Čtvrtek 29. září 2022, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. září 2022 Michal

Tvůrci her by měli začít šetřit. Nebo brzy skončí a hry nebudou stát za nic

Vyrobit špičkovou hru dnes stojí 900 milionů korun. Ovšem tolik peněz stál i vývoj některých propadáků, jako například Too Human, All Points Bulletin nebo poslední Guitar Hero.

Halo: Reach

Analytici tvrdí, že pouhých deset procent všech vytvořených her spolkne 90 procent všech peněz, které lidé za hry utratí. To znamená, že jen 15 procent her pro konzole a 3 procenta PC her získají za první rok své existence více než 100 tisíc zákazníků. Výsledek? Jen pětina her, které se dostanou na trh, přinese svým tvůrcům alespoň nějaký zisk. 

Na ekonomické poměry výroby her upozornil na konferenci DICE Summit konzultant v herním průmyslu Mark Cerny. Ten hlasitě doporučuje tvůrcům her, aby se vrátili na zem a začali pracovat s menšími rozpočty a místo peněz vsadili na kreativitu.

All Points Bulletin

Pravidlo 90:10
Brutální zákon herní ekonomiky získává na síle s tím, jak rostou náklady na tvorbu her, označovaných jako AAA tituly (tedy potenciálně špičkových her s těmi nejvyššími ambicemi).

Takové hry mají za cíl oslovit miliony hráčů. Jinak to ani nejde, protože náklady na jejich tvorbu se v uplynulém roce pohybovaly kolem 50 milionů dolarů.

A neúspěch znamená konec. Jen za poslední měsíce se o tom přesvědčili tvůrci on-line střílečky APB (All Points Bulletin), kteří zkrachovali poté, co utratili 100 milionů liber (2,9 miliardy korun). Špatně skončili také tvůrci série Guitar Hero, které po neúspěchu posledních dvou dílů vydavatel Activision propustil a celou hudební divizi zrušil. V obou případech se na propadu podílí kombinace dvou faktorů: vysokého rozpočtu, který nebyl využitý ideálním způsobem, a špatného odhadu poptávky.

Activision si ale zavařil sám, že během několika let vydal více než deset titulů v rámci jedné série, která navíc získala silnou konkurenci v podobě značky Rock Band od původních autorů Guitar Hero.

Guitar Hero: Greatest Hits

Případ APB byl ještě přímočařejší. Vývojáři měli k dispozici obrovský rozpočet, a tak je nic nenutilo pracovat efektivně. Hra si nevysloužila nijak zázračné recenze a oslovila asi 130 tisíc hráčů. Každý z nich by musel za hru zaplatit 22 tisíc korun, aby se zaplatily alespoň úvodní náklady na tvorbu hry.

Software, jehož výroba stála 100 milionů liber, nakonec za 1,5 milionu liber koupil herní vydavatel K2 Network, který do ní bude muset vložit další prostředky, aby s ní dokázal na trhu uspět.

Nejdražší hry světa (a pár největších propadáků)

1. APB - 2,9 miliardy korun  
První místo APB není úplně jisté, ale pokud vývojáři opravdu utratili 100 milionů liber, o kterých se povídá, je to opravdu nejdražší známá hra a zároveň největší komerční propadák herního průmyslu. Jisté je, že firma Realtime Worlds získala pro své fungování 101 milionů liber. Jejich hra APB ale selhala.

Oslovila více než 100 tisíc hráčů, ale se svým rozpočtem by pro úspěch potřebovala alespoň několik milionů. To se nestalo. Uvidíme, jak se bude dařit znovuzrozenému APB, který chystá K2 Network. Ta je zatím známá hlavně díky lokalizaci asijských on-line her do angličtiny.

Grand Theft Auto IV (PC)

2. GTA: IV – 1,8 miliardy korun
Grand Theft Auto je typický příklad dobře propočítané velké hry. Na vývoji pracovala tisícovka lidí tři a půl roku. Stovky tisíc dolarů, možná miliony, Rockstar zaplatil jen za hudbu, kterou je možné ve hře poslouchat. 

Za stejný rozpočet by se dalo udělat několik špičkových titulů, ale Rockstaru se tato velká sázka přeci jen vyplatila. Hra doposud nasbírala téměř 20 milionů prodaných kopií. K tomu je potřeba připočítat i prodeje úspěšných datadisků.

3. Gran Turismo 5 – 1,4 miliardy korun
Třetí nejdražší známou hrou je podle všeho Gran Turismo 5, které bylo ve vývoji pět let. Propracovaný simulátor automobilových závodů už rok před vydáním spolkl 60 milionů dolarů a spekuluje se, že dalších 20 ještě spotřeboval. Vývoj hry pokračuje i nadále, takže celkové náklady stále rostou. V ceně hry jsou licence za použití reálných vozů a hlavně náklady na detailní převedení reálných tratí i aut do herní podoby.

Z komerčního hlediska ovšem GT5 není čistý úspěch. Zatím se prodalo 5,5 milionu kopií. To stačí na pozici nejlépe prodávané hry pro PlayStation 3, ale GT5 je pro Sony hlavně záležitost image a nástroj, jak prodat další konzole. Druhá nejlépe prodávaná exkluzivní hra pro PS3, Uncharted 2, pro prodej 3,8 milionu kusů potřebovala jen o něco málo více než 20 milionů dolarů.

Too Human

4. Too Human – 1,3 miliardy korun
Too Human je ukázka dalšího propadáku. Hra, postavená na kombinaci sci-fi a severské mytologie, stála více než 70 milionů dolarů, které do jejího vývoje vložil Microsoft. 

Hry se ale prodalo jen 164 tisíc kopií v průběhu prvního týdne na trhu a hodnocení kritiků se pohybuje na úrovni hlubokého podprůměru. Celkově se odhadují prodeje Too Human na přibližně půl milionu kusů. A i když se původně plánovala trilogie, dalších dvou dílů se asi nedočkáme.

5. Halo 3 / Halo Reach - 1 miliarda korun
Microsoft ze zásady nezveřejňuje náklady na vývoj svých her, chlubí se hlavně tím, kolik peněz vydá na marketing. V případě Halo 3 a Halo Reach to bylo zhruba 6,5 milionů dolarů. Náklady na vývoj Halo 3 se odhadují na 55 milionů dolarů, u Halo Reach to může být ještě více. V tomto případě se Microsoftu vložené prostředky bohatě vrátily. Halo Reach přineslo během prvního dne prodeje do firemní kasičky 200 milionů dolarů.

Autor:
  • Nejčtenější

Namodujte si Skyrim: proměňte ho v Elden Ring, okořeňte pornem

Chtěli jste někdy vrátit život více než deset let starému Skyrimu? Poradíme vám, jak na to a ještě mnohem víc. Díky...

Hackera, který odhalil GTA VI, dopadla policie. Nemusí to ovšem být konec

Hlavního podezřelého z velkého úniku informací týkajících se chystané hry Grand Theft Auto VI již dopadla policie. Je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po 30 letech od vydání si Němci konečně mohou legálně koupit Wolfensteina

Německá ratingová agentura udělila hodnocení hře Wolfenstein 3D, a ta se tak může konečně začít prodávat v digitálních...

I tátové od rodin si rádi zastřílejí, žánr boomer shooters je na vrcholu

Přestože dnešní technologie umožňují zprostředkovat téměř fotorealistické zážitky, stále více lidí se vrací k retro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znamenaly průlom, definovaly žánry. Tyto hry se navždy zapsaly do historie

Premium Videoherní průmysl je tu s námi už poměrně dlouhou dobu a vychrlil tisíce a tisíce různých projektů. Na spoustu z nich...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Namodujte si Skyrim: proměňte ho v Elden Ring, okořeňte pornem

Chtěli jste někdy vrátit život více než deset let starému Skyrimu? Poradíme vám, jak na to a ještě mnohem víc. Díky...

Herní svět je v šoku. Hacker vypustil na internet záběry z nového GTA

Klidnou neděli pro hráče přerušil masivní únik záběrů z chystaného Grand Theft Auto VI. Ačkoliv se oficiálně o hře nic...

KOMENTÁŘ: Zvykejme si. Zdražení playstationů je jen začátek

Premium Sony minulý týden oznámilo, že zvyšuje cenu současné generace playstationů téměř na všech světových trzích. Ačkoliv se...

Co nás čeká v příštím Assassin’s Creed? Hlavně návrat ke kořenům

Příští díl série Assassin’s Creed s podtitulem Mirage se vrátí zpátky ke kořenům série. Vrátí se plížení, schovávání...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...