Pátek 7. května 2021, svátek má Stanislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. května 2021 Stanislav

Samorost 3 převálcoval Steam. Byl to ale opravdový úspěch?

Český adventurní titul Samorost 3 den po vydání trůnil na Steamu na první pozici jako nejprodávanější titul a zároveň nejpopulárnější nově vydaná hra. „Zázraky jsme nečekali,“ říká Jakub Dvorský, šéf vývoje a zakladatel studia Amanita Design.

Samorost 3 v něm vznikal pět let a firma se v minulosti proslavila také kouzelnou adventurou Machinarium (čtěte recenzi). Kromě toho se podílelo i na vzniku filmu Kuky se vrací.

Samorost 3 se po vydání na Steamu objevil na prvním místě hned ve dvou kategoriích. První příčku kromě sekce nejpopulárnějších nových her obsadil i jako nejprodávanější titul. Jaké prodeje to představuje?
Rád bych upozornil, že se žebříčky na Steamu zobrazují regionálně. První místo v prodejích tedy znamená Českou republiku nebo střední Evropu. Dosavadní prodeje jsou každopádně dobré, ale nijak závratné. Za první týden to bylo přibližně patnáct tisíc kopií. Zázraky jsme ale ani nečekali. Neděláme hry pro každého a trvá jim, než si ke svému publiku najdou cestu. Výhodou na druhou stranu je, že se pak prodávají stabilně řadu dalších let.

Samorost 3
Samorost 3 (PC)

Při pohledu zvenčí se zdá, že se hře náramně daří. Jak si vede finančně? Blížíte se k zaplacení nákladů, považujete to případně za reálné?
Náklady se určitě zaplatí, ale ještě to chvíli potrvá. Přesný rozpočet hry nevím, nikdy ani neexistoval. Pro jakousi návratnost každopádně potřebujeme vydělat zhruba milion dolarů a za úspěch můžeme považovat zisk dvojnásobný.

Recenze Samorostu 3

Hra má výjimečnou a mistrovsky zpracovanou vizuální stránku s pohádkovou atmosférou. Revoluci však nepřináší a některé hádanky jsou těžko pochopitelné. Jan Srp tak titulu udělil 80 % (čtěte recenzi).

Jakým způsobem jste hru propagovali a jak intenzivní kampaň byla?
Spoléhali jsme především na komunitu našich fanoušků. S těmi lidmi komunikujeme a snažíme se je navnadit už několik let, prakticky po celou dobu vývoje, a to hlavně prostřednictvím Facebooku, Twitteru a Google+. V závěru jsme navíc najali americkou PR agenturu, která nám pomohla kontaktovat novináře a distribuovat hru k recenzím. Celkově se dá říct, že jsme nevedli nijak zvlášť intenzivní kampaň. Spoléháme totiž víc na postupné prosakováni informací. Doporučení od přátel je vždy nejlepší reklama. Nevadí nám, když to bude trvat i několik let. Naše hry nestárnou zdaleka tak rychle jako tituly postavené na modernosti technologií a 3D grafice. Nebo tak rychle jako projekty, které se vezou na vlně nějakého trendu.

Kde všude je Samorost 3 možné koupit a jaký je poměr v prodejích v rámci jednotlivých distribucí a vašeho vlastního obchodu?
Na Steamu, GOGu, Humble Storu, Mac App Storu a na stránkách Samorost3.net. Většina prodaných kopií pochází ze Steamu nebo našeho webu, a to v poměru přibližně 3:1 ve prospěch Steamu.

Samorost 3 (PC)

Kolik lidí na hře pracovalo a na jakých pozicích? Byli všichni interními vývojáři?
Jádro týmu tvoří šest lidí, kteří na hře po celou dobu pracovali na plný úvazek. Konkrétně to byli grafik, animátor, programátor, hudebník, zvukař a designér. Kromě toho nám ještě pomáhalo několik hudebníků, testeři, dabéři a externí zvukař, který se staral o postprodukci audia.

Mohl byste detailněji popsat, jak pro hru vznikala grafika? Matně si vybavuji, že je to kombinace malby a fotografií. Jak to přesně funguje? Kromě vašich projektů mě nenapadá žádný další titul s podobným vizuálním stylem.
Každé prostředí ve hře začíná nejprve jako velmi hrubá skica, kterou postupně opracováváme až do finálního návrhu. Podle toho vzniká pozadí, ale také veškeré pohyblivé části. Tedy postavičky, předměty ve scéně a podobně. Grafiku děláme kompletně na počítači jako ruční malbu s vrstvou textur a částečně i prostorovějších prvků z fotek. A fotografie používáme skoro výhradně vlastní.

Samorost 3
Samorost 3
Samorost 3

Jak vzniká obrazovka pro Samorost 3. Na celý postup se podívejte ve fotogalerii.

Myslíte si, že je Samorost 3 díky jeho grafice možné považovat za umění?
Takto postavená otázka mi nedává moc smysl. Napřed bych musel znát vaši definici umění, tu má totiž každý jinou. Hry jako médium mají stejný umělecký potenciál jako třeba film, hudba, literatura nebo malba. Zda konkrétní hru chcete považovat za umění, či nikoli, je individuální otázka. Záleží na vašem rozhledu a já podobné úvahy příliš neřeším.

Jak to ve vašem studiu po vydání pět let vyvíjené hry vypadá? Odjíždějí například všichni vývojáři na dovolenou, máte volnější období, při kterém načerpáváte inspiraci pro další projekty?
Volnější období doufám nastane, ale zatím jsme k němu nedospěli. Momentálně se snažíme hru stále vylepšovat a aktualizovat. Chystáme navíc verzi na mobilní platformy.

Nabírá někdy vaše studio nové vývojáře? Mají mladí lidé šanci stát se členem jednoho z vašich týmů?
Momentálně nikoho nenabíráme a většinou sáhneme po někom, koho už známe. Případně uděláme menší výběrové řízení a snažíme se najít schopného člověka, který nám sedne i lidsky.

Samorost 3 (PC)
Samorost 3

Jaké máte plány do budoucna, na co dalšího se fanoušci mohou těšit
Momentálně máme ve vývoji další tři hry, které budeme postupně a pomaličku odhalovat. První v řadě je projekt CHUCHEL, který vede Jára Plachý. Tedy tvůrce Botaniculy. Těšit se můžete na extrémně vtipnou hru plnou šílených nápadů, hodně veselých animací a hudby od kapely DVA.

Zvažujete vývoj Machinaria 2? První díl byl snad vaší nejlépe hodnocenou hrou.
Zatím nic takového neplánujeme.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Tyto hry nechyběly na žádném počítači u nás. Kolik jich poznáte dnes?

Díky distribučnímu modelu shareware si počátkem 90. let lidé i u nás mohli legálně a zdarma zahrát nové hry. Vybrali...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu se vypravíme do tajemné evropské vesnice s ohromnou upíří dámou, budeme se potápět na mimozemské planetě,...

Vývojáři League of Legends ukázali, jak nekomunikovat se svými fanoušky

O společnosti Riot Games je v poslední době hodně slyšet, málokdy ale v pozitivním smyslu. Fanouškům populární online...

RECENZE: Brutálně obtížný Returnal budete střídavě milovat i nenávidět

Jedna z prvních exkluzivit nové konzole PlayStation 5 má sice skvělé technické zpracování, jinak ale nabízí vyloženě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

I mistři se někdy utnou, DLC k oblíbené strategii je nejhorší titulem na Steamu

Nově vydaný rozšiřující balíček Leviathan do oblíbené strategické hry Europa Universalis IV se okamžitě zařadil na...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Přes třináct let doplňuje hlas němému hernímu hrdinovi a baví tím lidi

Série videí s názvem Freeman’s Mind na YouTubu přilákala za svých třináct let existence stovky tisíc diváků. Autor...

Zásadní novinka ve Stadii. Služba Googlu konečně dostala vyhledávač

Ačkoli herní službu Stadia provozuje firma proslulá schopností vyhledávat na internetu, v tomto případě se na funkci...

Famicom Detective Club oživuje dvě japonské detektivky z konce osmdesátek

Famicom Detective Club s podtituly The Missing Heir a The Girl Who Stands Behind jsou dvě detektivky, kdy první vyšla v...

RECENZE: Nový film Mortal Kombat zvládnete jen s vypnutým mozkem a pár pivy

Konečně jsme se dočkali nového Mortal Kombat filmu. Sice není moc dobrý, ale zhlédnout se dá v pohodě, pokud budete...

Norské Rybičky pro chytré hlavičky: Zapojte se do 2měsíčního testu doplňku stravy pro děti
Norské Rybičky pro chytré hlavičky: Zapojte se do 2měsíčního testu doplňku stravy pro děti

Zdravé tuky nebo-li Omega-3 jsou klíčové pro správný vývoj a funkci nervové soustavy. Většina lidí jich ale ve svém jídelníčku nepřijímá dostatek....

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...