Už loni to s Ubisoftem nevypadalo moc růžově. Firma stihla během léta zrušit čtyři interně připravované projekty, včetně oživení značky Splinter Cell (byť jen pro virtuální realitu) a hry Ghost Recon Frontline. Lidé si z firmy během roku hodně utahovali po snaze zavést vysoce nepopulární NFT tokeny s předměty do her. A po dlouhé době spadla z čela nejhodnotnějších evropských herních vydavatelství, sesadil jej totiž polský CD Projekt.
Největší rána však přišla nyní s posledními hospodářskými výsledky firmy, které jsou jakékoli, jen ne příznivé. Ubisoft oznámil, že musí zrušit další tři projekty, které měl v přípravě, opět odložit vydání Skull and Bones a srazit rozpočet vývojového oddělení o závratných 500 milionů eur. Akcie firmy se v reakci na tyto zprávy propadly o asi 15 procent a dostaly se na hodnoty, kde byly naposledy v roce 2015.
Ubisoft navíc přiznal, že dvě nedávno vydané hry, Just Dance 2023 a Mario + Rabbids: Sparks of Hope, se neprodávají příliš dobře. Firma přiznala, že se potýká s „velkými výzvami v herním odvětví, které se více orientuje na známé značky a hry s dlouhotrvající podporou.“ Do budoucna se společnost zavázala k zásadním změnám.
Sám ředitel Yves Guillemot však poslal svým zaměstnancům prohlášení, že nyní je to na nich, aby nepřízeň trhu obrátili. Chce se zasadit o to, aby studia dokázala dokončit projekty včas a v rozpočtovém limitu. „Dnes více než kdy jindy vás žádám o maximum energie a odhodlání, abychom se dostali zpátky na cestu k úspěchu,“ stojí údajně v interním e-mailu:
Sestava, se kterou chce Ubisoft přijít na trh letos, zahrnuje především nový díl Mirage ze série Assassin’s Creed, který chce hlavně přilákat fanoušky starších dílů díky návratu ke kořenům série. Vedle toho se chystá také herní Avatar: Frontiers of Pandora, což si pořád moc neumíme představit jako nějaký zásadní hit, byť se rádi necháme překvapit.
Ubisoftu může vyjít sázka na značku Star Wars, se kterou chystá velkou hru s otevřeným světem. U ní však zatím spousta informací chybí a s titulem se pro letošní rok zřejmě nepočítá. Naopak, po nátlaku ze strany vedení jsou na místě obavy, zda se tyto potenciálně silné projekty nyní autoři nebudou snažit uspěchat, což může nakonec spíše přispět k horší výsledné kvalitě.
Obecně se především na sociálních sítích dal zaznamenat odpor k chování samotného Guillemota a vedení firmy. Hráči firmě vyčítají především následování zbytečných trendů a zadupávání fungujících značek. Výzvy často zmiňují, že by veškerý osud neměl ležet jen na zvýšeném výkonu vývojářů, ale také na obměně vedení firmy:
Objevily se opět i informace, že nepříznivý finanční vývoj může Ubisoft dohnat k jednáním o prodeji firmy. Známý herní novinář Jeff Grubb dokonce tvrdí, že už zástupci společnosti na několika takových jednáních byli a pokaždé se jim potenciální zájemce nakonec vysmál:
Kdo by mohl mít skutečný zájem firmu odkoupit, je nejasné. Samotný Ubisoft v minulosti několikrát vzdoroval pokusům o akvizici. Ještě před čtyřmi lety se firma urputně bránila odkupu francouzským mediálním konglomerátem Vivendi. Loni ovšem sám Guillemot prohlásil, že by firma případné nabídky k odkoupení pečlivě zvážila.
Jde už opravdu jen čistě o fabulace, nicméně zájemců o Ubisoft může být celá řada. Již aktuálně vlastní ve firmě asi jedenáctiprocentní podíl čínský zábavní gigant Tencent a do budoucna plánuje nadále přikupovat. Je tak dost možné, že ve frontě zájemců, pokud by to tedy bylo finančně příhodné, bude stát jako první. Ve velkém však herní studia nakupuje také Microsoft a zaznamenali jsme i názory, že by zájem mohl projevit třeba i Amazon.