Vizitka: Illusion Softworks, Bratislava

  • 63
O slovenském týmu Illusion Softworks, jehož sídlo je v Bratislavě a to pouhou minutu od Prezidentského paláce, se toho až dosud mnoho nevědělo. Proto jsme tyhle šikovné chlapíky navštívili a přinášíme vám jak zákulisní pohled do jejich kanceláří, tak i na jimi vyvíjenou 3D akci Chameleon.
Logo Illusion Softworks

Illusion Softworks je největším domácím herně vývojářským domem a ačkoliv jej dosud v Čechách i v zahraničí prezentovaly pouze hry z produkce brněnských týmů, nejsou tyto jediné, které pro Petra Vochozku a spol. pracují. Jeden z týmů totiž sídlí i na Slovensku, konkrétně v Bratislavě a ačkoliv dosud není příliš známý, pracuje na akční hře, která podle mého názoru sklidí ve světě velký úspěch a k „nelibosti“ Petra Vochozky či Dana „Hellboye“ Vávry si myslím, že překoná i vynikající Mafii. Ta hra se jmenuje Chameleon, ale než vám o ní prozradím něco blížšího, představíme si tým samotný.

Tým Illusion Softworks Bratislava se zformoval v roce 1998. „Původně jsme neměli ani existovat. S kamarádem Lubem jsme udělali hru, ukázali jsme ji Petrovi Vochozkovi a jemu se líbila. Nejdříve chtěl, abychom šli pracovat do Brna na Hidden & Dangerous, Hlavní místnost, v níž sídlí designéři. Vlevo Rado Javor my jsme však usilovali o založení pobočky na Slovensku a když Petr viděl, že na to máme, uznal, že to bude nejlepší - a tak vznikl náš tým,“ vzpomíná jeden ze zakládajících členů Rado Javor, který na Chameleonovi pracuje jako hlavní designér a hnací motor celého týmu.

A jak vůbec vznikl nápad dělat hru mixující legendárního Thiefa s Hitmanem? „Rok jsme čekali na projekt, na kterém bychom dělali. Nabírali jsme lidi, zkoušeli dvě hry, které se však postupem času zrušily, a tak jsme pomalu dospěli k Chameleonovi,“ říká Rado.

„Na Chameleonovi děláme od února loňského roku, tedy už skoro rok a půl,“ přebírá štafetu v seznamování s týmem a Chameleonem designér hry Marek Čičmanec alias Číčo. „Původně jsme měli engine vlastní, postupem času jsme ale přešli na LS3D, na kterém se staví i Mafia nebo Hidden & Dangerous 2. Proč? Z týmu nám odešli dva programátoři, rozhodli jsme se proto použít engine od našeho pražského týmu a ačkoliv jsme čekali problémy, přechod na něj byl pohodový, přepsalo se jádro hry a trošičku jsme mu přizpůsobili levely,“ doplňuje druhý zakládající člen, hlavní programátor a team leader Lubo Dekan.

Team leader Lubo Dekan za svým PC. To, co vidíte na monitoru, je Chameleon

„U každého nového týmu, který tvoříme, musíme počítat s minimálně dvou až tříletou dobou, po kterou se členové poměrně dost obměňují. Je to způsobeno zejména tím, že nám nestačí pouze profesní zdatnost, ale lidé musí zapadnout do kolektivu a být vytrvalí, protože tvorba her není pouze zábava, ale především tvrdá práce, u které se navíc výsledky projevují až po několika letech. Bratislavksý tým už si tím prošel a dnes máme tým plných špičkových a věci oddaných odborníků,“ vysvětluje fluktulaci šéf Illusion Softworks Petr Vochozka.

V současné době je již počet lidí v bratislavské pobočce Illusion Softworks stabilizovaný. „Momentálně u nás pracuje šestnáct lidí, z toho jsou tři programátoři, dva designéři a zbytek grafici. Tým se ale neustále formuje, během několika málo měsíců začneme přijímat betatestery a další lidi na dolaďování. Chceme, aby byl náš tým stále vyformovaný do profesionální podoby a abychom se po Chameleonovi mohli věnovat dalším špičkovým herním projektům,“ pokračuje Lubo a jedním dechem dodává: „Je nám jasné, že lidé budou stále odcházet a přicházet, chceme to však omezit na nutné minimum. Nejdůležitější však je, že jádro týmu zůstává a nikdo z nás ani odejít neplánuje.“

Lubo Dekan s puškou, která sloužila coby model pro vytvoření její virtuální podoby do hry

Reportáž od Cauldronů jsme začali jejich lokalizací, na tu nezapomeneme ani u bratislavských Illusion Softworks, ačkoliv bych v jejich kancelářích momentálně pracovat nechtěl. Sídlí sice v samém centru města, asi minutu pěší chůze od Prezidentského paláce, ovšem protože onen dům momentálně prochází rekonstrukcí, je celý obalen v igelitu, uvnitř se cítíte jako ve skleníku, klimatizace díky správci budovy nefunguje a okny čerstvý vzduch vzhledem k výše uvedenému také nenaženete, maximálně tak zápach sirovodíku z pod okny pravidelně projíždějícího fekálního vozu. „Budeme ty prázdniny muset nějak vydržet, asi vyhlásíme nějakou hromadnou dovolenou, je to hrůza,“ postěžoval si Číčo a upřímně řečeno, obdivuji vývojáře, že v těch prostorách vydrží. Zažil jsem u nich v kancelářích jak nesnesitelné vedro, tak i průjezd fekálního vozu (proto tak barvitý popis :o)) a ani v jednom případě bych se nedokázal soustředit na práci - maximálně v noci. Vývojáři ovšem žijí vesměs normální život (na rozdíl od nás v redakci :o)) a pracují proto přes den.

V kancelářích to vypadá příjemně. Kuchyňka s ledničkou a sporákem je samozřejmou součástí snad každé pořádné firmy, stejně jako WC. Programátorská místnost, v pozadí stůl Lubo Dekana, který právě konzultuje nějaký script s jedním z programátorů Kanceláře jsou malé a útulné, lidé zde od sebe nejsou vzdáleni ani moc, ani málo. Nemusejí na sebe tedy křičet, zároveň se však nemusejí mačkat nebo jinak omezovat. Když vejdete v Illusion Softworks do dveří a vydáte se chodbou, přímo proti vám je kancelář designérů a hlavních lidí v týmu (vyjma team leadera Luba, který sedí u programátorů). Z jejich kanceláře vedou dále dvoje dveře - vydáte-li se napravo, ocitnete se u grafiků, stejně jako v případě, že se vydáte na opačnou stranu. Místnost designérů zároveň slouží jako hlavní bojová pevnost, odehrává se zde většina porad a většina papírování. Zcela odloučeni jsou pak programátoři, k nimž se dostanete, pokud ještě na chodbičce zatočíte doprava. Jejich místnost je asi největší v celé firmě a kromě nich zde sedávají nejrůznější poradci - během mé přítomnosti zde byl nějaký človíček z Kuby, s nímž vývojáři konzultovali herní prostředí právě z této země a zejména nápisy a jejich smysl.

Všechno ve hře by totiž mělo být realistické včetně nápisů, ačkoliv pochybuji, že by někdo z vás rozuměl španělštině či arabštině (ta mi připomínala spíše klikyháky, o to více mě překvapilo, když mi Rado sypal z rukávu překlady jednotlivých plakátů a nápisů na zdi). Stylově vypadají také budovy, lidé pohybující se mezi nimi a podobně. Nejvíce mě zatím zaujala mladá teroristka Bronička (její reálné jméno, které bude mít ve hře, nevím :o)).

Pilně pracující grafici

Protože je Chameleon projekt, který dosud nebyl oficiálně oznámen, jsme velmi omezeni informacemi, které vám můžeme poskytnout, byť jsme natočili půlhodinové video, z monitoru si vyfotili několik obrázků přímo z herních prostředí a nasbírali spoustu informací. Co však není tajné, je fakt, že Chameleon bude 3D akční hra zasazená do devadesátých let 20. století. Hra mi trošku připomněla Mafii, hráč bude totiž opět plnit úkoly, které mu zadá jeho zaměstnavatel, nepůjde však o mafiána, ale pro změnu o teroristu. I akčních vložek a automobilových honiček bude méně. „Spíše bychom chtěli, aby se hráč více skrýval, pozoroval všechno, co se děje kolem, taktizoval a využíval všechny věci v misi tak, aby ji dokončil co nejtišeji a nejnenápadněji,“ naznačil Marek Čičmanec.

Kromě singleplayeru pracují slovenští Illusioni také na multiplayeru, který by měl být propracovaný podle slov Číča minimálně stejně jako v Counter-Striku. Hra by zároveň měla běžet na průměrných počítačích dneška, na konfiguraci s Duronem 650, 128 MB RAM a 32 MB grafickou kartou by měl Chameleon šlapat v plných detailech, což je slušné, zvláště když vyjde nejdříve v první polovině příštího roku. „Hra by měla být hotová už v zimě, nemůžeme ale vyjít dříve než Mafia a Hidden & Dangerous 2,“ uzavřel Lubo Dekan. „Alespoň budou mít kluci dostatek času hru dokonale odladit a doplnit o nejnovější vychytávky, nejde nám totiž o to chrlit hry jako na běžícím pásu, ale vydávat až dokonale vyladěné áčkové tituly,“ doplnil jej Petr Vochozka. Obsáhlé preview včetně videa a prvních obrázků vám přineseme hned, jakmile to Take 2 Interactive a Petr Vochozka povolí.

Video s představením bratislavského týmu Illusion Softworks spolu s několika málo záběry z Chameleona si můžete stáhnout odsud (5:16 minut, 20,7 MB, DivX - kodek).


Témata: klimatizace