Úterý 30. května 2023, svátek má Ferdinand
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 30. května 2023 Ferdinand

World of Warcraft je pořád největší, konkurence si ale ostří nože

Warcraft z hráčů vysává polovinu všech výdajů za on-line hry na hrdiny, velké změny přijdou do půl roku.

World of WarCraft: Cataclysm

Pokud někdo v západní Evropě, USA i Česku mluví o on-line hrách na hrdiny, s největší pravděpodobností má na mysli World of Warcraft. V západním světě si stále drží jednoznačně dominantní pozici.

Z přibližně 1,6 miliardy dolarů (29 miliard korun), které hráči on-line her na hrdiny zaplatili na pravidelných měsíčních poplatcích, získal vydavatel hry Activision-Blizzard více než polovinu. Tvrdí to autoři studie Online hry s předplatným: vrtkavá štěstěna ve hře s vysokými sázkami vydaná společností Screen Digest. Pro krále on-line her je výsledek studie příjemný, i když firma meziročně zaznamenala pokles svého podílu o 4 procenta. Firmě to nemusí tolik vadit i díky tomu, že meziročně celý peněžní koláč vyrostl o 200 milionů dolarů.

World of Warcraft navíc své tvůrce po více než roce potěšil novým rekordem v počtu platících hráčů. Už to není jedenáct milionů, ale o milion více. Dvanáct milionů platících hráčů získal Warcraft díky obnovení provozu hry v Číně a hlavně díky tomu, že se blíží datadisk Cataclysm. Spousta hráčů se rozhodla na příchod nového obsahu připravit tím, že své odložené postavy dostanou na maximální úroveň před příchodem nových výzev.

13 milionů na západě
Konzervativnější západní trh, který dává přednost bohatším hrám plným příběhů, odměn a možností rozvoje postav, dokázal v uplynulém roce oslovit přibližně 13 milionů hráčů, 56 procent z nich žije v USA. Tato statistika nevypadá nijak překvapivě, zajímavá ale začne být, když se podíváme na celkovou populaci USA a Evropy.

Zatímco Evropa včetně evropských částí Sovětského svazu a Turecka má nějakých 830 milionů obyvatel, v USA žije kolem 310 milionů lidí. V populaci USA je tak 2,5x více hráčů on-line her než v evropských zemích. A to nepočítáme s regionálními rozdíly.

Typicky Česko nebo Slovensko totiž stále patří mezi země, kde jsou on-line hry na hrdiny spíše minoritní záležitostí, a to hned ze dvou důvodů. Prvním důvodem je jazyková bariéra, většina velkých on-line her je dostupná v angličtině, němčině, francouzštině i španělštině, popřípadě v ruštině.

Na češtinu lze narazit většinou pouze v amatérských průvodcích hrami, oficiální podpora výrobců chybí, česky mluvící hráči jsou příliš malá minorita, než aby byli zajímaví. Druhá bariéra, která brání větší popularitě tradičních on-line her na hrdiny, pramení z nižší životní úrovně v ČR. Přesto World of Warcraft a předplacené karty pro tuto hru patří k nejprodávanějším artiklům herního průmyslu v Česku.

Placení má ještě smysl
Sedmého prosince přibude do pokladničky s nápisem placené on-line hry hezkých pár milionů dolarů. Právě v tento den vydá Blizzard datadisk Cataclysm. Tato jednorázová injekce jasně ukáže, jak velký balík peněz je k dispozici v oblasti tradičních on-line her.

Podobně s bezplatnou konkurencí bojuje v o něco menším měřítku sci-fi hra EVE: Online, která si díky velké svobodě hráčů a komplexitě hry uchovala spoustu hráčů od samotného spuštění hry a s téměř půlmilionem předplatitelů patří k nejúspěšnějším tradičním online hrám vůbec. Islandští tvůrci Eve:Online vydají už 14. rozšíření v listopadu.

V trochu delším výhledu je nutné počítat i s masovým úspěchem Star Wars: The Old Republic, dost možná poslední velkou klasickou on-line hrou na hrdiny, která má šanci dosáhnout alespoň milionové hráčské základny i přes očekávanou nutnost platit měsíční poplatky. Celkově autor studie odhaduje, že v následujících čtyřech letech porostou příjmy z měsíčního předplatného o 4,9 procenta ročně. Celková útrata hráčů za předplatné by tak v roce 2014 měla dosáhnout kulatých 2 miliard dolarů.

Samotné hráče, kteří dávají přednost nižším výdajům, pak více než nová online hra z prostředí Hvězdných válek. Nebo další rozšíření World of Warcraft potěší připravovaná hra Guild Wars 2, která ukázala, že kvalitní on-line zábavu lze nabídnout i bez měsíčních poplatků, jen za cenu krabicové verze hry. Nutné je ale počítat s tím, že většina vývoje herních postav probíhá bez možnosti interakce s ostatními a hlavním smyslem hry jsou zápasy mezi sehranými skupinkami hrdinů.

Největší konkurence? Korea a Facebook
Klidný svět placených on-line her se letos začal otřásat. Jednoduché on-line hříčky a úzce zaměřené jednoduché on-line akční hry z Asie neměly zásadní vliv na počty platících hráčů.

Zlom přišel v podobě páté kolony v USA. Pravidelné měsíční poplatky částečně zavrhly dvě významné on-line hry vydavatelského domu Turbine. Nejprve přišla s bezplatnou verzí méně úspěšná Dungeons & Dragons Online, která v původní placené verzi odradila spoustu hráčů přílišnou obtížností a důrazem na hraní ve skupinách. Po zrušení měsíčních poplatků hra zaznamenala zdvojnásobení příjmů a zněkolikanásobení počtu hráčů. A stejný výkon se podařil i Lord of the Rings Online.

Přes technické problémy spojené s přechodem na nový obchodní systém obrat vzrostl na dvojnásobek a během měsíce hra získala milion nových hráčů. Ke svým hobitům, lidem a elfům se navíc vrátilo 20 procent bývalých zákazníků. Počet hráčů najednou přihlášených do hry vzrostl trojnásobně. Firmě se dokonce podařilo zvýšit počet hráčů, kteří stále platí měsíční poplatek, který zaručuje hraní bez omezení spojených s bezplatnou verzí.

Riziko pro placené on-line hry představují ještě jednodušší hry, které lze hrát s menší časovou investicí a bez velké závislosti na jiných hráčích. Ano, jde o proklínané hry na Facebooku. Sociální hraní zaznamenává prudší nárůst zájmu než samotné sociální sítě a v rozvoji mu pomůže i nová generace webových prohlížečů, které budou zvládat i 3D grafiku bez instalace gigabajtových herních klientů.

Podle studie stejné firmy, která stojí za průzkumem her na hrdiny, vydělají provozovatelé her na Facebooku už v roce 2012 ročně miliardu dolarů, tedy 50 procent příjmů z provozu finančně náročnějších her na hrdiny. A už letos by měly hry na Facebooku a MySpace vydělat přes 800 milionů dolarů.

Autor:
  • Nejčtenější

Díky AI si můžete popovídat s Amouranth. Zadarmo ovšem ani kuře nehrabe

Provokativní streamerka Amouranth začala poskytovat novou službu. Díky umělé inteligenci schopné realisticky napodobit...

RECENZE: Hrot je geniální české retro z éry tvrdého socialismu

Nad socialistickým Československem se stahují černá mračna. V ulicích Prahy se děje cosi zneklidňujícího. Místo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hra se stala obětí review bombingu, její vývojář přitom ani neví proč

Psaní zavádějících recenzí s cílem srazit výslednou hodnotu na agregátorech hodnocení, je v herním světě bohužel celkem...

Posolte šneka! Fanoušci organizují protesty proti změnám v populární hře

Fanoušci populární vojenské hry War Thunder vstoupili do otevřené války s vývojáři. I když ti z plánovaných změn na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Matka setřela hulváta, který na videoherním turnaji urazil jejího syna

Třiadvacetiletý profesionální hráč Enrique „Maister“ Hernández sice v turnaji v bojové hře Super Smash Bros. Ultimate...

Priske exkluzivně. O titulu, datech, jazykové bariéře i manželce v Iráku

Premium Když se zadívá na velké esko ve sparťanském znaku, vrátí se na chvíli do dětství. „Nevím, jak vy, ale já jako kluk...

Pád „letadla“ za 2,3 miliardy. Podvodem vylákali peníze i ze známých sportovců

Premium Klientům slibovali zisk třicet procent. Místo toho nakupovali luxusní auta, zlaté cihly a nemovitosti. Společnost JO...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Pěkně nás vypekli. Tyto hry vypadaly slibně, ale výsledek byla ostuda

Bombastické trailery, rozjetá marketingová kampaň, velký zájem ze strany hráčů. To je něco, co provází spoustu her,...

Největší herní svátek skončil, hráči o show přesto nepřijdou. Co se chystá?

Premium Zrušením herního veletrhu E3 hráči rozhodně nepřijdou o novinkami nabitý začátek června. Videoherní svátek se bude...

Pamatujete si je? Tyto firmy vyráběly herní hity, stejně přišly na buben

Zdaleka ne každému se povede na herní scéně udržet, a to i přesto, že má v portfoliu známou herní značku. Ve videoherní...

Lidé nepůjdou kvůli Starfieldu prodat své playstationy, přiznal šéf Xboxu

Nepříliš povzbudivá slova pro příznivce Xboxu má sám šéf konzolové divize Microsoftu Phil Spencer. Podle něj totiž ani...

Tříletou dceru Bereniky Kohoutové srazilo na přechodu pro chodce auto

Teprve tříletou dceru Bereniky Kohoutové (32) srazilo v úterý v centru Prahy auto přímo na přechodu pro chodce. Jak se...

Zemřel slovenský herec a hudebník Daniel Heriban. Bylo mu 43 let

Heriban, známý například ze seriálů Horná Dolná a Hnízdo nebo z filmů Únos či Sviňa, zemřel podle informací TV JOJ ve...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Jízdní řád nerůstu. Benzin na příděl, zákaz létání a bourání silnic

Jak radikální má být ochrana životního prostředí? Německý profesor ekonomie, filozof, sociolog a politolog Helge...

Po dlouhé nemoci zemřela královna rokenrolu Tina Turner. Bylo jí 83 let

Ve věku 83 let zemřela americká popová hvězda Tina Turner. Zpěvačka známá pro své strhující výkony a také mocné a drsné...