Sobota 8. května 2021, Den vítězství
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. května 2021 Den vítězství

V jednadvaceti vedl vývoj Civilizace 5, o sedm let později byl na dně

Jon Shafer patří navzdory svému nízkému věku mezi nejrespektovanější vývojáře strategických her. Snaha mít vývoj celé vysněné hry pod kontrolou ho však málem stála život.

V historii počítačových her nenajdeme příliš vývojářů, kteří by své jméno sebevědomě vetkli přímo do názvu hry. Jon Shafer je jedním z mála, kteří si to mohou dovolit, přitom je mu pouhých 33 let. Už v takto mladém věku má však za sebou úctyhodnou kariéru, jejímž vrcholem je pozice hlavního návrháře pátého dílu kultovní strategie Civilization. 

Jon Shafer

Jon Shafer na začátku vývoje vysněné hry At the Gates.

O podobné příležitosti sní mnozí celý život, Jon ji dosáhl v pouhých jednadvaceti. Mimochodem ke dnešnímu dní je to nejprodávanější díl této série, která vychází již od roku 1991. Na první pohled mladý úspěšný člověk, který žije svůj sen a to nejlepší má ještě před sebou. Nechybělo však mnoho a vše mohlo dopadnout úplně jinak.

Jeho nejnovější hra Jon Shafer’s At The Gates se sice letos po sedmi letech vývoje dočkala jen průměrných hodnocení (viz naše recenze), přesto ji talentovaný vývojář bere jako svůj největší úspěch. Během její náročné tvorby si totiž sáhnul na dno a příběh, který zveřejnil na svém blogu, by mohl vstoupit do učebnic jako modelový exemplář syndromu vyhoření.

Geniální dítě

Zatímco spousta mladých lidí nemá o své budoucnosti jasno, ani když s diplomem opouští vysokou školu, Jon věděl už od dětství, co chce dělat – navrhovat hry. V osmi letech se od otce naučil programovat, v 11 vymýšlel vlastní variace na populární značky Pokémon či DragonBall Z. Po matce, která učila dějepis navíc zdědil lásku k historii, takže když si poprvé přičichl ke značce Civilization, změnil se mu svět. Hraním jejího třetího dílu prý strávil minimálně tisíc hodin, ještě více však tvorbou nových map a scénářů v doprovodném editoru. Podle svých slov byl dokonce vůbec první člověk, který začal své výtvory pro Civilization 3 publikovat veřejně.

civ_05

V Civilizaci V se Jon nebál zasáhnout do zavedených mechanik. A vyplatilo se.

Jednou z jeho mnoha výjimečných schopností je i tah na branku, a tak neváhal sebevědomě otravovat autory hry tak dlouho, než mu nabídli místo stážisty při vývoji čtvrtého dílu.

Díky mimořádně otevřenému pracovnímu prostředí ve společnosti Firaxis mohl Jon uplatňovat svůj talent, kde sám uznal za vhodné. Vytvořil tak například nástroj pro konvertování skutečných map do herního enginu, napsal scénář pro období 1. světové války a vymyslel herní mechaniku špionáže pro datadisk Beyond the Sword. Některé jeho nepoužité návrhy se pak staly základem pro remake slavné Colonization.

O dva kroky napřed

Po odchodu návrháře Sorena Johnsona se v pouhých jednadvaceti letech stal hlavním návrhářem chystaného pátého dílu. Na jednu stranu splněný životní sen, na druhou obrovská zodpovědnost, se kterou se Jon nedokázal snadno vypořádat. Jeho pracovní metody jsou takřka geniální, ovšem Jon také trpí syndromem ADHD, což mu značně znesnadňuje práci s ostatními lidmi. Období horečnaté aktivity střídají chvíle naprosté pasivity, kdy dokáže klidně ztratit týden nicneděláním. 

Jon Shafer's At the Gates

Pod jednoduchou grafikou Jonovy hry At the Gates se skrývají komplexní mechanismy.

Z Civilizace 5 byl nakonec obrovský hit, jenže Jona její náročný vývoj zcela zdeptal. V posledním roce projektu prý pracoval 293 dnů bez dne volna, a tak se v zájmu uchování duševního zdraví rozhodl ve Firaxis skončit. Díky svému fenomenálnímu životopisu neměl problém sehnat zaměstnání, jenže ve slavných firmách Stardock nebo Paradox nedostal tolik tvůrčí svobody, kolik by potřeboval. A tak se rozhodl využít tehdejší kickstarterovou horečku a udělat si vlastní projekt. Tím měla být historická strategie At the Gates, mapující divoké historické období během pádu Římské říše.

Ke dnu

Zatímco v předchozích zaměstnáních byl Jon součástí velikého celku a mohl se soustředit jen na to důležité, v jeho vlastní společnosti nebyl nikdo, kdo by na něj dohlížel. Jon si rychle vypěstoval závislost na prášcích, kterými dokázal potlačit neproduktivní období, bohužel bez nich brzy už prakticky nemohl pracovat, a tak musel postupně zvyšovat dávky. Ocitl se totiž pod enormním tlakem, do projektu investoval obrovské množství času a peněz, přitom cítil potřebu se o každý detail hry postarat sám.

Jon Shafer

Během dlouhého vývoje At the Gates se Jonův život smrsknul jen na sezení u počítače.

Pomalu se ocitl v izolaci, všechny své koníčky pustil k ledu, zapomínal jíst, takže zhubl o více než 13 kg, spát nechodil dříve než ve 4 hodiny ráno, pokud tedy vůbec šel spát. Tyto faktory se podepsaly i na kvalitě jeho práce. Víc než skutečným vývojem trávil čas neproduktivními činnostmi, neustále zpětně přepisoval již hotový herní kód, každou změnu poté vysvětloval svým kickstarterovým přispěvatelům. Navzdory předchozím slušným výdělkům mu také rychle začaly docházet finance.

„A pak se to konečně posralo. Byl konec. Všechno skončilo. Vše jsem zničil. Nic nezůstalo. Ze hry. Z mé kariéry. Z mého života, Vše bylo pryč,“ vzpomíná Jon na nejtěžší období svého života. Propadl se do stavu totální apatie, úplně přestal pracovat, odpovídat na e-maily, starat se o účty. Pokusil se vysadit prášky, a tak během několika měsíců ztloustl o 30 kg, na účtu měl v přepočtu o 7 a půl milionu korun méně, než když s projektem začínal. Byl na dně.

Avokádo a procházky

Co ho zachránilo? Sám neví, určitě to ale nebyl žádný deus ex machina, zvládl to vlastními silami. Jon v sobě dokázal najít poslední zbytky svého starého já a kousl se. Po malých krůčcích se zvedl. Začal přitom tím nejvíce viditelným, tedy svým tělem. 

Jon Shafer

Jon nejprve zhubnul 15 kg, poté ale 30 přibral.

Nejdříve opatrné procházky, které se postupně měnily na mnohahodinové výlety. Zcela překopal svůj jídelníček, zařídil si permanentku do posilovny. Pak už to šlo snadno, přesně podle rčení „ve zdravém těle zdravý duch.“ Jasně viditelné změny v jeho vzhledu ho nakoply k lepším výkonům, a tak se nakonec vrátil i k vývoji At the Gates. Už nebyl přesvědčený, že to musí být ta nejlepší hra na světě, důležité bylo pouze dokončit ji. A to se mu nakonec povedlo.

At the Gates, které nakonec vyšlo, je jiná hra, než si Jon na začátku vysnil. Než si fanoušci vysnili. „V současném stavu jde o nehotový polotovar, který nestojí za ochutnání,“ napsal Petr v naší recenzi a hodnocení na Metacriticu mu dávají za pravdu. Je docela pravděpodobné, že si hra na sebe ve výsledku ani nevydělá. Přesto je dobře, že vyšla.

Jon nyní žije ve Švédsku, kde si našel přítelkyni a plánuje budoucnost. S jeho schopnostmi a zkušenostmi se rozhodně nemusíme bát, že by skončil pod mostem. Ale i kdyby, horší než prožité peklo to pro něj být nemůže.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Tyto hry nechyběly na žádném počítači u nás. Kolik jich poznáte dnes?

Díky distribučnímu modelu shareware si počátkem 90. let lidé i u nás mohli legálně a zdarma zahrát nové hry. Vybrali...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu se vypravíme do tajemné evropské vesnice s ohromnou upíří dámou, budeme se potápět na mimozemské planetě,...

Vývojáři League of Legends ukázali, jak nekomunikovat se svými fanoušky

O společnosti Riot Games je v poslední době hodně slyšet, málokdy ale v pozitivním smyslu. Fanouškům populární online...

I mistři se někdy utnou, DLC k oblíbené strategii je nejhorší titulem na Steamu

Nově vydaný rozšiřující balíček Leviathan do oblíbené strategické hry Europa Universalis IV se okamžitě zařadil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes třináct let doplňuje hlas němému hernímu hrdinovi a baví tím lidi

Série videí s názvem Freeman’s Mind na YouTubu přilákala za svých třináct let existence stovky tisíc diváků. Autor...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu se vypravíme do tajemné evropské vesnice s ohromnou upíří dámou, budeme se potápět na mimozemské planetě,...

Party po internetu. Přinášíme tipy na zábavné hry z kolekce Jackbox

Série party her z kolekce Jackbox je sice určena jako zábava na sešlost s přáteli, výborně však zabaví i v době...

Pět ztracených her. Novináři je vychválili do nebes, ale hráči ztrhali

Premium Sto lidí, sto chutí, říká známé pořekadlo, které je bezesporu pravdivé. Týká se to i videoherního universa. Zatímco...

Zásadní novinka ve Stadii. Služba Googlu konečně dostala vyhledávač

Ačkoli herní službu Stadia provozuje firma proslulá schopností vyhledávat na internetu, v tomto případě se na funkci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...