Není tomu tak dlouho, co jsme zde psali o první kartě s čipem GeForce 3. Šlo o předprodukční vzorek firmy GigaByte a karta zanechala veskrze pozitivní dojem. Uplynula trocha času a na trhu máme karty s GeForce 3 od všech význačných výrobců. Je tedy z čeho vybírat, pokud to naše finanční možnosti dovolí. Dnes se podíváme, co na trh dala známá firma Asus – jde o kartu nesoucí označení V8200 Deluxe. Firma má dlouhou tradici v prodeji dvou typových řad svých produktů – zatím se vždy objevovala jedna základní modifikace karty (PURE) zaměřená na spořivější zákazníky a dále právě verze Deluxe, kde se nešetří vstupy a výstupy a další přidanou hodnotou.
Technologie
Kompletní popis technologických změn a vylepšení čipu oproti předchůdcům jsem popisoval ve zmiňované první recenzi na GeForce3. Jenom připomenu to nejzákladnější. Návrh čipu je viditelně hnán snahou odstranit „dluhy z minulosti“, kterých je u předchozí generace GeForce hned několik Jednak je to paměťová propustnost. Vzhledem k relativně pomalejšímu přístupu k paměťovému subsystému se v minulosti část výpočetního výkonu ztratila právě kvůli úzkým hrdlům při přístupech do paměti. Zde je použit nový koncept „LightSpeed Memory Architecture“ a stručně řečeno paměťový řadič lépe hospodaří s využitím sběrnice. Další kritizovanou věcí ze strany programátorů byla neflexibilita programovatelných rasterizerů (dříve označovaných jako NSR- nVidia Shading Rasterizer), které měly několik omezení znemožňujících efektivní použití na tvorbu složitějších efektů. Zde je vývojářům k dispozici plně programovatelná texturovací jednotka (TMU) a taktéž jednotka geometrických transformací. Programy pro jednotky se nazývají shadery a jejich podpora je plně obsažena v novém DirectX 8. Dále GeForce 3 podporuje výrazně svižnější full scene antialiasing ( = konečně použitelný), kompresi z-bufferu, bump mapping a pár dalších věcí. Všechny tyto finesy najdete vysvětlené v předchozí recenzi. Srovnávací tabulka nejdůležitějších funkčních rysů čipu vypadá takto:
|
Čip je vyráběn 15-ti mikrony, ale vzhledem k jeho počtu tranzistorů topí asi tak přibližně jako původní GeForce a výrazně víc než GeForce2. Proto ty komplikované chladiče na GeForce3 kartách chladící najednou paměti i čip.
Karta
Na kartě zaujme na první pohled ohromný chladič, který pokrývá jednak čip, ale také zároveň paměti. Osazené jsou EliteMT DDR SDRAM o rychlosti 3,8nS a celkem je na kartě 64MB. Ke kartě jsou dodávány 3D LCD brýle, které pomocí kablíku zezadu připojíte do odpovídajícího konektoru. Kdysi jsme tu už tyto brýle testovali u jedné z předchozích Deluxe verzí Asusu. Celý princip fungování je takový, že na monitoru je obraz promítán prokládaně dvakrát, jednou pro každé oko, a úkolem brýlí je zajistit v odpovídající chvíli viditelnost toho kterého oka (rychlým zatmíváním). Celé to nevypadá špatně, když to funguje. Od doby, kdy jsem testoval tyto brýle, se hlavně radikálně zlepšila jejich podpora v ovladačích a ve všech testovaných 3D titulech se po dodržení určitých pravidel 3D efekt podařilo navodit. Výše uvedený princip dvojího generování obrazu má bohužel několik nepříjemných omezujících důsledků. Jednak je to celé
díky dvojímu generování přibližně polovičně rychlé, což nás omezuje na přece jen nižší rozlišení. Druhá a horší věc je ta, že v onom rozlišení pak běží výsledný obraz s vertikální frekvencí dvojnásobnou než originál. Tedy pokud bychom chtěli použít např. 1024x768x85Hz, ve 3D módu by monitor v tomto rozlišení musel ustát 170Hz, což rozhodně běžná věc není. Výsledkem je to, že to chodí tak v 640x480 a 800x600, kde frekvence monitoru stačí. To je také vysvětlení pro ty, kteří mi psali, že brýle nefungují ve vyšších rozlišeních. K brýlím asi tolik – je to zajímavé na podívání, ale není to na delší hraní kvůli uvedeným omezením. Navíc provedení je lacině plastové a brýle špatně sedí na nose a tlačí.
Deluxe provedení si zaslouží obohacené možnosti práce s videem a je tomu tak i v tomto případě. Na kartě nalezneme tyto konektory: konektor na připojení 3D brýlí, video vstup, D-Sub VGA (klasický na monitor) a dále video výstupy v provedení jednak S-Video a jednak klasický kompozitní na konektoru cinch. Docela pestrá možnost propojení. Velké plus je i to, že balení obsahuje kabely pro cinch i S-Video propojení, takže není třeba nic dokupovat. K video editaci na GeForce je třeba připomenout, že GeForce obecně na tuto práci stačí, nicméně nečekejte zázraky. Čip nemá zabudovanou hardwarovou podporu pro kompresi videa a tak vše záleží na rychlosti CPU. Stejně tak některé karty obsahují podporu „frame scallingu“, který znatelně vylepší kvalitu TV výstupu. Zde se nic takového nekoná, na video editaci se daleko lépe hodí třeba karty od ATI, ty jsou v těchto ohledech mnohem dál.
Poslední zajímavá věc, co na kartě najdeme, je Asusem často používaný monitoring “životních funkcí karty”, které zprostředkovává osazený čip Winbond W83781D. Přiložený software SmartDoctor monitoruje otáčky větráku, teplotu čipu a umožňuje dokonce dynamický overclocking podle momentálního vytížení grafického čipu.
Přetaktování
Takt karty se podařilo zvýšit ze základních 200/460 na dlouhodobě stabilních 240 Mhz jádro / 530 Mhz paměti (DDR). Jde o docela solidní průměr.
Software
Na cédéčkách v krabici najdete následující softwarovou kolekci: hry Messiah, Sacrifice a Star Trek: A New Worlds. K editaci videa zde najdeme Ulead VideoStudio 4.0 (bohatě stačí), dále je tu klasický kalibrační program na barvy – 3Deep, Cyberlink VideoLive Mail4, DVD přehrávač ASUS PowerDVD a poslední je instalační CD s ovladači.
Systém
Karta byla testována na následující sestavě:
Test 1 – OpenGL
Proměříme výkon pod rozhraním OpenGL v Q3A. První test provedeme při vypnutém FSAA, v dalším otestujeme jednotlivé módy FSAA a jejich výkon, protože jak jsme již ukázali při testech první GeForce 3 co do redakce dorazila, na tomto čipu je to již konečně použitelně rychlé.
Výsledky Asus v8200 Deluxe v OpenGL | ||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Pozn.: test byl proveden v Quake 3 Arena Q3A (VSync OFF, Sound OFF) |
Je jasné to, že konečně není takový podstatný rozdíl mezi 16ti a 32bitovými módy, a to zřejmě díky výše zmiňované optimalizaci práce paměťového řadiče. Dále je vidět, že i přes slušný overclock není získané zrychlení zas tak výrazné. Nárůsty jsou pochopitelně vyšší, čím výše jdeme s rozlišením a tím rostou nároky na přenášená data. V režimu fast je rozdíl ještě podstatně menší. Dále se začíná čím dál víc ukazovat, že i nejvyšší rozlišení v HQ jsou na takto výkonných kartách bez problémů a dokonce s určitou rezervou. Začíná se přece jen projevovat relativní stáří enginu Q3A, nicméně jako stabilní a přesný benchmark je prozatím v OpenGL nenahraditelný.
Test 2 –FSAA
Antialiasing je na GeForce 3 vylepšen a kromě dříve známých módů 2x resp. 4x je zde nový algoritmus nazvaný Quincunx. Ten je rychlostně někde mezi oběma známými způsoby FSAA, ovšem kvalitou se téměř blíží čtyřnásobnému vyhlazení. Vyhlazování probíhá důsledně pouze pro trojúhelníkové oblasti na scéně, což je rozpoznáváno v první fázi při zpracování v geometrickém procesoru. Díky této optimalizované metodě je výrazně nižší množství zpracovávaných dat a výpočtů a tudíž je to celé celkem podstatně rychlejší než na předchozí generaci čipu GeForce. Svou roli hraje zajisté také optimalizace paměťového řadiče. S GeForce3 se dá bez problémů konečně hrát ve vyhlazeném módu 1024x768x32, kde je navíc ještě velice slušná výkonová rezerva. Proto nás bude zajímat proměření výkonu před i po přetaktování při zapnutých FSAA módech.
Výsledky Asus v8200 Deluxe v FSAA | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Pozn.: test byl proveden v Quake 3 Arena Q3A (demo001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF) R_EXT_COMPRESS_TEXTURES 1 – zapnutá komprese textur |
Opravdu dobré výsledky, potvrzující bezproblémovou hratelnost FSAA v 1024x768. Jednoznačně doporučuji všem majitelům použití tohoto módu se zapnutým Quincunxem. Výsledný obrázek je vskutku brilantní a vypadá lépe než vyšší rozlišení bez vyhlazování.
Test 3 - Direct 3D - 3D Mark 2001
DirectX 8 byl přijat ve vývojářské obci velice kladně a naprostá většina nových a ohlášených titulů již razantně vyžaduje tuto verzi. 3Dmark 2001 je zaměřen právě na výkon pod touto novou verzí populárního rozhraní. Mimo jiné používá programovatelných shaderů a dalších nových funkcí GeForce3, a tak na jiných kartách některé testy (Nature) nelze spustit. Budeme nadále testovat pouze touto nejnovější verzí 3Dmarku, protože ukazuje dobře výkonnost v nových a připravovaných titulech.
Výsledky Asus v8200 Deluxe v Direct3D - 3D Mark 2001 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pozn.: test byl proveden v 3D Mark 2001 |
Výsledky kopírují zjištění z předchozího testu v OpenGL. Při přechodu z 16ti do 32-bitových módů není důsledkem ani zdaleka taková ztráta framerate jako tomu bylo v dřívějších verzích čipu. Je to dáno hlavně podstatnou úpravou paměťového řadiče, který nyní lépe hospodaří se sběrnicí, a tak jsou data přesouvána rychleji.
Hodnocení
Jde o další kartu z řady GeForce 3 od značkového výrobce. Umožní nám slušnou práci s videem a nabídne výkon, který bude jistě po nějakou dobu plně dostačovat i nejnáročnějším titulům. Ke kartě je dodávána slušná přidaná hodnota, která může a nemusí být užitečná. Karta se odlišuje od ostatních perfektně provedeným a fungujících chladičem, který hodně pomáhá stabilitě karty při dlouhodobém zatížení. Asus je jako vždy sázkou na jistotu, za kterou obyčejně platíte víc než u ostatních značek. Jestli je Deluxe verze to pravé ořechové právě pro vaši peněženku, již nechám na laskavém osobním zvážení.
Recenzovanou grafickou kartu Asus v8200 Deluxe nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma AT Computers, Ostrava.