Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

World of Warcraft je pořád největší, konkurence si ale ostří nože

Warcraft z hráčů vysává polovinu všech výdajů za on-line hry na hrdiny, velké změny přijdou do půl roku.

World of WarCraft: Cataclysm

Pokud někdo v západní Evropě, USA i Česku mluví o on-line hrách na hrdiny, s největší pravděpodobností má na mysli World of Warcraft. V západním světě si stále drží jednoznačně dominantní pozici.

Z přibližně 1,6 miliardy dolarů (29 miliard korun), které hráči on-line her na hrdiny zaplatili na pravidelných měsíčních poplatcích, získal vydavatel hry Activision-Blizzard více než polovinu. Tvrdí to autoři studie Online hry s předplatným: vrtkavá štěstěna ve hře s vysokými sázkami vydaná společností Screen Digest. Pro krále on-line her je výsledek studie příjemný, i když firma meziročně zaznamenala pokles svého podílu o 4 procenta. Firmě to nemusí tolik vadit i díky tomu, že meziročně celý peněžní koláč vyrostl o 200 milionů dolarů.

World of Warcraft navíc své tvůrce po více než roce potěšil novým rekordem v počtu platících hráčů. Už to není jedenáct milionů, ale o milion více. Dvanáct milionů platících hráčů získal Warcraft díky obnovení provozu hry v Číně a hlavně díky tomu, že se blíží datadisk Cataclysm. Spousta hráčů se rozhodla na příchod nového obsahu připravit tím, že své odložené postavy dostanou na maximální úroveň před příchodem nových výzev.

13 milionů na západě
Konzervativnější západní trh, který dává přednost bohatším hrám plným příběhů, odměn a možností rozvoje postav, dokázal v uplynulém roce oslovit přibližně 13 milionů hráčů, 56 procent z nich žije v USA. Tato statistika nevypadá nijak překvapivě, zajímavá ale začne být, když se podíváme na celkovou populaci USA a Evropy.

Zatímco Evropa včetně evropských částí Sovětského svazu a Turecka má nějakých 830 milionů obyvatel, v USA žije kolem 310 milionů lidí. V populaci USA je tak 2,5x více hráčů on-line her než v evropských zemích. A to nepočítáme s regionálními rozdíly.

Typicky Česko nebo Slovensko totiž stále patří mezi země, kde jsou on-line hry na hrdiny spíše minoritní záležitostí, a to hned ze dvou důvodů. Prvním důvodem je jazyková bariéra, většina velkých on-line her je dostupná v angličtině, němčině, francouzštině i španělštině, popřípadě v ruštině.

Na češtinu lze narazit většinou pouze v amatérských průvodcích hrami, oficiální podpora výrobců chybí, česky mluvící hráči jsou příliš malá minorita, než aby byli zajímaví. Druhá bariéra, která brání větší popularitě tradičních on-line her na hrdiny, pramení z nižší životní úrovně v ČR. Přesto World of Warcraft a předplacené karty pro tuto hru patří k nejprodávanějším artiklům herního průmyslu v Česku.

Placení má ještě smysl
Sedmého prosince přibude do pokladničky s nápisem placené on-line hry hezkých pár milionů dolarů. Právě v tento den vydá Blizzard datadisk Cataclysm. Tato jednorázová injekce jasně ukáže, jak velký balík peněz je k dispozici v oblasti tradičních on-line her.

Podobně s bezplatnou konkurencí bojuje v o něco menším měřítku sci-fi hra EVE: Online, která si díky velké svobodě hráčů a komplexitě hry uchovala spoustu hráčů od samotného spuštění hry a s téměř půlmilionem předplatitelů patří k nejúspěšnějším tradičním online hrám vůbec. Islandští tvůrci Eve:Online vydají už 14. rozšíření v listopadu.

V trochu delším výhledu je nutné počítat i s masovým úspěchem Star Wars: The Old Republic, dost možná poslední velkou klasickou on-line hrou na hrdiny, která má šanci dosáhnout alespoň milionové hráčské základny i přes očekávanou nutnost platit měsíční poplatky. Celkově autor studie odhaduje, že v následujících čtyřech letech porostou příjmy z měsíčního předplatného o 4,9 procenta ročně. Celková útrata hráčů za předplatné by tak v roce 2014 měla dosáhnout kulatých 2 miliard dolarů.

Samotné hráče, kteří dávají přednost nižším výdajům, pak více než nová online hra z prostředí Hvězdných válek. Nebo další rozšíření World of Warcraft potěší připravovaná hra Guild Wars 2, která ukázala, že kvalitní on-line zábavu lze nabídnout i bez měsíčních poplatků, jen za cenu krabicové verze hry. Nutné je ale počítat s tím, že většina vývoje herních postav probíhá bez možnosti interakce s ostatními a hlavním smyslem hry jsou zápasy mezi sehranými skupinkami hrdinů.

Největší konkurence? Korea a Facebook
Klidný svět placených on-line her se letos začal otřásat. Jednoduché on-line hříčky a úzce zaměřené jednoduché on-line akční hry z Asie neměly zásadní vliv na počty platících hráčů.

Zlom přišel v podobě páté kolony v USA. Pravidelné měsíční poplatky částečně zavrhly dvě významné on-line hry vydavatelského domu Turbine. Nejprve přišla s bezplatnou verzí méně úspěšná Dungeons & Dragons Online, která v původní placené verzi odradila spoustu hráčů přílišnou obtížností a důrazem na hraní ve skupinách. Po zrušení měsíčních poplatků hra zaznamenala zdvojnásobení příjmů a zněkolikanásobení počtu hráčů. A stejný výkon se podařil i Lord of the Rings Online.

Přes technické problémy spojené s přechodem na nový obchodní systém obrat vzrostl na dvojnásobek a během měsíce hra získala milion nových hráčů. Ke svým hobitům, lidem a elfům se navíc vrátilo 20 procent bývalých zákazníků. Počet hráčů najednou přihlášených do hry vzrostl trojnásobně. Firmě se dokonce podařilo zvýšit počet hráčů, kteří stále platí měsíční poplatek, který zaručuje hraní bez omezení spojených s bezplatnou verzí.

Riziko pro placené on-line hry představují ještě jednodušší hry, které lze hrát s menší časovou investicí a bez velké závislosti na jiných hráčích. Ano, jde o proklínané hry na Facebooku. Sociální hraní zaznamenává prudší nárůst zájmu než samotné sociální sítě a v rozvoji mu pomůže i nová generace webových prohlížečů, které budou zvládat i 3D grafiku bez instalace gigabajtových herních klientů.

Podle studie stejné firmy, která stojí za průzkumem her na hrdiny, vydělají provozovatelé her na Facebooku už v roce 2012 ročně miliardu dolarů, tedy 50 procent příjmů z provozu finančně náročnějších her na hrdiny. A už letos by měly hry na Facebooku a MySpace vydělat přes 800 milionů dolarů.

Autor:
  • Nejčtenější

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...

Lednice Xbox se okamžitě vyprodala, naštvaní lidé zahájili review bombing

Začalo to jako vtip, kterého se Microsoft obratně chytil. Nyní je z malé ledničky Xbox, která vypadá jako vlajková loď...

RECENZE: Age of Empires IV je vytoužený návrat kultovní strategie

Legenda mezi strategiemi odehrávajícími se v reálném čase se po šestnácti letech vrací s vytouženým pokračováním. Je na...

Jen ať nás Sony zažaluje, provokoval výrobce příslušenství. A dočkal se

Vyměnitelné boční pláty na nových playstationech se staly předmětem sporu mezi Sony a výrobcem neoriginálního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jezdí po světě na praseti z Minecraftu, říká mu Hamborghini

Youtuber Electo vyrobil pojízdný model prasátka z populární hry Minecraft a k nemalému pobavení diváků s ním vyrazil...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Další zoufalost Blizzardu. Nový režim v Hearthstone je jen tahačka peněz

Karetní hru Hearthstone rozšířil nový režim Mercenaries. Hráči v něm sbírají hrdiny, které pak posílají na různé...

Přicházejí herní handheldy zpět do módy? Další je možná na cestě

Uniklé informace přímo ze stránek výrobce Lenovo naznačují, že firma plánuje vydat vlastní přenosnou konzoli se...

Nejpodivnější postavy, na které narazíte ve hrách Mortal Kombat

Premium Originalita je fajn. Tihle bijci ze slavné bojovkové série Mortal Kombat jsou ovšem originální možná až příliš.

Potkáte zaklínače a zjistíte, proč je Hulk zelený. Comic-Con stojí za to

Comic-Con Prague 2021 je festival, který by si neměl nechat ujít žádný větší fanoušek populární kultury. Své brány...

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝROBNÍ ELEKTROTECHNIK - ABSOLVENTI (34.-38.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 34 000 - 38 000 Kč

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...