmy v Americe, který získali již v letech 2012 a 2013.