Need for Speed: Carbon na vlastní kůži

  12:00aktualizováno  20. července 8:13
Proti sérii Need for Speed můžeme namítat cokoliv, ale její komerční úspěch musí být podpořen i nějakou kvalitou. Proto jsme neváhali a využili možnosti si vyzkoušet nejnovější díl.

Need for Speed: Carbon Včera proběhla v Praze tisková prezentace společnosti Electronic Arts, na níž nám samotným producentem hry byl předveden nový díl z letité závodní série Need for Speed s podtitulem Carbon. Hlavní ovšem byla skutečnost, že poté, co nám v kostce byly sděleny základní informace jsme si mohli kousek z NFS: Carbon i zahrát. Do Prahy za tímto účelem přijeli i novináři z Maďarska a Polska, takže lze s notnější dávkou nadsázky označit celou prezentaci za akci globálnějšího charakteru :-).

Změny doznal i režim Drift, který je nyní více založen na rychlosti, jakou trať projíždíte.

Hra byla k dispozici ve verzích pro PlayStation 2 a Xbox 360, přičemž v průběhu dne jsme byli ujištěni, že zatímco Need for Speed: Carbon Need for Speed: Most Wanted byla vytvářena primárně pro současné konzole a verze pro Xbox 360 byla víceméně pouze graficky vylepšeným portem, Carbon je vyvíjen již primárně pro konzole nastupující generace s tím, že verze pro současné systémy jsou tvořeny jako jakýsi „downgrade“ next-gen verzí, což upřímně řečeno bylo na PS2 verzi i vidět, nicméně na zásadnější soudy je ještě dost času, jelikož musíme zohlednit fakt, že zatímco verze pro Xbox 360 jela na obrovské plazmové televizi, verze pro PS2 se krčila na malém LCD displeji poměrně pochybných kvalit a parametrů. PC verze by pak měla být někde na půli cesty mezi next- gen a současnou konzolovou generací.

Hned v úvodu bylo zmíněno, že se rozhodně nejedná o pokračovatele značky Underground či Most Wanted, ale o zcela nový svébytný titul, jenž byl vystavěn zcela nově. No, je potřeba brát to samozřejmě trochu s rezervou, protože celkový dojem ze hry se do Need for Speed: Carbon značné míry podobá předchozím dílům, ale nelze si nevšimnout, že autoři několik změn přeci jen udělali. Opět se sice vydáváme na pole ilegálních závodů, ovšem inspirací pro Carbon byl takzvaný canyon racing, jenž je zde nejvýrazněji zastoupen novým režimem, v němž se utkávají pouze dva borci na trase z bodu A do bodu B. Závodí se v něm na odlehlých serpentinách v kopcích mimo město a jde o to, že jeden závodník vyzve druhého k závodu tím, že do něj rovnou vystartuje a druhý se jej musí co nejblíže držet, v ideálním případě jej pak samozřejmě předjet. Hra přitom počítá skóre, jakého v závodě dosáhnete, a následně se role vymění. Jedete vepředu a skóre z předchozí jízdy musíte ubránit. Jedná se sice vlastně o variaci klasického sprintu, ale tento dvoukolový systém dodává hře na atraktivitě a dá se říci, že i na autentičnosti. EA totiž při tvorbě hry mnoho věcí konzultovali s lidmi z této ne zcela tradiční závodní branže, takže jim snad můžeme věřit, že to tak ve skutečnosti funguje :-).

Hratelnost jako taková příliš mnoho nového nepřináší.

Need for Speed: Carbon Nabídka ostatních režimů je víceméně klasická, takže se ve třech poměrně slušně rozlehlých městských lokacích setkáme samozřejmě i s klasickými závody, sprinty a dalšími módy. Ze seznamu protentokrát vypadl Drag a ubylo i honiček s policií, které ale nevymizely úplně. Zatímco v Most Wanted byli policejní vozy součástí 60 – 70 procent hry, v Carbonu by se toto číslo mělo pohybovat okolo dvaceti procent. V zájmu hratelnosti je nyní i řidší běžná doprava na ulicích, což je ale částečně omluveno i faktem, že se Carbon odehrává celý v noci, kdy na silnicích zrovna člověk nepotkává několikahodinové kolony. Na druhou stranu je ale potřeba říci, že z toho, co jsme měli možnost hrát, jsme nabyli pocitu, že i řídká doprava vám může statečně zkomplikovat život. Dost často se totiž nebohý civilista dokáže zjevit v tu nejméně vhodnou chvíli, třeba když zrovna řežete protisměrem nepřehlednou levou zatáčku nebo když se sotva přehoupnete přes horizont. Když už ale byla řeč o závodech, tak nesmíme zapomenout na to, že ve verzi pro Xbox 360 proti vám stojí až sedmička protivníků, což dodává celé Need for Speed: Carbon závodní akci zase o kousek více náboje.

Změny doznal i režim Drift, který je nyní více založen na rychlosti, jakou trať projíždíte. Mělo by tak odzvonit jízdám, v nichž si držíte pohodlnou rychlost a pohodlně smykujete. Aby bylo driftování ještě dramatičtější, jsou tu i speciální žlutě vyznačené zóny, v nichž je smyk více ohodnocen, ovšem vtip je v tom, že jsou umístěny na okrajích jinak vcelku pohodlně široké vozovky, odkud je to k mantinelům až nebezpečně blízko, přičemž kontakt se svodidlem samozřejmě znamená bodovou ztrátu. A novinek se dočkáme i v garáži, když si budeme svého miláčka ladit. Vozy jsou zde rozděleny do tří kategorií a tuning již rozhodně nebudejako dřív univerzální, ale mnohé prvky z jedné kategorie již nebude možné uplatnit v kategorii druhé.


>> Více aktuálních informací nejen o NFS: Carbon najdete na naší fanstránce <<

A když už jsme u té garáže, tak nesmíme zapomenout na výběr správného mechanika. V Carbonu toho totiž sami zase až tak moc nezvládnete a je potřeba vybrat si do party správné lidi, kteří vám pomohou v dobývání celého města. V základu se Need for Speed: Carbon totiž opět o to, abyste se vy, potažmo tedy vaše bandička, stali korunovanými závodními vládci všech zdejších oblastí. Je tedy nad slunce jasnější, že bez pořádného mechanika, který se vám o váš stroj bude starat podle toho nejlepšího vědomí a svědomí, to zkrátka nepůjde.

Vypadá to dobře, hraje se to pohodově, tak Carbon bude další z řady úspěšných NFS titulů.

Hratelnost jako taková příliš mnoho nového nepřináší, a opět se tedy jedná spíše o arkádovou záležitost nežli o pravověrný simulátor. Ve skutečnosti tedy jde o to, že to chce pár jízd než dostanete hru do ruky, ale potom to vypadá už na klasickou NFS pohodičku. Tvůrci ale hodně proklamují fungl novou fyziku, která je umožněna zejména stroji nové generace, ovšem v tomto bodě je potřeba říci, že jsme NFS: Carbon zatím nehráli dostatečně dlouho na to, abychom to dokázali Need for Speed: Carbon zodpovědně posoudit. Technické zpracování dnes již nijak zvlášť neohromí, jelikož Xbox 360 tu přeci jen již nějakou tu dobu máme a PS2 ještě mnohem déle, přesto ale nelze tvůrcům upřít cit pro typickou nablýskanost a líbivost, a zejména next-gen verze tedy budou vypadat hodně v pohodě.

Need for Speed: Carbon sice pro snad všechny myslitelné platformy vychází sice až na podzim, ale již teď je zřejmé, že si v EA jsou velmi dobře vědomi toho, co se prodává, a tak se můžeme těšit na další dost slušné závody ze stále poměrně atraktivního prostředí ilegálních závodů. Vypadá to dobře, hraje se to pohodově a kdyžsi k tomu připočteme něco letošních inovací, pak docházíme k výsledku, že Carbon bude jednoznačně další z řady úspěšných NFS titulů a letošní vánoční sezóna ho zastihne opět v plné formě.

Index očekávání: 85%

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

RECENZE: Tempest Rising je konečně pořádný nástupce Command & Conquer

90 %

Zlatá éra RTS, tedy strategií v reálném čase, se už nevrátí. O to víc si teď musíme vážit kvalitních titulů, jako je právě Tempest Rising.

Pět videoherních zabijáků, kteří si nás získali. Znáte je všechny?

Jejich živobytím je vraždění ostatních, takže z morálního hlediska k nim máme výhrady, ale přesto si nás svým způsobem získali.

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Kdysi jsme je milovali. Tyto hry nutně potřebují vzkříšení

Těmto starším herním značkám aktuálně chybí naděje, že by mohly dostat pokračování, nebo alespoň nějakou vylepšenou verzi. Byla by to ovšem velká škoda, jelikož spousta z nich má dodnes velkou...

PlayStation odhalil datum vydání samurajské akce Ghost of Yotei

Očekávaná samurajská akce Ghost of Yotei vyjde letos v říjnu na PlayStation 5. Podívat se můžete také na nový trailer, který poodhaluje střípky z příběhu.

23. dubna 2025  17:20 0

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

23. dubna 2025  13:30 6

RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

75 %

Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu...

PS5
23. dubna 2025 0

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

23. dubna 2025  9:22 22

Clair Obscur: Expedition 33

75 %

PS5
vydáno 23. dubna 2025  9:18,  aktualizováno  9:51

Nečekaný herní hit obvinili z rasismu, i tak se prodává skvěle

Simulátor dealera drog Schedule 1 se těší velkému úspěchu, nicméně se nevyhnul kontroverzím. Překvapivě ne kvůli drogové tematice, ale kvůli jednomu hernímu úspěchu s údajně rasistickým podtextem.

23. dubna 2025 6

Předělávku legendárního Oblivionu si můžete zahrát už dnes

Odhalení předělávky slavné hry The Elder Scrolls IV: Oblivion sice uniklo již před pár dny na internet, ale oficiální potvrzení je i tak příjemné. A skutečně není nutné čekat, hru si lze rovnou...

22. dubna 2025  18:03 6

V úterý odhalí předělávku legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion

O tom, že vydání vylepšené verze legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion je na spadnutí, si štěbetají vrabci na střeše. Nyní už je to oficiální.

22. dubna 2025  12:32 5

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

vydáno 22. dubna 2025  12:06,  aktualizováno  23.4 9:16

Star Wars Zero Company

vydáno 22. dubna 2025  11:18,  aktualizováno  11:19

Zápisy do prvních tříd bez stresu: Rezervujte si přesný čas a
Zápisy do prvních tříd bez stresu: Rezervujte si přesný čas a

Zápisy do prvních tříd se nezadržitelně blíží. Víte, že na některých školách si rodiče mohou dopředu zarezervovat konkrétní čas, kdy se s budoucím...

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

22. dubna 2025 5

Star Wars Zero Company ukážou drsnou válečnou atmosféru Hvězdných válek

Star Wars Zero Company nemá být klasická hra ze světa Hvězdných válek. Hráči povedou nesourodou skupinu žoldnéřů, která musí zastavit hrozbu ohrožující celou galaxii.

22. dubna 2025  10:09 4
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.