Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Virtuální realita je podle firmy Valve v úzkých. Potřebuje chytrý podvod

  13:00aktualizováno  13:00
Aby virtuální realita působila přirozeně, vyžaduje zlomkovou odezvu oproti myši. A podle softwarového inženýra Michaela Abrashe ze společnosti Valve zatím přijatelné řešení není na dohled. Nevylučuje však, že se programátorům podaří objevit softwarový "podvod", který by situaci řešil.

Brýle Oculus Rift pro zobrazování virtuální reality

Různých triků pro souboj s omezením doby se ve světě počítačů vždy používala řada. Ostatně i Abrash je autorem jednoho z nich. Jeho nápad Mode X se využíval v devadesátých letech a pomáhal obejít tehdejší limit pro rozlišení obrazovky. Ten způsoboval podivný nepoměr stran.

Problém v  případě virtuální reality představuje herní odezva. Uvěřitelnost simulace totiž s vyšší odezvou klesá a zpožděné vykreslování může navíc způsobovat kinetózu. Tedy určitou nevolnost způsobenou pohybem, která se může projevovat například závratěmi.

Optimální odezva myši ve hrách je padesát milisekund. Pro virtuální realitu jsou však takové hodnoty nepřijatelné. Abrash to vysvětluje způsobem, jakým mozek tyto vjemy vnímá. Dění na obrazovce totiž mozek chápe jako obrázek. Virtuální realita však na naše smysly působí jako skutečnost a zpoždění pak vyvolává zmiňované komplikace.

Abrash tvrdí, že jakákoliv odezva nad dvacet milisekund nepůsobí přirozeně. A podle výzkumů se optimální hodnota může pohybovat v rozmezí sedmi až patnácti milisekund. Ve Valve však dokázali docílit nejnižšího zpoždění třicet milisekund. A to pouze u graficky méně náročných her a bez synchronizace vertikálního obrazu (vsync).

Teoretická minimální odezva pro současnou generaci her je podle Abrashe 36 milisekund. Ke zpoždění totiž dochází hned na několika frontách. Jednu komplikaci představuje samotné vykreslování. Většina her totiž nedokáže snímky zobrazovat plynule a vyvažuje to zpožděním obrazu o šestnáct milisekund. Další zpoždění vzniká při snímání pohybu a následném vykreslení výsledku.

Pro snímání pohybu existuje více technologií a každá má své silné i slabé stránky. Jedna částečně předvídá hráčovy pohyby a dokáže reagovat hbitě. Pokud však špatně odhadne směr pohybu, výsledek je katastrofální. Druhá technologie reaguje teprve až na pohyby a její odezva je citelně pomalejší.

Jako možné řešení tak Abrash předpokládá jakousi kombinaci obou technologií. Horší je to však v případě vykreslování. "Mimo zjednodušování vykreslovaných scén toho příliš změnit nelze," píše Abrash na svém blogu. S vývojem technologií se totiž zvyšují i nároky her a jen těžko si lze představit situaci, při které by grafické čipy novým hrám nabízely přebytek výkonu.

Abrash proto jako jediné řešení vidí vynález nového softwarového "podvodu", který umožní obejít současná omezení a z virtuální reality učiní více než hudbu budoucnosti.

Autor:
Témata: Valve, virtuální
  • Nejčtenější

Obyvatelé luxusní čtvrti spojili síly, aby ze sousedství vyhnali progamery

E-sportovní tým Houston Outlaws, který soutěží v prestižní lize hry Overwatch, si musí hledat nové tréninkové prostory....

Herní rok 2020? Bude to bomba, pojďte s námi věštit

Napište vaše tři herní predikce pro letošní rok. Může to být cokoliv, co se alespoň trochu týká her. V prosinci se pak...

Zahrajte si kultovní sérii Half-Life zdarma. Máte na to dva měsíce

V rámci propagace chystaného Half-Life: Alyx si na Steamu můžete po dobu dvou měsíců zahrát obě předchozí hry kultovní...

Epidemie koronaviru obnovila zájem o hru Plague Inc.

Ve skoro osm let staré strategii Plague Inc. mají hráči za úkol vyhladit lidstvo pomocí smrtícího viru. Díky svému...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Představujeme nejočekávanější strategické hry letošního roku

Virtuální stratégové budou mít v roce 2020 žně. Chystá se několik pokračování zavedených sérií, remaků, remasterů, ale...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky
Premium

Přidat ženské postavy do hry je prý příliš drahé. Není to jen výmluva?

Mezi vývojáři počítačových her se rozhořela debata o tom, nakolik je rozhodnutí nezahrnout do hry ženské postavy...

Superkompaktní herní notebook potěší hlavně retro hráče

Na veletrhu CES v Las Vegas nás zaujal snad asi nejkompaktnější herní notebook s plnohodnotnými Windows, jaký jsme kdy...

KOMENTÁŘ: Souboj titánů. Jak zamíchá kartami příchod nových konzolí?

Koncem roku budeme svědky dalšího kola bitvy, v níž se utkají konzole nové generace od Sony a Microsoftu. Reagovat bude...

KVÍZ: Jak dobře znáte svět Zaklínače?

Díky povedenému seriálu od Netflixu je Zaklínač zase v módě. Otestujte se, jak dobře se v jeho univerzu vyznáte....

Najdete na iDNES.cz