World of Warcraft je pořád největší, konkurence si ale ostří nože

aktualizováno 
Warcraft z hráčů vysává polovinu všech výdajů za on-line hry na hrdiny, velké změny přijdou do půl roku.

World of WarCraft: Cataclysm

Pokud někdo v západní Evropě, USA i Česku mluví o on-line hrách na hrdiny, s největší pravděpodobností má na mysli World of Warcraft. V západním světě si stále drží jednoznačně dominantní pozici.

Z přibližně 1,6 miliardy dolarů (29 miliard korun), které hráči on-line her na hrdiny zaplatili na pravidelných měsíčních poplatcích, získal vydavatel hry Activision-Blizzard více než polovinu. Tvrdí to autoři studie Online hry s předplatným: vrtkavá štěstěna ve hře s vysokými sázkami vydaná společností Screen Digest. Pro krále on-line her je výsledek studie příjemný, i když firma meziročně zaznamenala pokles svého podílu o 4 procenta. Firmě to nemusí tolik vadit i díky tomu, že meziročně celý peněžní koláč vyrostl o 200 milionů dolarů.

World of Warcraft navíc své tvůrce po více než roce potěšil novým rekordem v počtu platících hráčů. Už to není jedenáct milionů, ale o milion více. Dvanáct milionů platících hráčů získal Warcraft díky obnovení provozu hry v Číně a hlavně díky tomu, že se blíží datadisk Cataclysm. Spousta hráčů se rozhodla na příchod nového obsahu připravit tím, že své odložené postavy dostanou na maximální úroveň před příchodem nových výzev.

13 milionů na západě
Konzervativnější západní trh, který dává přednost bohatším hrám plným příběhů, odměn a možností rozvoje postav, dokázal v uplynulém roce oslovit přibližně 13 milionů hráčů, 56 procent z nich žije v USA. Tato statistika nevypadá nijak překvapivě, zajímavá ale začne být, když se podíváme na celkovou populaci USA a Evropy.

Zatímco Evropa včetně evropských částí Sovětského svazu a Turecka má nějakých 830 milionů obyvatel, v USA žije kolem 310 milionů lidí. V populaci USA je tak 2,5x více hráčů on-line her než v evropských zemích. A to nepočítáme s regionálními rozdíly.

Typicky Česko nebo Slovensko totiž stále patří mezi země, kde jsou on-line hry na hrdiny spíše minoritní záležitostí, a to hned ze dvou důvodů. Prvním důvodem je jazyková bariéra, většina velkých on-line her je dostupná v angličtině, němčině, francouzštině i španělštině, popřípadě v ruštině.

Na češtinu lze narazit většinou pouze v amatérských průvodcích hrami, oficiální podpora výrobců chybí, česky mluvící hráči jsou příliš malá minorita, než aby byli zajímaví. Druhá bariéra, která brání větší popularitě tradičních on-line her na hrdiny, pramení z nižší životní úrovně v ČR. Přesto World of Warcraft a předplacené karty pro tuto hru patří k nejprodávanějším artiklům herního průmyslu v Česku.

Placení má ještě smysl
Sedmého prosince přibude do pokladničky s nápisem placené on-line hry hezkých pár milionů dolarů. Právě v tento den vydá Blizzard datadisk Cataclysm. Tato jednorázová injekce jasně ukáže, jak velký balík peněz je k dispozici v oblasti tradičních on-line her.

Podobně s bezplatnou konkurencí bojuje v o něco menším měřítku sci-fi hra EVE: Online, která si díky velké svobodě hráčů a komplexitě hry uchovala spoustu hráčů od samotného spuštění hry a s téměř půlmilionem předplatitelů patří k nejúspěšnějším tradičním online hrám vůbec. Islandští tvůrci Eve:Online vydají už 14. rozšíření v listopadu.

V trochu delším výhledu je nutné počítat i s masovým úspěchem Star Wars: The Old Republic, dost možná poslední velkou klasickou on-line hrou na hrdiny, která má šanci dosáhnout alespoň milionové hráčské základny i přes očekávanou nutnost platit měsíční poplatky. Celkově autor studie odhaduje, že v následujících čtyřech letech porostou příjmy z měsíčního předplatného o 4,9 procenta ročně. Celková útrata hráčů za předplatné by tak v roce 2014 měla dosáhnout kulatých 2 miliard dolarů.

Samotné hráče, kteří dávají přednost nižším výdajům, pak více než nová online hra z prostředí Hvězdných válek. Nebo další rozšíření World of Warcraft potěší připravovaná hra Guild Wars 2, která ukázala, že kvalitní on-line zábavu lze nabídnout i bez měsíčních poplatků, jen za cenu krabicové verze hry. Nutné je ale počítat s tím, že většina vývoje herních postav probíhá bez možnosti interakce s ostatními a hlavním smyslem hry jsou zápasy mezi sehranými skupinkami hrdinů.

Největší konkurence? Korea a Facebook
Klidný svět placených on-line her se letos začal otřásat. Jednoduché on-line hříčky a úzce zaměřené jednoduché on-line akční hry z Asie neměly zásadní vliv na počty platících hráčů.

Zlom přišel v podobě páté kolony v USA. Pravidelné měsíční poplatky částečně zavrhly dvě významné on-line hry vydavatelského domu Turbine. Nejprve přišla s bezplatnou verzí méně úspěšná Dungeons & Dragons Online, která v původní placené verzi odradila spoustu hráčů přílišnou obtížností a důrazem na hraní ve skupinách. Po zrušení měsíčních poplatků hra zaznamenala zdvojnásobení příjmů a zněkolikanásobení počtu hráčů. A stejný výkon se podařil i Lord of the Rings Online.

Přes technické problémy spojené s přechodem na nový obchodní systém obrat vzrostl na dvojnásobek a během měsíce hra získala milion nových hráčů. Ke svým hobitům, lidem a elfům se navíc vrátilo 20 procent bývalých zákazníků. Počet hráčů najednou přihlášených do hry vzrostl trojnásobně. Firmě se dokonce podařilo zvýšit počet hráčů, kteří stále platí měsíční poplatek, který zaručuje hraní bez omezení spojených s bezplatnou verzí.

Riziko pro placené on-line hry představují ještě jednodušší hry, které lze hrát s menší časovou investicí a bez velké závislosti na jiných hráčích. Ano, jde o proklínané hry na Facebooku. Sociální hraní zaznamenává prudší nárůst zájmu než samotné sociální sítě a v rozvoji mu pomůže i nová generace webových prohlížečů, které budou zvládat i 3D grafiku bez instalace gigabajtových herních klientů.

Podle studie stejné firmy, která stojí za průzkumem her na hrdiny, vydělají provozovatelé her na Facebooku už v roce 2012 ročně miliardu dolarů, tedy 50 procent příjmů z provozu finančně náročnějších her na hrdiny. A už letos by měly hry na Facebooku a MySpace vydělat přes 800 milionů dolarů.

Autor:

Největší herní veletrh E3 probíhá od 11. do 13. června v Los Angeles. Bethesda předvedla novinky Doom: Eternal a Wolfenstein: Youngblood. Microsoft oznámil první informace o nové konzoli Xbox Scarlett a rozšíření Xbox Game Pass na PC.

EA na své vlastní akci ukázalo gameplay ze Star Wars Jedi: Fallen Order.

Nejčtenější

Hodina s Cyberpunkem 2077: působí výpravněji a propracovaněji než Zaklínač 3

Xbox - E3 2019

Stejně jako loni, také letos CD Projekt Red za přísných bezpečnostních opatření ukazoval za zavřenými dveřmi pro...

Keanu Reeves odhalil start Cyberpunku 2077, nový Xbox vyjde na Vánoce 2020

Xbox - E3 2019

Microsoft oznámil službu Xbox Game Pass Ultimate, která spojuje dohromady trojí předplatné, a potěšil odhalením data...

RECENZE: Sigil od autora kultovního Dooma je návrat v čase o čtvrt století

Sigil

Legendární John Romero se vrací ve stejném stylu, s jakým před pětadvaceti lety změnil svým Doomem herní průmysl. Více...

Naprostá akční extáze, Doom Eternal je ještě dravější. Dojmy z hraní

Doom Eternal

Střílečka Doom Eternal působí jako po všech stránkách lepší a hlubší verze špičkového restartu z roku 2016. Ochutnávka...

Bethesda na E3 předvedla Doom a Wolfenstein. Na mobily míří Commander Keen

Doom: Eternal

Výstava E3 pokračovala konferencí Bethesdy. Doom i Wolfenstein potěšily příznivce stříleček a obě hry dorazí ještě...

Další z rubriky

Keanu Reeves odhalil start Cyberpunku 2077, nový Xbox vyjde na Vánoce 2020

Xbox - E3 2019

Microsoft oznámil službu Xbox Game Pass Ultimate, která spojuje dohromady trojí předplatné, a potěšil odhalením data...

Bowsera vykázali ze show, nová Zelda vyjde v září a na Switch míří Zaklínač 3

The Legend of Zelda: Link's Awakening - remake

Maraton velkých konferencí v rámci herního svátku E3 2019 uzavřelo Nintendo. To se během svého pořadu Nintendo Direct...

Bethesda na E3 předvedla Doom a Wolfenstein. Na mobily míří Commander Keen

Doom: Eternal

Výstava E3 pokračovala konferencí Bethesdy. Doom i Wolfenstein potěšily příznivce stříleček a obě hry dorazí ještě...

Najdete na iDNES.cz