Týden na PH - instalatérův comeback

Týden na PH se nesl ve znamení hry Mario Forever - skvělého comebacku slavného instalatéra. Krom toho ale vyšlo ještě sedm dalších neméně zábavných freewarovek, jako třeba Xenon 2000 či Worms Battlefield.
Uplynulý týden na Plných hrách nejvíce zaujal klon Mario Forever. Dlouhý a zábavný polský titul určitě zabavil na slušnou dobu nejen skalní fanoušky. Krom toho jsme ale nabídli ještě sedm dalších, neméně zábavných freewarovek, mezi nimiž byly některé úspěšné soutěžní kousky (například vynikající 3D strategie Sentinels), nebo pokračování slavného Xenona přímo od legendárních Bitmap Brothers.
Magazín se prezentoval dvěma obsáhlými rozhovory. První z nich potěšil zejména fanoušky textových her – Luboš Havlíček totiž vyzpovídal do nejmenších podrobností členy týmu Lushlife Software, kteří se právě na tento žánr specializují. Druhý rozhovor si pak zaslouží pozornost snad ještě větší: na všetečné otázky Dana Viktorina v něm odpověděli členové týmu Inter Dream, kteří už několik let pilně pracují na stále lépe vypadajícím vesmírném simulátoru Space Droids 3D.
PHžurnál pak přinesl informace o chystaném projektu 3D piškvorek od Silver Eye Software, seznam zajímavých článků pro vývojáře, exkluzivní odhalení válečné adventury World War, vydání dvou nových screenshotů z adventury Mrtvé město, updaty do nejnovějších her Calimero Industries, či třeba popis pokroku v pracech na dungeonu Cardhalia.

Xenon 2000 – Project PCF
Odolat se dá samozřejmě většinou každé hře. Kdyby byl však Xenon komerční titul za více jak 300 Kč, asi by si ho málokdo zahrál, ale tahle „smažba“ je opravdu freeware a nabídne vám toho více než dost. Má ta hra ale vůbec nějaký příběh? Už na začátku musím s lítostí konstatovat, že ne, což je takový menší zápor, ale co je nejhorší? Takovýchto titulů je několik desítek, takže na originální pecku zapomeňte, avšak na druhou stranu určitě očekávejte výtečné, až excelentní grafické a vizuální zpracování. I když Xenon 2000 nemá žádný příběh, má nějaký cíl, jehož musíte dosáhnout. Kontrolujete pohyb kosmické lodě a je třeba před ní ničit všelijaký bordel a doplout až na konec dlouhé cesty. Onu cestu vám znepříjemňují nejen nepřátelé (včetně bossů), ale také meteority, které jsou v horším případě nezničitelné (což nepotěší). Dále můžete ke svému plavidlu připojit různá miniplavidla, jež vám pomáhají v boji proti všem těm enemíkům. Také je k mání mnoho různých bonusů, díky kterým lze zrychlit plavidlo, aktivovat nezničitelnost, doplnit štíty nebo upgradovat zbraň apod.. A samozřejmě nechybí ani nepostradatelné skóre za ničení veškeré té vesmírné havěti.

Thrust – výzva pro opravdové hráče
Shawn64 Creations je název, jenž stojí za zapamatování. Tento programátor má na svědomí již několik titulů, jež se staly kultovními. Z poslední doby stojí za zmínku především úchvatná akce Jetz Fusion, jež by se nejlépe dala popsat jako Grand Theft Auto z budoucnosti, snímané boční perspektivou. Thrust je jedním z titulů, jímž se Shawn hlásí ke scéně remaků slavných gamesek minulosti. Předkládá nám tak svou vlastní variaci na téma nesmrtelné arkádové simulace přistávacího modulu Lander – a zároveň též jednu z nejobtížnějších a přitom nejzáživnějších arkád, jež se kdy na Plných hrách objevily. Po proběhnutí rychlé instalace a spuštění příslušného EXE souboru se před hráčem rozvine titul, jenž nevypadá o mnoho lákavěji, než nejrůznější game makerovské příšernosti. Strohý nadpis, nepříliš obsáhlé hlavní menu a sotva průměrné grafické zpracování opravdu na první pohled příliš nezaujmou. Dílo zkázy pak může dokonat počáteční frustrace. Neboť slovo obtížná nevystihuje úroveň náročnosti Thrust ani zdaleka – tahle hra je šíleně těžká a každou chvíli, kdy už si hráč myslí, že do ní pronikl a nic ho nemůže překvapit, mu hodí pod nohy další klacek, jenž ho spolehlivě odrovná.

Mario Forever – nesmrtelný instalatér
Kdo říká, že klonování je hudba daleké budoucnosti? Showbusiness už jeho metody úspěšně adaptoval – a totéž lze říci o počítačových hrách. Kolikrát už byly zrecyklovány principy Duny 2, Space Invaders nebo třeba Pongu? I dnešní hra je jedním z takovýchto klonů, přičemž na paškál si bere úspěšnou postavičku, jež se stala doslova kultem konzolového giganta Nintendo – nesmrtelného instalatéra Maria. Kolikrát ten dostal svou roli v počítačové hře, těžko počítat. Ani prsty jedné pořádně zmutované ruky by na to nestačily – a vhodným konkurentem je leda Pacman a nenáviděná kostička ve tvaru L ze základní sady Tetrisu. Mario Forever je další z řady, nicméně oproti většině svých konkurentů má několik výhod, jež ho posouvají v pomyslné hierarchii na poněkud vyšší příčky. Je zdarma, to za prvé. Pochází z Polska, a tak je mu dobře rozumět, to za druhé. Je stejně skvěle hratelný jako originální předloha – to za třetí. Má oku i uchu lahodící audiovizuální zpracování, to za čtvrté. A konečně do třetice všeho dobrého (plus dva bonusy zdarma): je dlouhý a rozmanitý.

Monkey Lander – opičák ve vesmíru
Témata počítačových her jsou různá. K vidění jsou takové skvosty jako třeba želvy honící se na létajících kobercích, prezidentská pouliční mlátička (alá Mortal Kombat) nebo simulátor pádu ze schodů. Ani dnešní hra, nazvaná Monkey Lander, není tak úplně "normální". Že je jejím hlavním hrdinou opice, to by se dalo ještě překousnout a pochopit, ale že se prohání po obloze v létajícím talíři a k tomu ho ještě sama řídí, to už je moc i na mě. Koho takováto kombinace jen může napadnout? Odpověď je jednoduchá - autory, kteří chtějí vyzkoušet něco nového, originálního. A my hráči - sloužíme jako pokusní králíci, na kterých jsou tyto nové ingredience humoru a digitální zábavy testovány…

Sentinels – tanková bitva ve 3D
Sentinels jsou vítězným titulem jedné z nejobsazenějších vývojářských rychlosoutěží vůbec – soutěže serveru Gamecode, v níž šlo o to vytvořit vlastní klon hry Tanky, neboli Scorched Earth, neboli – zajdeme-li až do herní prehistorie – Goril z Quick Basicu. Různí autoři s s tímto tématem poradili různě a vznikly hry kvality pochybné, průměrné, slušné i velmi dobré. Sentinels však vyčnívají nad veškerou konkurenci v mnoha bodech a dost možná se jedná o vůbec nejkomplexnější a nejprofesionálnější produkt všech podobných aktivit. Hráče zvyklého na prezentačně ne zrovna dokonalé volně šířitelné hry Sentinels překvapí už na první spuštění. Neobjeví se totiž hlavní menu ani nezačne rovnou samotná hra, jak je obvyklé. Sentinels mají intro a je to intro jak se patří – zatímco kamera letí nad pěkně nakreslenou starobylou mapou, dole běží text a hlas vypravěče vypráví o pozadí děje. Je sice fakt, že dabing zdaleka nedosahuje profesionální úrovně a občas vyzní velmi trapně, přesto se jedná o nadstandardní bonus u freeware titulů nevídaný.

Adrian's Battle Bots – válka kovových monster
Je tajemstvím, proč lidi vždy lákalo představovat si, jak bude vypadat budoucnost, ale je jasné, že se jen málokdy trefili. A tak můžeme doufat, že se po naší planetě jednoho dne nebudou prohánět krvelační ufoni, lidi nebudou mít tři oči, hlavu dvakrát větší než dnes a že si naší civilizaci nezotročí armáda hnusných (a přitom paradoxně lidmi vytvořených) robotů obdařených matematickou přesností mnohokrát převyšující tu naši. Co je to vlastně robot? Začneme od začátku. Slovo robot pochází z utopického dramatu Karla Čapka - RUR. Samotné slovo však vymyslel do známé divadelní hry jeho bratr Josef. Původně bylo chápáno jako označení pro kovová, lidem podobná monstra, ale s vývojem sci-fi se tato představa mění. Roboti dnes opouštějí oblast vědecko-fantastických románů a můžeme se s nimi setkat i na špičkových pracovištích univerzitních laboratoří.

Wuchtel 2 – originální logický rychlík
Německo je velká země. Z tohoto faktu lze vyvozovat mnohé, ať už cestami logickými či nelogickými. Někam mezi ně spadá předpoklad, že z většího množství obyvatel vzejde i větší počet amatérských vývojářů. Další diskutabilní úvaha pak říká, že čím více amatérských vývojářů, tím více bude též opravdu dobrých her. Možná na tom něco, možná ne – zákony náhody jsou neúprosné a matematiku psychohistorie vynalezne podle Isaaca Asimova vědec Hari Seldon až za pěkných pár tisíc let. Nicméně dnes recenzovaný rychlík Wuchtel 2 (či Wuchtel's Welt – zdá se, že v názvech má zmatky dokonce i sám autor, neboť zatímco v hlavním menu hry se píše pouze Wuchtel, readme soubor hovoří o Wuchtel's Welt) by se rozhodně dal zařadit k argumentům, jež by podobná tvrzení podpořily. Proč? Je to hra jednak v rámci možností docela originální, jednak velice zábavná a v neposlední řadě též nadprůměrně audiovizuálně zpracovaná. A to už není vůbec málo…

Worms Battlefield – červové v akci
Worms Battlefield je jednou z mnoha her vyrobených pro účely vývojářských rychlosoutěží serverů České hry.cz a Gamecode.cz. Tyto stránky vypisují v pravidelných intervalech vždy pravidla, podle nichž pak čeští a slovenští programátoři mají během týdne či dvou vytvořit vlastní volně šířitelné hry. Dnes recenzovaná arkáda Worms Battlefield od doposud nepříliš známého sdružení Solar Games se zúčastnila druhého kola rychlosoutěže prvně jmenovaného webu – a odnesla si vavřín vítěze. Celkem sedm vývojářů se pokusilo o co nejlepší ztvárnění klasické arkády Červové, v níž soupeří hráči s červíky symbolizovanými narůstajícími čárami. Kdo vydrží nejdéle jezdit volnou hrací plochou a nenarazit přitom ani do zdi, ani do čáry vlastní či soupeřovy, zvítězí. Princip je to prostý, ale geniální, jak mohou potvrdit desítky nadšených hráčů. Autoři soutěžících her dokázali tento systém mnoha zajímavými způsoby rozvinout a přispět svým dílem k jeho ještě většímu zatraktivnění.