
Zdá se to neuvěřitelné, ale historie AquaNoxu se začala psát již v roce 1993, kdy se vývojáři ze studia Massive Development poprvé sešli, aby zpracovali postapokalyptický (na pevnině se kvůli znečištění nedá žít) příběh hrdiny, který ve své bojové ponorce brázdí obrovskými podmořskými městy a snaží se vydělat alespoň nějaký mizerný peníz zabíjením pirátů a plněním jiných nebezpečných misí. První plody práce Massive Development měli hráči možnost spatřit již v roce 1996, kdy vyšla celkem úspěšná akční hra Archimedan Dynasty (prodalo se jí více než 150 000 kusů, což je na rok 1996 velmi slušné číslo). O pět let později přichází její pokračování s výmluvným názvem AquaNox.
Poté, co jste před pěti lety pomohli vyhrát válku nad podivnými robotickými Bionty, se zdálo, že bude konečně žít podmořský svět alespoň nějakou dobu v klidu a míru. Opak je však pravdou – v útrobách Neopolisu, hlavního města Atlantické federace, se totiž rozpoutalo celkem nenápadné, leč o to nebezpečnější povstání. Strůjci zla však tentokrát nejsou jen piráti z tajemného gangu „Crawlers“ – svůj podíl na celé situaci mají i „oficiální“ ozbrojené síly, které se z části dostaly pod vliv pučistů. Pod jejich ochranou vytvořili vědci tajnou vědeckou laboratoř „Brainfire“, ale tamní nebezpečné experimenty se vymkly kontrole.
Celou zemi zachvátila vlna ničivých zemětřesení, jenže to nejhorší mělo teprve přijít – nepovedený pokus totiž osvobodil podmořská monstra, která byla několik tisíc let zavřená ve svých podzemních vězeních. Čas pomsty lidské rase (a ostatně všemu živému) nadešel...
Stejně jako v Archimedan Dynasty, i v AquaNoxu se dostanete do role námezdného „lovce lidí“ Emeralda Flinta. Tentokrát však bude příběh mnohem komplikovanější, o čemž svědčí i pestrá směsice vašich přátel a wingmanů - ať už jde o hyperinteligentní Charlottu Gilmore z výzkumné základny Machina Antartica, podmořskou amazonku Sobinoso Chaka, komodora Soola, snílka z Neopolis, nebo Flintova nejlepšího přítele admirála Coxe, který (jak se později ukáže) touží po svržení stávající legitimní vlády Neopolis. Také na straně protivníků došlo v podstatným změnám – Bionti už nepředstavují velký problém, dokonce i s členy gangu Crawlers se dá jakž takž poradit, ale skutečné peklo přinášejí Squidové. Hádáte správně, to jsou ona rozběsněná monstra.
Jak že se AquaNox bude hrát? Pro neznalé prvního dílu jej můžeme přirovnat k jakési formě podmořského Privateera – máte svou ponorku, se kterou plníte jednotlivé přidělené mise. Za jejich úspěšné dokončení (například zničení pirátů či překupníků drog) získáte peníze, za které si koupíte lepší zbraně, palivo, nebo štíty. Postupem času se budete propracovávat k čím dál lepším ponorkám (těch bude ve hře devět) – prostě klasika svého žánru.
Autoři slibují, že singleplayer bude obsahovat více než třicet náročných misí provázaných do jednoho velkého příběhu. Setkáte se také se čtyřiceti NPC postavami, což je i na akční hru s prvky adventure docela vysoké číslo. Velká pozornost bude podle slov vývojářů věnovaná i multiplayeru – kromě obligátních módů jako klasický a teamový deathmatch pracují designéři i na pomořské formě CTF a také na dalších netradičních formách soubojů (snad se dočkáme i kooperativních misí proti skupinám monstrer).
Pojďme však k nejsilnější zbrani AquaNoxu – grafice. Jak jsme vás již informovali před pár měsíci, uzavřeli vývojáři dohodu s firmou NVIDIA, výrobcem GeForce3, že právě tato hra bude již od začátku podporovat většinu nových funkcí těchto revolučních karet. Pár týdnů po dohodě se na internetu objevila várka prvních screenshotů, na kterých bylo možné obdivovat úžasnou hru světla a stínu v podmořském světě. Pote, co jsme shlédli hru v pohybu, však můžeme říct, že skutečný stav se zdá být ještě mnohem lepší, než jak jej prezentovaly první obrázky. Představte si takové „klasické“ potemnělé město pár set metrů pod hladinou oceánu. Já vím, jde to těžko, ale zkuste si prostě k současným panelákům přidat skleněnou kopuli a všude okolo dát miliony kubíků slané tmavé vody. Opravdu tmavé.
Dobrá, teď si do imaginární scenérie dosaďte miniponorku se silnými reflektory, jejichž paprsky procházejí vodou, tříští se o skleněné stěny, ve kterých se odráží okolní svět, aby se nakonec rozplynuly kdesi v neprostupné šedi hlubokého oceánu. Vystoupejte o pár set metrů nahoru, řekněme na hloubku nějakých deset, dvacet metrů. Uvidíte paprsky poledního slunce, jak se zoufale snaží prostoupit vodní masy a spolu s vlnami na hladině vytvářejí bizarní obrazce. Nestačilo vám to? Pak si k tomu všemu přidejte ještě pár nepřátelských lodí a začněte střílet salvy laserů (loď se díky force feedbackovým efektům při každém výstřelu mírně zaklepe), které rovněž osvětlují naleštěný povrch plavidel. To všechno dokáže vykreslit engine podporující radiositu, volumetrické efekty, FSAA a dalších několik desítek speciálních efektů. Bohužel skvělý engine si již teď vybírá daň v podobě předběžných hardwarových požadavků – minimum je u 128 MB RAM a TNT 2 Ultra a optimum pak na 256 MB a GeForce3. Co se dá dělat, na podobné věci si budeme muset s přibývajícími měsíci zvykat.
AquaNox na nás zanechal opravdu silný dojem. Jeho grafický engine představuje současnou špičku a pokud byste hledali důvody, proč si na podzim pořídit GeForce3, pak právě tahle hra může být jedním z nich. Příjemný bude jistě i fakt, že kromě atraktivní grafiky dokáže zaujmou hráče i příběhem, který si získal tolik oblíbenců již v Archimedan Dynasty. AquaNox by měl do obchodů dorazit ve třetím čtvrtletí letošního roku.