náhledy
Značka Star Wars daleko přesáhla filmová plátna a k videohrám nerozlučně patří od jejich počátku. Můžeme na nich skvěle ukázat, jak turbulentním technologickým vývojem za posledních bezmála čtyřicet let celý průmysl prošel. Počet her zasazených do světa Star Wars je obrovský, my jsme vybrali jen ty největší technologické milníky.
Autor: EA, Bonusweb
Vůbec první oficiálně licencovanou Star Wars hrou byla The Empire Strikes Back z roku 1982. Vyšla na 8bitové konzole Atari 2600 a Intellivision, inspirována byla slavnou scénou ze stejnojmenného filmu, ve které povstalci brání planetu Hoth před útočícími roboty AT-AT. V magazínu Video se jí dostalo ocenění za „skvělou grafiku“ a prvotřídní vizuální efekty“, ovšem konkurenční Video Review s ní neměl slitování. Známý spisovatel sci-fi Harlan Ellison (mj. autor předlohy slavné adventury I Have No Mouth And I Must Scream) se s ní vypořádal stylem Radovana Holuba a jeho slavné Kultury kriplů. Podle něj šlo o „ikonu imbecilního průmyslu“, „mrhání časem“ a „elektronický botulismus“.
Autor: Parker Brothers
Zlatá doba (nejen) Star Wars her přišla počátkem 90. let. Odstartoval ji v roce 1992 vesmírný simulátor X-Wing, který kromě skvělé hratelnosti zaujal i tím, že šlo o jednu z prvních počítačových her vůbec, co namísto tehdy běžných bitmapových spritů využívala 3D polygonovou grafiku.
Autor: LucasArts
Tie Fighter, který vyšel o rok později, sice využíval stejný engine, ovšem přinesl spoustu vylepšení jako Gourardovo stínování zajišťující plynulejší přechody barev. Proslulé jsou i příběhové animace mezi misemi, které vypadají skvěle i z dnešního hlediska a hravě strčí většinu dnešního rádoby uměleckého pixelartu do kapsy.
Autor: LucasArts
To dva díly Rebel Assaultu místo 3D modelů sázely na digitalizované herce. Autoři upřednostnili vyprávění příběhu před zprostředkováním herního zážitku a výsledkem je spíše interaktivní film než hra. Grafika v rozlišení 320x240 sice vypadala skvěle, na druhou stranu zabírala obrovské množství dat a stala se pro LucasArts prvním titulem, který vyloženě vyžadoval vlastnictví CD-Rom mechaniky.
Autor: LucasArts
Dark Forces z roku 1995 bylo Star Wars odpovědí na fenomenálního Dooma. Hra běžela na enginu Jedi, který podle některých zdrojů vznikl zpětnou analýzou enginu Doomu. Nejspíše to není pravda. Zatímco v Doomu bylo pohybu v ose Z docíleno pouze trikem, který upravoval úroveň stropu a podlahy, v Dark Forces takové omezení neexistuje a designéři levelů tak mohli pracovat i s několika patry přímo nad sebou. Kromě toho bylo možné i skrčit se, skákat a mířit nahoru a dolů. Díky filtrům pak šlo upravit osvětlení celé mapy a vytvářet efekty jako mlhu na ledové planetě nebo rudou záři v podzemních dolech. Vše to vypadalo na svou dobu fantasticky, přesto na stejném enginu vyšla už jen jediná hra, a to konkrétně akce z divokého západu Outlaws.
Autor: LucasArts
To druhý díl už plně spoléhal na ryze trojrozměrnou grafiku. Díky rozhraní Microsoft Direct 3D podporoval tehdy teprve začínající grafické akcelerátory, na nichž hra měla nevídaně detailní grafiku. V příběhových předělech pak hráli opravdoví herci naklíčovaní před umělé pozadí. Jejich výkony sice byly hodně jalové, ale i tak šlo ve své době o naprostou vizuální špičku.
Autor: LucasArts
V druhé polovině 90. let probíhala mezi Segou, Sony a Nintendem konzolová válka. Kromě technických parametrů se jejich výrobci snažili přesvědčit potenciální publikum i herními exkluzivitami. Ostatně po této stránce se dodnes mnoho nezměnilo. Společnost Nintendo měla v ruce veliký trumf a kromě svého ikonického Super Maria se mohla opřít i o vynikající tituly ze světa Star Wars. Vedle mnohem známější Rogue Squadron vznikla na konzoli Nintendo 64 ještě hra Shadows of the Empire. Ta je sice z dnešního pohledu opravdu ošklivá, zajímavá však tehdy byla tím, že kombinovala několik druhů hratelnosti. Kromě klasické akční adventury jsme v ní i létali vznášedlem, jezdili na „motorce“ či stříleli ze stacionárních kanónů.
Autor: LucasArts
Ne s každou hrou však vývojáři posouvali technické zpracování. Yoda Stories z roku 1997 byly sice procedurálně generované, což jim zajišťovalo vysokou znovuhratelnost, ovšem k čemu to bylo dobré, když většinu lidí hra přestala bavit už po pár minutách?
Autor: LucasArts
Star Wars byly vždy vnímány jako ryze mainstreamová značka, ovšem díky bohatosti jejich univerza je šlo naroubovat na prakticky jakýkoliv žánr. Třeba hardcore 4X strategii. Rebellion si v komplexnosti nezadal ani s kultovním Master of Orionem. Kvůli pevné integraci s Microsoft Windows 3.1 a nutnosti mít otevřeno mnoho oken najednou, však vypadal spíše jako tabulkový manažer než hra.
Autor: LucasArts
Uvedení filmu Skrytá Hrozba do kin byla jedna z největších kulturních událostí konce minulého tisíciletí, a tak jej doprovázely rovnou dvě počítačové hry. Jenže zatímco Star Wars: Racer se docela povedl, Phantom Menace byla jen nevýrazná akce, která vynikala snad jen mimořádně špatně zpracovanou automatickou kamerou. Ta často mířila úplně jinam, než se odehrávaly podstatné věci. Navzdory moderní grafice šlo jen o variaci na klasickou shora viděnou 2D střílečku.
Autor: LucasArts
To Jedi Outcast z roku 2002 je klasikou dodnes. Běhal na Quake 3 enginu a obsahoval i slavný animační systém GHOUL 2, který v Soldier of Fortune umožňoval nepřátele rozsekat na malé kousíčky. Nic takového v licencované Star Wars hře samozřejmě udělat nešlo. To jen tak na okraj, protože za to jsou aktuálně krvelačnými hráči nespravedlivě pranýřování i autoři skvělého Jedi: Fallen Order.
Autor: LucasArts
Galactic Battlegrounds použili engine ze slavných Age of Empires 2 a na hře je to na první pohled vidět. Zlí jazykové tvrdí, že se kromě podoby jednotek a budov oproti originálu nezměnilo vůbec nic.
Autor: Ensemble Studios
To Empire at War z roku 2006 bylo mnohem ambicióznější. Tvůrci kvůli němu dokonce vytvořili úplně nový engine nazvaný Alamo. Ten umožňoval jak simulovat veliké bitvy ve vesmíru, tak i menší, přímo na površích planet.
Autor: LucasArts
Force Unleashed byla jednou z prvních launchových her pro konzole Xbox 360 a PlayStation 3. Velký důraz byl kladen na fyziku a autoři dokonce tvrdili, že hru nikdy nevydají na PC, protože by byla příliš náročná na hardware. Nakonec tam Force Unleashed s ročním odstupem vyšlo také.
Autor: LucasArts
Licenci Star Wars samozřejmě nepoužívají jen výrobci drahých AAA her, svoji Star Wars odbočku má i spousta casual her, jako třeba Lego...
Autor: LucasArts
...pinball...
Autor: Zen Studios
... nebo třeba mobilní hříčka Angry Birds.
Autor: Ondřej Zach, Bonusweb.cz
Nejhezčí Star Wars hrou je aktuálně Battlefront II z roku 2017. Běhá na enginu Frostbite, který není mezi vývojáři zrovna populární, ovšem když se s ním umí, dokáže vykreslit dechberoucí scény. A je úplně jedno, jestli ve hře zrovna létáme vesmírem...
Autor: Electronic Arts
...nebo běháme po svých na některé z mnoha planet.
Autor: Electronic Arts
Oproti Battlefrontu vypadá aktuální Jedi: Fallen Order jako chudý příbuzný. Naštěstí hry nejsou jen o grafice a co se týče soubojového systému nebo příběhu, nabízí novinka od zkušeného studia Respawn přesně to, po čem fanoušci Star Wars dlouhodobě prahnou. Že by se blýskalo na lepší časy?
Autor: Electronic Arts, Bonusweb.cz
Inu, raději buďme opatrní. Značka stále zůstává v rukách Electronic Arts, kteří už v posledních dvou letech několik zajímavě vypadajících Star Wars her zařízli. Přitom do 1313 jsme vkládali obrovské naděje.
Podle mnohých patří budoucnost domácí zábavy virtuální realitě a toho jsou si samozřejmě majitelé práv plně vědomi. První vlaštovkou je Vader Immortal: A Star Wars VR Series, ve které se postavíte proti samotnému Darthu Vaderovi.
Autor: Disney