Neděle 25. července 2021, svátek má Jakub
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. července 2021 Jakub

Vizitka: Cauldron, Bratislava

  12:00
Zajímají vás tajemství, která si nechávají vývojáři her sami pro sebe? Chcete vědět, jak vypadá takový vývoj špičkové hry? Toužíte dozvědět se něco víc o historii nejslavnějších vývojářských týmů? Pak pro vás máme nový seriál, který si na tvůrce her posvítí pěkně zblízka. Jako první přišel na řadu slovenský Cauldron, který má na svědomí např. Spellcross či poslední Battle Isle.

Srdce Cauldronu - vlevo Suri, vpravo Equino-X Již více než pět let si ve slovenské metropoli Bratislavě poklidně vyvíjejí své hry lidé z Cauldronu, týmu vlastněného třemi spolumajiteli, kterému se hned s druhým projektem podařilo prorazit na zahraniční trhy a získat tak dostatek financí na tvorbu dalších her. Původně malý tým skládající se z pěti lidí rozrostl na dnešních sedmnáct full-time zaměstnanců plus tři externisty, kteří zde pracují na 1st person akční střílečce Chaser a kromě toho začínají vývoj dosud neoznámené hry. „Tato čísla ale nebudou dlouho aktuální, neustále se totiž rozšiřujeme,“ podotkl David Durčák, jeden ze zakladatelů a spolumajitelů firmy.

Jak vlastně tento dynamicky se rozvíjející tým vznikl? „Naši první hru, Quadraxe, jsme dělali jen pro naši vlastní zábavu doma na počítačích. Jen já, David Durčák a scénárista Maroš Stano. Na založení firmy jsme samozřejmě neměli větší kapitál. Jako správní fanoušci sci-fi jsme se pravidelně setkávali ve sci-fi klubu a tam jednoho z lidiček napadlo, že bychom měli založit firmu, která by vyráběla počítačové hry. Shodou okolností znal Petra Rjapoše, který vlastnil menší tiskárnu a uvažoval o založení nové firmy v oblasti multimédií, takže jsme se s ním setkali, promluvili si a tak v roce 1996 vznikl Cauldron,“ popisuje začátky druhý ze zakladatelů Marián Ferko. „Hry jsme samozřejmě dělali už dávno předtím a hodně nás to bavilo, netvořili jsme však komerční tituly pro PC, ale spoustu menších her pro ZX Spectrum,“ dodává.

Logo Cauldronu Jednou z prvních věcí, která se při výše zmíněném modelu vzniku herní firmy řeší, je název a s ním související logo. To u Cauldronu vychází pochopitelně ze jména společnosti, dominuje mu velký, avšak graficky jednoduchý kotlík. Proč? „Když jsme vymýšleli název, měli jsme spoustu nápadů, jak už to tak v podobných chvílích bývá zvykem. Nakonec nám poradil jeden kamarád z Ameriky, že název Cauldron v angličtině velmi dobře zní a má i pěkný význam. Ten jsme si převedli na sebe a Cauldron znamená magický kotel, kotlík, ve kterém vaříme / čarujeme hry,“ vysvětlil David Durčák.

Kdybyste Cauldron v Bratislavě hledali, rozhodně byste neuspěli na periferiích. Původně sice tihle ambiciózní vývojáři sídlili v zapadlé části města natěstnáni ve dvou malých místnostech, dnes se však roztahují v jednom celém patře pěkné zděné budovy v centru města, což má svoje výhody a nevýhody. „Vzhledem k tomu, že u nás pracují lidé z celé Bratislavy, nestane se, že by někdo musel dojíždět do práce z jednoho konce města na druhý a strávit tak cestováním městskou hromadnou dopravou hodinu i více,“ popisuje situaci Marián Ferko, jeden ze spolumajitelů Cauldronu. Nevýhodou pak je, že zaparkovat u jejich kanceláří je téměř nemožné a když už náhodou seženete místo, tak leda na pěkně drahém placeném parkovišti, které mě stálo totéž co dva normální obědy. A ještě jednu nevýhodu to má. „Když jsme byli ve starých kancelářích, byli všichni grafici u sebe i programátoři u sebe a nemuseli přecházet z místnosti do místnosti. Ta komunikace pak byla pochopitelně lepší,“ uvedl David Durčák. I z tohoto důvodu probíhá komunikace zejména přes firemní intranetový chat.

Pracující a živící se grafici  Cauldronu Ale zpět ke Cauldronu. Ten má na svém kontě již tři počítačové hry. Všechno to začalo Quadraxem, logickou gameskou, která měla na domácích trzích velký úspěch. „Do zahraničí se nám s ní však prorazit nepodařilo,“ konstatoval David Durčák. Po Quadraxu, který byl uvolněn zdarma ke stažení exkluzivně pro server PlneHry.cz, přišla tahová strategie Spellcross. Ta už se na zahraniční trhy probojovala jako jedna z prvních československých her, a to díky anglické firmě SCI. „Hra se prodávala všude kromě Ameriky,“ upřesňuje David Durčák. Na domácí scéně sklidil Spellcross také nemalý úspěch a po pár letech od vydání se objevil na CD příloze dnes již mrtvého časopisu Excalibur. Pokud jste si náhodou toto číslo nekoupili a o Spellcross stojíte, nezoufejte, máme zjištěno, že jeho vydavatel Martin Ludvík má objednaný stánek na Invexu, takže se dá předpokládat, že zde bude rozprodávat remitendu starších výtisků tohoto kdysi slavného časopisu.

Po kolovém Spellcrossu se v Cauldronu rozhodli pro vývojově těžší hru a začali pracovat na realtimové strategii Shock Troops. „Udělali jsme technology demo a nabídli jsme jej distributorům. Na základě toho jsme dostali několik nabídek, jako partnera pro distribuci jsme si nakonec vybrali německou firmu Blue Byte, která nám nabídla nejlepší podmínky a chtěla, abychom Shock Troops přizpůsobili do světa Battle Isle. Nakonec jsme se ale rozhodli udělat úplně novou hru, Shock Troops jsme stopli, a tak vznikla Battle Isle 4: The Andosia War, která se začala prodávat na Vánoce loňského roku,“ vylíčil David Durčák. „Škoda jen, že je Battle Isle spíše pro hardcore hráče a tak se nedalo očekávat Soustředění grafici Cauldronu její masivní rozšíření. Také bychom byli raději, kdyby hra byla zaměřena trošičku komerčněji, nezoufáme však a bereme to jako takovou novou zkušenost. Vývoj Andosia War nám totiž v tomto směru dal docela hodně,“ dodává vzápětí.

Všechny zkušenosti se budou dozajista hodit, momentálně totiž vývojáři z Cauldronu pracují na 3D akční hře s pracovním názvem Chaser. Jde o projekt, který byl ohlášen již před vývojem Battle Isle 4: The Andosia War, kvůli této hře byl však pozastaven a oživen až nyní. „Intenzivně se na Chaserovi dělá teprve čtvrt roku, už dnes však víme, že hra by měla být hotova na Vánoce 2002 a jejím vydavatelem je Fishtank Interactive,“ informoval nás David Durčák. Protože na podrobné preview Chasera zde není místo a navíc bude k vidění již brzy v příslušné rubrice, uvedu jen ve stručnosti, že jde o 1st person střílečku vystavěnou na vlastním CloakNT enginu, která kromě spousty rozmanitých efektů současnosti i budoucnosti a propracované grafiky nabídne silný příběh a dějovou linii, na kterou vývojáři z Cauldronu hodně vsázejí.

V centru Bratislavy, v kancelářích Cauldronu, se však nepracuje pouze na Chaserovi. „Připravujeme ještě jeden projekt, o kterém bych zatím nechtěl hovořit. Informace o něm poskytneme na konci prázdnin, kdy už bude hotové technology demo a kdy i my budeme moudřejší,“ poodhalil budoucnost David Durčák. Vzhledem k tomu, že jsem minulý týden navštívil hned Equino-Xovo království - PC, sluchátka a klávesy několik vývojových týmů, dozvěděl jsem se od nich, že by mělo jít o strategii navazující na pozastavený projekt Shock Troops, která by měla být vyvíjena opět na CloakNT enginu. „Kdo by hádal, že druhým projektem budou oživení Shock Troops, ten by se do plánované hry moc netrefil. Nebude to totiž strategie a už vůbec nebude postavená na CloakNT. Půjde totiž na úplně novém enginu,“ vyvrátil spekulace Marián Ferko. Uvidíme tedy za dva měsíce, až bude hra ohlášena.

Cauldron jsme si tedy představili, dnes už víte, jak tento první slovenský vývojový tým vznikl, kolik lidí v něm pracuje, jaké projekty má na svědomí a co chystá, no a zajímá-li vás představení jednotlivých členů, případně chcete-li vědět, jak to v kancelářích Cauldronu vypadá, stáhněte si toto video (16,1 MB, DivX, ke spuštění potřebujete tento kodek).

Autor:
  • Nejčtenější

Představujeme Amouranth, sexuální ikonu hráčů počítačových her

Sedmadvacetiletá Amouranth je jednou z nejpopulárnějších streamerek na světě. Od vysílání průchodů počítačovými hrami...

Minecraft až od devatenácti. Děti v Jižní Koreji si slavnou hru už nekoupí

Kvůli novému systému registrace si již korejští mladiství nezahrají jednu z nejpopulárnějších her současnosti. I když...

Výrobce herních židlí Vertagear se omlouvá za sexistický vtip

Společnost Vertagear zveřejnila na oficiálním twitterovém profilu obrázek naznačující, že se streamerky daleko víc...

Hlavním hrdinou Zaklínače neměl být Geralt, prozradili tvůrci kultovní hry

Vývojáři dnes už legendárního počítačového RPG prozradili, že podle původních konceptů počítali s tím, že si každý hráč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová hra od Amazonu ničí drahý herní hardware, pozor na ni

Ačkoliv má New World od herních studií Amazonu poměrně úspěšný start, pověst jí kazí ohlasy od hráčů, kterým zničila...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Nová hra od Amazonu ničí drahý herní hardware, pozor na ni

Ačkoliv má New World od herních studií Amazonu poměrně úspěšný start, pověst jí kazí ohlasy od hráčů, kterým zničila...

Aby si hru vychutnal každý, umožní vývojáři nesmrtelnost. Je to správně?

Vývojáři netrpělivě očekávané akční hry Psychonauts 2 chtějí, aby co nejvíce hráčů vidělo rozuzlení jejího příběhu. Do...

Sedm idolů. Videoherní postavy, ze kterých se nečekaně staly sexsymboly

Premium Někdo je prvoplánově přitažlivý a někdo rozhodně nevypadá, že by o něm lidé snili v ložnici. To druhé platí i pro...

Policie zabavila plnou halu playstationů, načerno těžily kryptoměny

Těžařská horečka a zároveň noční můra pro hráče stále nekončí. Skupina těžařů z Ukrajiny využívala k získávání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...