Říkal tu snad někdo, že nemá co hrát?! V poslední době se objevila skutečně úctyhodná várka hratelných demoverzí. Před týdnem jsme vám v rámci tématu připomínali několik nejdůležitějších kousků a tentokrát již skutečně nevíme, čím začít. Začněme tedy tou největší strategickou bombou, kterou je bezpochyby Company of Heroes od Relic Entertainment. Singleplayerové demo nabízí propracovaný tutoriál a dvě mise z kampaně v plné verzi hry. Stratégy jistě potěší i další kousky, mezi nimiž nechybí moderní RTS Joint Task Force od Most Wanted Entertainment (jedna mise v somálském přístavu, druhá v kolumbijské džungli), středověká fantasy realtimová strategie Stronghold Legends v podání Firefly Studios (tutoriál a jeden skirmishový level), prehistorická RTS ParaWorld od vývojářského týmu SEK (tutoriál a klasický multiplayer s možností skirmishových bitev na dvou mapách), samostatný datadisk Emperor's Testament pro sci-fi RTS Perimeter z dílny ruských KDV Games (jedna singleplayerová mise Empire Acceptance a jeden multiplayerový level Compass), realtimová strategie z prostředí druhé světové války Sudden Strike III: Arms for Victory od známých Fireglow Games (beta demo - jedna singleplayerová mise z kampaně) a fantasy RTS Stranger od stejného týmu (úvodní animace a dvě mise z kampaně). Tím však totální záplava hratelných dem nekončí - i na fanoušky akčních titulů čeká nadílka v podobě dvou demoverzí third person akce El Matador od Plastic Reality Technologies (Chapter 6 - Fire on Water, Chapter 3 - The City of Eternal Spring) a hratelné ukázky z očekávané akce Just Cause pod taktovkou Avalanche Studios, v níž zavítáte na ostrov speciálně vytvořený pro demoverzi (v plné verzi hry jej tedy nenajdete!).
První dojmy z Company of Heroes
Dlouho to vypadalo, že strategie z prostředí druhé světové války už nemají co nabídnout. Stále stejné prostředí a podobný herní styl dokázali ocenit pouze kalení stratégové, kteří si o takovém váleční nechávají pravidelně zdát. Pak se však objevily první informace o novém projektu známého studia Relic Entertainment a na válečnou strategii se rázem začali těšit i hráči, jež od podobného tématu dosud dávali ruce pryč. Tito vývojáři mají totiž za sebou několik vynikajících titulů, s nimiž se zapsali do srdcí mnoha stratégů z celého světa. Ostatně Homeworld 2 nehráli jen vesmírní maniaci a ani Warhammer 40,000: Dawn of War nebyl pouze doménou fanoušků sci-fi světa Warhammer 40,000. Vývojáři z Relicu skutečně umí a jejich vynikající schopnosti předvádí i v demoverzi válečné strategie Company of Heroes, jejíž plná verze se objeví již v září (Severní Amerika - 14. 9. 2006, Evropa - 29. 9. 2006).
Než se však rozhodnete vyzkoušet Company of Heroes na vlastní kůži a stáhnete olbřímí demo o velikosti 1,52 GB, raději si ověřte hardwarové vybavení vašeho počítače. Demoverze je totiž neoptimalizovaná (Pre-Release Single-Player Beta) a její minimální systémové požadavky jsou na strategii vskutku nehorázné; ostatně posuďte sami - procesor 3 GHz, 1 GB RAM a 128MB grafická karta (např. GeForce 6600 GT či ekvivalentní). To ovšem nic nemění na tom, že při nastavení nejvyšších detailů a správném natočení kamery vypadá hra spíše jako first person akce. Ano, detaily překvapují na každém kroku, bitevní vřava bere dech a takové virtuální vylodění na Omaha Beach - radost pohledět! Odhoďme však nyní audiovizuální pozlátko a vraťme se k samotné náplni, která je v případě strategie mnohem důležitější než sebelepší grafické či zvukové orgie.
V Company of Heroes jsou již na první pohled patrné prvky z úspěšného strategického Warhammeru 40,000, který se za pár týdnů dočká druhého datadisku s podtitulem Dark Crusade. Jedním z nich je například rekrutování či ovládání vojáků ve skupinách a jejich doplňování v případě ztrát. Druhým pak zabírání důležitých kontrolních bodů, jež vám poslouží k ovládání určitých oblastí a získávání drahocenných surovin - Manpower, Munitions a Fuel. To však není tak prosté jako v případě zmiňované strategie od Relic Entertainment. Zdejší mapy jsou rozděleny do několika sektorů, lišících se právě základním zaměřením. Ovládnete-li kontrolní bod v "Munitions" sektoru, zvýší se váš příjem právě této suroviny. Pokud však tato lokace není ve spojení s vaším centrálním sektorem, na další dodávky můžete zapomenout, neboť jej nejprve musíte propojit s centrálou takovým způsobem, aby spolu sousedily. Boje o kontrolní body tak naberou mnohem větších obrátek než v případě Warhammer 40,000: Dawn of War a na své si přijdou hráči, kteří rádi taktizují.
Taktika totiž zaujímá první místo i v další důležité části této realtimové strategie, kterou je pochopitelně samotný boj. Nestačí pouze vytvořit hordu bojových jednotek a poslat je do nepřátelské základny na jedno "točený". Zde budete muset hodně přemýšlet a ještě více taktizovat. V reálném čase to bude sice poměrně náročné, ale válčení není holt procházka růžovým sadem. Spousta různých možností, z nichž jsme v demoverzi vyzkoušeli pouhý zlomek, vás k taktizování pěkně postrčí. Stavba kulometných hnízd na klíčových místech, budování ochranných valů, obsazování civilních domů, vytváření předsunutých základen, ničení protitankových ježků ženijními tanky a další lahůdky, kteří znalci jistě ocení a laici se s nimi seznámí prostřednictvím hry. Již samotný pohyb jednotek není žádná sranda - je třeba využívat různých úkrytů (cihlová zeď je v případě kulometné palby mnohem bezpečnější než dřevěný plot, ale tank jí nádherně prorazí), postupovat pomalu a obezřetně. Ignorovat nelze ani speciální schopnosti různých druhů vojáků a používání zbraní nepřátel. Skupinka parašutistů se sice hravě vypořádá s několika nepřátelskými pěšáky, ale když se na ní s velkou parádou vyhrne tak, je čas najít nějaký těžší kalibr. Střelba do nejsilnějšího plátování na předku obrněného stroje má však jen pramalý účinek. Co takhle tank šikovně oběhnout a napálit mu to pěkně do zátylku?
Company of Heroes toho nabízí skutečně mnoho. Nezmínili jsme se například o zvyšování hodnosti jednotek (tři stupně) nebo o získávání zkušenostních bodů, jež proměníte za speciální Command Points a investujete do pořizování různých specialit jako např. nálety. Vybírat budete ve třech zcela odlišných skupinách, charakterizujících vaši celkovou taktiku - Infantry, Airborne a Armor Company. Než se pustíte do samotného hraní, neměli byste opomenout propracovaný tutoriál (rozdělený do čtyř částí - Basic, Infantry Combat, Base Operations, Training), jenž vás provede základním i pokročilým ovládáním hry. Přestože vám autoři zdaleka neukáží vše, na konkrétních případech vám představí potřebné herní prvky. Poté už se s chutí můžete vrhnout na dvě mise, která demoverze Company of Heroes skrývá. V první z nich se vylodíte na Omaha Beach a zažijete nefalšované válečné peklo, ve druhé se zhostíte obrany města Carentan. Přejeme dobrou chuť!
Co se děje v trávě...
Přestože další epizoda pro Half-Life 2 měla být původně hotová do konce letošního roku, nakonec se opozdí a s trochou štěstí se jí dočkáme až v prvním čtvrtletí roku příštího (nejspíše v únoru). Half-Life 2: Episode Two přinese kromě pokračování Gordonova příběhu i multiplayerový Team Fortress 2 a singleplayerový Portal.
ArenaNet a NCsoft oznámili oficiální datum vydání druhého datadisku oblíbeného akčního MMORPG Guild Wars. Přídavek s podtitulem Nightfall se v klasické i sběratelské edici objeví v pátek 27. října 2006 a přinese zbrusu novou příběhovou kampaň, dvě nové postavy (Peragon, Dervish) a několik zajímavých novinek do PvE i PvP části hry.
Společnost Crimson Cow představila novou point&click adventuru v podání španělského vývojářského týmu Alcachofa Soft. Jmenuje se The Abbey a zavede hráče do temného středověku, kde musí v roli dvou hlavních hrdinů (inkvizitor Leonardo a jeho asistent Bruno) vyřešit tajemné vraždy v jednom starém opatství.
Stařičké, ale stále oblíbené MMORPG Ultima Online se v průběhu příštího roku dočká vylepšeného grafického kabátku a interfacu. Svědčí o tom stručné oznámení na nově spuštěné stránce projektu Ultima Online: Kingdom Reborn. Pokud se v tomto virtuálním světě pohybujete, můžete se těšit na mnohem lákavější prostředí a zjednodušené ovládání. Tím se zvýší i hardwarové nároky hry, ale v porovnání s ostatními současnými MMORPG tituly zůstanou údajně mnohem nižší. Více informací bude k dispozici na konci tohoto roku.
Těšíte se na další díl slavné strategické série Command & Conquer? V tom případě můžete zavítat na novou oficiální stránku, která nahradila dosud spuštěný teaser web. Rovněž vás jistě potěší, že role zloducha Kanea se v Command & Conquer: Tiberium Wars opět zhostí oblíbený Joe Kucan.
Electronic Arts překvapivě licencovali nový Unreal Engine 3 od Epicu. Setkáte se s ním v několika next-gen titulech od EA, jež jsou v současné době ve vývoji. Zatím bohužel není známo, ve kterých hrách od Electronic Arts se Unreal Engine 3 objeví. S naší slabostí k MMORPG se však ze všeho nejvíce těšíme na UE3 titul od Sony Online Entertainment. Jakmile se dozvíme více, budeme vás informovat.
Tenisovými fanoušky vyhlížený Virtua Tennis 3 od SEGY se na jaře příštího roku objeví i ve verzích pro PC a PSP. Doplní tak již dříve oznámené next-gen konzole PlayStation 3 a Xbox 360.
Chcete se podílet na testování datadisku The Burning Crusade pro MMORPG World of Warcraft? V tom případě byste museli být členy rodin nebo příbuznými zaměstnanců Blizzardu, neboť jen ti mají do uzavřeného alfatestu přístup. A kdy se vlastně tolik očekávaný datadisk konečně objeví? Blizzard COO Paul Sams stále slibuje letošní zimu a rovněž odhaluje smělé plány do budoucna: "Počínaje The Burning Crusade plánujeme každý rok vydat nový datadisk." Nu, uvidíme, jak chlapci z Blizzardu dokáží držet takové tempo - s prvním datadiskem se totiž zatím moc nepředvedli.