Attentat 1942 vypráví příběh rodiny, v níž se v kůži vnuka nebo vnučky pokoušíme zjistit, proč děda skončil v koncentračním táboře. Je to interaktivní film plný rozhovorů, dobových materiálů i drobných her, které dohromady a z několika pohledů poučí o tehdejší době. V Německu ovšem dílo narazilo na zákaz zobrazování nacistických symbolů ve hrách.
„Hra je v současné chvíli nedostupná pro německé publikum, protože obsahuje i pasáže zobrazující dobovou nacistickou symboliku. Přestože se jedná o původně výukovou hru, která je výsledkem historického výzkumu, praxe kolem povolování počítačových her s výše uvedenou symbolikou je v Německu složitá. Hledáme přesto řešení, která nám umožní hru pro tamní trh zpřístupnit,” vysvětluje Vít Šisler z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, vedoucí projektu a hlavní herní designér.
„Odstraňovat nacistickou symboliku z vážné hry o hrůzách nacismu by bylo absurdní,“ doplňuje Jakub Gemrot z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, vedoucí programátor projektu.
Výsledky A Maze 2018
|
Znovu také vyvstala otázka, zda jsou videohry formou umění. „Toto vítězství může být důležitým krokem k oficiálnímu uznání počítačových her v Německu jako kulturního média, které je posuzováno stejně jako ostatní umělecké formy,“ myslí si Thorsten S. Wiedemann, zakladatel a umělecký ředitel festivalu A Maze.
Hra Attentat 1942 je unikátní, zajímavá a každý, koho zajímá historie a originální projekty, by jí měl dát šanci. Obstát by mohla i při výuce dějepisu. Představa, že by se takto mohlo v budoucnosti vzdělávat, je více než lákavá, napsali jsme v recenzi na Bonuswebu.