Týden na PH - novinka od Kenta Cho

Hrou týdne se stal originální Strange Attractor, k jejímuž ovládání potřebujete jedinou klávesu. Také jsme vám nabídli novinku od skvělého gamedesignéra Kenta Cho s názvem Mu-Cade.

Hra týdneStrange Attractors - mocná přitažlivostStrange Attractors - mocná přitažlivost
Hodnocení: 8/10

Už samotný účel vzniku je nutno bez debat pochválit. Hra Strange Attractors byla vytvořena pro Retro Remakes One Switch Competition, přičemž cílem této soutěže bylo vytvořit hru, která by co nejlépe vyhovovala postiženým lidem. Nutno však hned podotknout, že Strange Attractors dostává takových kvalit, že ji mohou hrát úplně všichni. Před startem si vyberete jednu ze tří obtížností a začínáte. Úkolem je se dostat s vaší vesmírnou lodí na vrchol každého levelu. Pak postoupíte do kola dalšího. Vaše loď však nemá motor ani trysky, a tak musíte využívat přitažlivosti různých objektů, které se v daném levelu nacházejí. Na největší obtížnost však dávejte také pozor, aby vám vystačilo palivo. Objekty ve vesmíru jsou různě veliké i barevné. Mezi hlavní patří sféry, které mají čtyři velikosti.


Satellite Defence - zachraňte ZemiSatellite Defence - zachraňte Zemi
Hodnocení: 5/10

Katastrofické scénáře se v případě Satellite Defence naplňují v plné míře. Zemi sice neohrožují tisícovky zmutovaných alienů nebo zkratovaných robotů, ale i obyčejné asteroidy dokážou nadělat také pěknou paseku. Hlavně, když jich je pořádné množství a k Zemi se blíží vysokou rychlostí. Osud Země leží pouze ve vašich rukou. Ovládáte vesmírnou loď vybavenou kanónem, a tak jedině vy můžete přibližující se asteroidy odvrátit. Stačí pořádně zamířit a přibližující se asteroid několika ranami zničit. Krom kanónu máte k dispozici také samonaváděcí rakety, které stačí odpálit a ony už si svůj cíl najdou samy. Těch máte však omezené množství, takže bych doporučoval jimi příliš neplýtvat.

Arrows From Hell - šipky v hlavní roliArrows From Hell - šipky v hlavní roli
Hodnocení: 6/10
Arrows From Hell je poměrně originálním počinem. Stejný koncept hraní jsem ještě u žádné jiné hry neviděl, i když o úplný prototyp nového stylu hraní se nejedná. Existuje několik podobných, i když trochu jinak pojatých her. Na strohé hrací ploše vidíte červený čtverec, který je nejdůležitějším objektem ve hře. Z něj krátce po startu hry vyletí čtyři šipky. Každá z nich ukazuje na jednu světovou stranu a vy je můžete ovládat pomocí kurzorových kláves. Šipky se seřadí na horní částí obrazovky do vodorovné řady a můžete začít hrát. Z krychle začnou vyjíždět podle náhodného klíče šipky a vydají se na cestu vzhůru v linii stejné podle šipky nahoře.

Ansi Shinobi - je libo trochu originality?Ansi Shinobi - je libo trochu originality?    
Hodnocení: 7/10

Máte rádi pěkné akční bojové hry? Pokud je vaše odpověď spíše kladná než záporná, pak jste rozhodně na správné adrese, protože ANSI Shinobi určitě právě do této škatulky patří. Jedná se o gamesku, která vznikla v roce 2004 jako produkt soutěže Retro Remakes Competition 2004, což je soutěž ve tvorbě remaků starých gamesek z osmdesátých let. Od svého vzniku se gameska vesele šíří po celém světě, jen u nás se o ní bohužel téměř neví a právě proto jsem rád, že vám můžu tuto hru představit právě dnes. ANSI Shinobi je remakem počítačové hry od Sega/Star z roku 1988. Pod vytvořením zde dnes recenzovaného klonu se v září 2004 podepsal vývojář Mike "Rockfistus" Fraley.

Snowball War X1 - zimní koulovačkaSnowball War X1 - zimní koulovačka    
Hodnocení: 4/10

Nevím jak vám, ale mě už letošní nekonečná zima poněkud nudí. Sníh mám rád, ale všeho s mírou a čeho je moc, toho je příliš. Koulovačky mám také rád, ale jestliže však bojujete proti zdatnějším jedincům, je z vás na jejím konci ledový muž. Naštěstí přichází hra Snowball War X1, která vám dává možnost užít si koulovačku bezpečně v teple domova. Za úkol máte uchránit hrad, takže se nebude jednat o klasickou koulovačku, kdy jsou na tom dva znepřátelené tábory veskrze stejně, ale spíše se autor inspiroval u Castle Defence. Zpočátku máte na vaší sněhové pevnosti pouze jednoho bojovníka â vrhače obyčejných koulí, který má neomezené zásoby střeliva. Proti hradu běhají nepřátelé, kteří se jej snaží porazit.

Alex & Alex Arkanoid - ruský remake legendyAlex & Alex Arkanoid - ruský remake legendy
Hodnocení: 7/10
Nedávno jsem rekapituloval svojí dosavadní redaktorskou činnost a přišel jsem na zajímavé zjištění, které potvrdilo to, co mi bylo v podstatě jasné - že nejčastěji a zřejmě nejraději píši recenzi na hry známé jako breakouty či arkanoidy. Hry, v nichž pomocí pálky usměrňuji pohyb míčku tak, aby zničil cihlovou zeď, mě prostě baví a tak se k nim stále rád vracím. Jsou pokaždé stejné, ale přitom jiné a hlavně téměř vždy dobře hratelné (někdy až návykově). Kdo hraje počítačové hry se s arkanoidy určitě občas setkává. Dnes tu máme další předělávku klasického starého dobrého Arkanoidu. Jmenuje se Alex & Alex Arkanoid. Jejími autory jsou Diyan Alexeye a Kuzmenko Alexey z Ruska a díky tomu onen netradiční název. Pojďme se nyní na jejich výtvor z roku 2004 podívat blíže.

Super Pac - nenažraná hlava znovu v akciSuper Pac - nenažraná hlava znovu v akci
Hodnocení: 6/10
S kopiemi kultovního Pacmana se setkávám jako na běžícím pásu. V posledních několika dnech jste mohli vyzkoušet Ladybug nebo The Ghost, přičemž obě dvě tyto hry přinesly něco málo nového do stojatých pacmanovských vod. Obdobně je na tom i Super Pac. Na první pohled vše vypadá jako u starého Pacmana. Tradičně ovládáte nenasytnou hlavičku, s kterou máte z úkol sežrat všechny žluté tečky v bludišti. Krom teček, za které se vám přičítá skóre, můžete sebrat také vícebodový koláček. Navíc se v labyrintu vyskytují také speciality, které vám dají větší rychlost, umožní likvidovat nepřátele nebo vás naopak postihnou nějak negativně.

Pipe Crazy - šílené potrubíPipe Crazy - šílené potrubí
Hodnocení: 7/10
Je vcelku běžné, že některé herní nápady se objevují stále dokola v různých aranžmá. Na kráse to neubírá především různým logickým rychlíkům jako je například Tetris, Jewel a nebo třeba Locomotion, kde je herní princip společně s vysokou hratelností hlavním pilířem úspěchu onoho produktu. Výše uvedená gameska Locomotion podle mínění některých herních kritiků předběhla svou dobu a v roce 1984, kdy se na počítačích ZX Spectrum objevila, na ni hráči ještě nebyli připraveni (zřejmě proto, že mánie kolem Tetrisu ještě byla hudbou budoucnosti). Locomotion byla gameska, v níž jste měli za úkol narovnat mašince vyjíždějící z nádraží koleje z dílců tak, aby na sebe navazovaly a byly co nejdelší. Bohužel ačkoliv byl nápad dobrý, hra se neujala a upadla v zapomnění.

Mu-cade - kdo umí, umí...Mu-cade - kdo umí, umí...
Hodnocení: 7/10
Až doposud bych si netroufnul nazvat Kenta Cho přímo originálním tvůrcem, neboť samotné herní principy jeho titulů vycházely v podstatě vždy z těch největších arkádových klasik. To, co přineslo jeho tvorbě tak markantní věhlas, žel bohu spíše u kritické, než-li hráčské obce byl spíše přístup jakým s žánrovými lahůdkami naložil, jímž je obohatil a dá se říci změnil k nepoznání. A u Mu-cade tomu není jinak. Cho má zvláštní talent najít vždy to nejzajímavější z různých titulů a spojit to v naprosto nový celek, přičemž jeho produkt neskončí jako dort Pejska a kočičky. Mu-cade by se dalo označit jako mix suma, hry pro japonce tak příznačné, hada a galaxiana. Vaším cílem je nenechat nepřátele vytlačit vaši raketku z pomyslné plošiny uprostřed prostoru.

Once In A Life Time - pro fandy karetních herOnce In A Life Time - pro fandy karetních her
Hodnocení: 6/10
Pravda, karetních her na Plných hrách moc nevychází. Ostatně ono jich nevychází mnoho na celé freeware scéně. Vzhledem k tomu, jak jsou karty staré, je už zhola nemožné vymyslet nějaký nový koncept hraní. Nejsem si jist, jestli se i v případě Once In A Life Time jedná o originální nápad, ale faktem zůstává, že díky skvělé hratelnosti to není v závěru až zas tak důležité. Úkolem Once In A Life Time je odstranit všechny karty tak, aby vám zůstaly na stole pouze čtyři esa. Začínáte s náhodně vybranými kartami, které jsou rozmístěny do čtyř sloupců. Karty můžete odstraňovat následujícím způsobem: Pokud se nachází na konci sloupce karta s nižší hodnotou a stejnou barvou, než je tomu ve sloupci jiném, můžete na ni dvakrát poklikat a karta se odstraní.

Emily Enough: Imprisoned - bláznivá malá holčičkaEmily Enough: Imprisoned - bláznivá malá holčička
Hodnocení: &/10
Kitty Kaboom představuje další klasickou arkádu, ve které nenajdete sice nic nového, ale na druhou stranu máte jistotu v podobě neměnného a jistého konceptu hraní. Jak je na tom Kitty Kaboom co se do hratelnosti a grafického zpracování týče čtěte níže. Přivítá vás klasický boční pohled na hrací plochu, kde se nachází vaše malinká kočka. V každém levelu máte za úkol sesbírat všechny žluté zvonečky a zabít všechny nepřátele. Jakmile máte splněny tyto podmínky, můžete postoupit do levelu dalšího. Pokud však někde zapomenete byť jen jeden zvoneček, hra vás nepustí dále, dokud se pro něj nevrátíte a neseberete jej. Jestli už máte hotovo vám říká malinké kolečko nad vaší kočkou. Jakmile se rozsvítí zeleně, můžete postoupit do dalšího kola.

 Battle City 2004 - pravá tanková bitvaBattle City 2004 - pravá tanková bitva
Hodnocení: 7/10
Česká adventurní scéna je oproti té světové podstatně neaktivnější, což ostatně zjistíte pouhým zabrousením na stránky adventurního enginu AGS, kde se prakticky každým dnem objeví nějaké to zajímavé dílko. Emily Enough: Imprisoned pak patří k těm novějším počinům a nutno dodat, že se jedná o vskutku zdařilé dílko s propracovanou dějovou linií a příjemným zpracováním. Když byste seřadili několik desítek adventur vedle sebe, našli byste tam pochopitelně vedle šistě humorných kousků také ty inspirující se fantasy tématikou. Pak ovšem také existují jedny opravdu těžko zařaditelné, které svým konceptem mohou nejen šokovat, ale třeba i pobučovat v dobrém slova smyslu. A právě taková je také hra Emily Enough: Imprisoned.

 Win Color Ball - arkanoid bez pálkyWin Color Ball - arkanoid bez pálky
Hodnocení: 5/10
Většinu her, které dnes vznikají, lze připodobnit k jiným, co již na světě nějaký čas existují. Remaků stále vznikají kvanta a snad každá známější hra z osmdesátých let má své klony na všech možných strojích, na nichž lze pařit gamesky. I Crillion, hra vývojáře Olivera Kirwy z roku 1988, se dočkala velkého množství remaků. Jmenujme například Crillion od GPI, HitBlock od George Rottensteinera, Frozen Fruits od Khofera, Ball 2 od Pigmhalla, Christmas Bound a Summer Bound od Karla z teamu Blueskied a mnohé další. Výčet těch známějších by byl opravdu velmi obsáhlý.