Pokémon Go je fenomén posledních dní. Fascinující na něm je, že zatímco tradiční hraní je spojeno s pohodlným vysedáváním u počítače nebo televize, Pokémon Go nutí hráče zvednout zadek a vyrazit ven do ulic, lesa, či zkrátka tam, kde mohou chytit nového pokémona.
Úspěch je to tak masivní, že akcie Nintenda stouply o 24 procent. V počtu aktivních denních uživatelů hra dohonila podle analytické firmy SimilarWeb sociální síť Twitter (data se týkají USA a Androidu) a má větší uživatelskou základnu než seznamka Tinder. Spojení „pokemon go“ je podle nástroje Google Trends dokonce vyhledávanější než slovo „porn“.
Pokud chceme pochopit, v čem tkví úspěch Pokémon Go, musíme se vypravit do daleké minulosti. Nintendo totiž nikdy nepustilo své rodinné stříbro, tedy značky jako Mario a další, na konkurenční platformy. Kdo si chtěl zahrát nového Maria, musel si zkrátka koupit konzoli od Nintenda.
Tento ochranářský, uzavřený přístup se firmě vyplatil. Tehdejší konkurent SEGA na to šel opačně a kde je dnes? Poslední konzoli (Dreamcast) firma vydala v roce 1999.
Jenže doba se změnila a ačkoliv se Nintendu daří s handheldem 3DS, její aktuální domácí konzole Wii U oproti předchůdci (Wii) propadla. A zatímco Nintendo hledá cesty, jak se dostat zpátky do sedla, mnozí firmě vyčítají, že zamrzla v minulosti. Jednou z cest na výsluní má být připravovaná konzole NX a právě mobilní průmysl.

Pokémon Red / Blue
Tím se pomalu dostáváme k pokémonům. Vzpomínám si, že když jsem před necelými dvaceti lety hrál první pokémony (Red/Blue) na Gameboyi, hra mě naprosto pohltila. Série své kouzlo neztratila ani po dvaceti letech. A nově část toho, čím je koncept pokémonů chytlavý, mohou zažít i ti, kteří nevlastní handheld od Nintenda. Nintendo se tak alespoň částečně otevřelo světu a díky počtu zařízení s iOS a Androidem znásobilo úspěch.
Pokémon Go spojuje lidi i díky možnostem dnešních technologií. Jistě, handheldy 3DS mezi sebou umí komunikovat přes wi-fi. Konkurenční PS Vitu šlo koupit i ve verzi se slotem pro SIM kartu, ale nebyl to úspěšný produkt. Teprve masové rozšíření chytrých telefonů a cenová dostupnost dat mobilního připojení umožnily posunout značku Pokémon na další úroveň.
Jaký dopad bude mít úspěch Pokémonů Go na herní průmysl? Mohl by posloužit jako vstupní brána do světa Nintenda, respektive přimět stávající nadšence koupit 3DS a plnohodnotnou hru. Je však možné, že úspěch zůstane izolovaný a není dále přenositelný.
Pokémon Go
O tom, že by rozšířená realita mohla být jednou z budoucností her, se mluvilo už od roku 2010. Takovéto hry však v následujících letech na klasických herních zařízeních žádné terno neudělaly. Pokémon Go zřejmě nezmění herní průmysl. Nintendu se však podařil další husarský kousek: před deseti lety oslovil nehráče s pohybovou konzolí Wii, dnes je to lovení pokémonů.
Rizikem je bezpečnost. U pohybového ovládání to odneslo sem tam okno či televize, protože si mnozí nepřipevnili poutko ovladače k zápěstí a v zápalu hry jim ovladač vyletěl z ruky. Nepozornost v reálném světě ovšem může mít daleko fatálnější následky.
Lidé nedávají pozor, vstupují bezmyšlenkovitě do vozovky a na místa, kde nemají co dělat, případně dokonce loví pokémony během řízení. Ostatně první nehody na sebe nenechaly dlouho čekat.
Pokémon?Pokémoni jsou inteligentní bytosti, které rozumí lidské řeči, ale sami nemluví. Hráč se stává trenérem, který v herním světě chytá divoké pokémony. Ty pak vysílá do bitev a poměřuje síly s ostatními trenéry. |