Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S Davidem Durčákem nejen o Quadraxu

  12:00aktualizováno  13. června 12:49
Při příležitosti vydání plné hry Quadrax jsme se rozhodli, ostatně jako vždy, vyzpovídat šéfa týmu Davida Durčáka. Vzpomínky na vývoj Quadraxu, založení Cauldronu a veškeré dostupné informace o čtvrtém pokračování legendární série Battle Isle 4 vyvíjené exkluzivně pro BlueByte, to vše je předmětem tohoto rozhovoru.

Při příležitosti vydání plné hry Quadrax jsme se rozhodli, ostatně jako vždy, vyzpovídat šéfa týmu Davida Durčáka. Vzpomínky na vývoj Quadraxu, založení Cauldronu a veškeré dostupné informace o čtvrtém pokračování legendární série Battle Isle 4 vyvíjené exkluzivně pro BlueByte, to vše je předmětem tohoto rozhovoru. Pro zachování autenticity jsou pak odpovědi ponechány v původním znění, bez titulků :-).

Kdy přesně jste začali s tvorbou her a co byl váš první projekt?
Cauldron vznikol v roku 1996 a jeho úplne prvým projektom bola logická hra Quadrax (PC verziu Quadraxa sme dokončili ešte pred vznikom Cauldronu takže za prvý projekt, ktorý sme vytvorili ako tím Cauldronu by sa mohol považovať Spellcross).

První vaší slavnou hrou byl právě Quadrax. Slyšel jsem ale, že je to pouze jakási "předělávka" vaší starší hry na Sinclaira? Co mi k této záležitosti můžete povědět?
V roku 1994 som spolu s Marianom Ferkom vytvoril Quadraxa na ZX Spectrum. Bola na naša prvá hra, ktorú sme dokončili a bola zároveň aj distribuovaná. Distribúcie sa v tom čase ujala firma Ultrasoft.

Quadrax je klasická logická hra "ze staré šloky". Co vás vedlo k tomu vrhnout se na nezorané pole logických her na rozdíl od ostatních tuzemských tvůrců, kteří se věnovali převážně adventurám?
Adventúr bolo (a stále je) nepreberné množstvo a takmer každý kto v tej dobe niečo chcel vytvoriť robil na adventúre. Jednoducho sme chceli spraviť niečo odlišné a samozrejme niečo čo by žudí bavilo hrať. V neposlednej rade sme mali nápad na vytvorenie oddychovej logickej hry bez životov, časového obmedzenia a iných nepíjemností, ktorý sa nám vežmi pozdával.

Při tvorbě Quadraxu jste museli mít před sebou alespoň malinký vzor. Prozradíte mi která hra jím byla a jak moc práce na Quadraxu ovlivnila?
Ako väčšina tvorcov hier aj my sme hrávali množstvo hier takže určite nás trochu ovplyvnila aj naša záluba v hraní logických hier. Sú dve hry, ktoré Quadrax-a najviac ovplyvnili a to Goonies z Atari a Thunderbirds zo Spectra. Tieto hry nemali vplyv na celkový design hry skôr poslúžili ako povzbudenie na vytvorenie logickej hry, v ktorej si dve postavičky pomáhajú pri riešení logických problémov.

Logické hádanky a rébusy v této hře jsou místy až neuvěřitelně složité a komplikované. Navíc jste jimi vyplnili neuvěřitelných 99 levelů, což vám určitě dalo pořádně zabrat. Kde jste na to brali energii? A jak dlouho vám to trvalo, než jste tu hromadu levelů dali dohromady?
Tvorivej energie sme mali a ešte stále máme dostatok :-) Všetky miestnosti, ktoré sme vymýšlali sme si najskôr rozkreslili na papier, v duchu uhrávali a keď sme boli spokojný tak sme ich naeditovali. Vymyslieť niektoré miestnosti mi trvalo aj vyše dvoch hodín iné som mal za pár minút. Celkovo nám to zabralo niekožko týždňov.

Velmi příjemně mě překvapila přítomnost poměrně zajímavého příběhu ve hře, což nebývá u logických her zvykem. Proč jste se tak pečlivě věnovali této jinak opomíjené části hry?
Vo všetkých našich hrách kladieme dôraz na to aby žiaden aspekt hry nebol zanedbaný. Vždy pracujeme na každom detaile kým s ním nie sme spokojný alebo pri daných podmienkach už lepšieho výsledku nemôžeme dosiahnuť. Vždy sme a aj vždy budeme upredňostňovať kvalitu pred kvantitou. Pre nás je najdôležitejšie aby hra oslovila čo najviac žudí a aby sa pri nej skutočne zabavili. Musím síce pripustiť, že sme trošku prehnali obtiažnosť hry v Spellcross-e, ale bolo to skôr z nadšenia ako z úmyslu. V našich ďalších projektoch jednoznačne tento problém nenastane.

Zaslechl jsem, že se Quadrax prodával i v zahraničí (tím samozřejmě nemyslím Českou republiku :-)). Mohli byste mi říci kde a jaký tam měla hra úspěch?
Neviem kde ste to zaslechl :-) Predávala sa iba anglická verzia v Maďarsku a o úspechu sa nedá hovoriť.

A co u nás v ČR a SR? Pokud vím, tak prodejnost byla poměrně vysoká. Je to tak?
Na predajnosť u nás sa nemôžeme sťažovať. Ťažko by sa v našich krajinách mohlo predať viacej.

Bývá zvykem, že po vydání úspěšné hry následuje druhý díl nebo alespoň datadisk s novými levely. U Quadraxu jsme se ale ničeho podobného nedočkali. Proč jste se tedy do Quadraxu 2 nepustili? Myslím, že úspěch by byl předem zaručen.
Quadrax 2 síce je titul, ktorý by u nás mal úspech, ale my sme potrebovali titul, ktorý by bol schopný preraziť na západné trhy. Ale musím priznať, ze Quadrax je naše vežmi oblúbená hra a stále uvažujeme o tom, že niekedy spravíme jeho pokračovanie. Možno len tak pre radosť.

Díky Quadraxu jste jistě získali mnoho cenných zkušeností na poli logických her. Nicméně váš další projekt - strategie Spellcros - byl z úplně jiného soudku. Proč jste se vlastně rozhodli pracovat na strategii?
V našom týme veža žudí hráva stratégie a takisto sme videli naväčšiu šancu dostať sa von so strategickou hrou. A potrebovali sme vytvoriť väčší projekt aby žudia naberali skúsenosti. Čo sa nám jednoznačne oplatilo. Mali sme aj námet na vytvorenie strategickej hry boja reálnej techniky proti mágii, ktorý sa dovtedy takmer vôbec neobjavil a nám sa vežmi páčil.

Prorazili jste i se Spellcrosem do zahraničí? A pokud ano, jaký měl úspěch?
Ano. Hra sa predávala v Anglicku, severských krajinách, Španielsku, Taliansku, Francúzsku, Juhoafrickej republike, Austrálii a mnohých ďalšich. Bol distribuovaný v štyroch jazykových mutáciách. Očakávali sme väčšiu predajnosť, ale bohužial firma SCi nevyvinula takmer žiadne úsilie na reklamu čo mimoriadne ovplyvnilo úspech Spellcross-u. Od tých ktorí si hru kúpili sme mali iba kladné odozvy. Predalo sa ho našťastie dostatočne veža aby sme sa mohli pustiť do vývoja ďalšej hry a čiastočne rozšíriť tím. Spellcross bol pre nás vežmi dobrou školou.

Pokud je mi známo, v současné době pracujete na titulu Battle Isle 4 pro německou firmu Blue Byte. Jak jste se s nimi vůbec dali dohromady?
Po Spellcross-e sme začali pracovať na 3D real-time stratégii Shock Troops a mali sme na ňu vežmi priaznivé ohlasy zo strany distribútorov. Napriek tomu, že prejavili záujem aj väčší distribútori ako je Blue Byte rozhodli sme sa pre nich. Najmä kvôli ich kvalitnej histórii a prístupe k distribúcii ich hier.

Jaké byly vaše první reakce na nabídku vyvíjet čtvrtý díl tak slavné herní série a jak jste se k tomu vůbec dostali? Překvapilo vás to?
Najskôr sme jednali o distribúcii Shock Troops a až po niekožkých jednaniach sme sa postupne dostali k tomu prerobiť Shock Troops na BI4. Svojim spôsobom sme niečo také už očakávali a naša reakcia bola zmiešaná. Na jednej strane sme mali svetoznámu hru čo nás na druhej strane obmedzovalo v našej vlastnej tvorbe pretože svet Battle Isle bol už vytvorený a mal svoje vlastné pravidlá. Našťastie nám dali dostatočne vežký priestor na vlastné nápady a zmeny. BI4 sa určite "mierne" odlišuje od svojich predchodcov a sme presvedčený, že to hre iba pridá na hratežnosti. Nechajte sa prekvapiť.

Zajímalo by mne jaké to je pracovat pro tak obrovskou a světoznámou firmu? Určitě to s sebou nese mnohem větší dávku zodpovědnosti.
Ani nie. My sme k tvorbe vždy pristupovali maximálne zodpovedne a nezanedbávali sme žiaden aspekt hry. Spolupráca s Blue Byte-om prakticky vôbec neovplyvnila prístup tímu k tvorbe hry. Trochu sme boli obmedzený po designovej stránke ale to je asi tak všetko. udia v Blue Byte pozostávajú takmer na všetkých postoch z žudí, ktorí boli v minulosti zainteresovaní na tvorbe hier alebo minimálne boli/sú vášniví hráči a spolupráca s nimi je absolútne bezproblémová.

Můžete mi v kostce prozradit o čem nový Battle Isle bude a čím se bude lišit od svých předchůdců?
To bohužial nemôžem. Budete si musieť počkať na E3.

Jak jste s vývojem hry daleko a na kdy plánujete její dokončení?
Hra bude ukočená v Q3 tohto roku.

Máte už v této chvíli nějaké konkrétní plány do budoucna, do jaké nové hry byste se chtěli pustit?
Začali sme pracovať na novej 3D akčnej hre Chaser a máme rozplánované samozrejme už aj ďalšie projekty, ale tie su momentálne ešte tajné. Keď budeme mať nové informácie, určite sa ich dozviete.

Děkuji za rozhovor a přeji mnoho zdaru při tvorbě dalších her.

Autor:

Nejčtenější

Sběratelskou edici za miliony korun si nikdo nekoupil

Troufalé nabídky polského studia Techland na jednu z nejdražších sběratelských edicí videohry nakonec nikdo nevyužil. Zástupci studia se po letech přiznali a zároveň dodali, že se jim ulevilo.

Amouranth během streamu poprvé ukázala svého manžela, vše mu odpustila

Fanoušci streamerky Amouranth, která na Twitchi a později i na Kicku s oblibou ukazuje své odhalené křivky ,samozřejmě už roky věděli, že je vdaná. Až nyní však dostali možnost pohlédnout jejímu...

Remake legendárního RPG je údajně na spadnutí

Ačkoliv se projekt drží v tajnosti, podle zákulisních informací brzy dorazí remake legendárního RPG The Elder Scrolls IV: Oblivion. Předělávka je již údajně prakticky hotová a vydání by mohlo...

Masivní patch pro Kingdom Come 2 je venku, přidává holiče

Očekávaný patch pro českou středověkou hru Kingdom Come: Deliverance 2 je venku. Seznam úprav a změn má přes tisíc položek, k dispozici je i nová funkce holiče.

Diváci nejsou připraveni na to, co je čeká v druhé řadě The Last of Us

Druhá řada úspěšného postapokalyptického seriálu The Last of Us klepe na dveře. K vidění bude v dubnu na platformě Max, nový trailer ukazuje některé důležité momenty ze hry. Ten nejdůležitější ovšem...

Star Wars: Hunters končí, Hvězdné války už nejsou zárukou úspěchu

Star Wars: Hunters se letos připojí k projektům, které vznikly na motivy slavné licence, ale v silné konkurenci se nedokázaly prosadit. Tvůrci už oznámili, že letos vypnou servery.

18. března 2025 0

Remake legendárního RPG je údajně na spadnutí

Ačkoliv se projekt drží v tajnosti, podle zákulisních informací brzy dorazí remake legendárního RPG The Elder Scrolls IV: Oblivion. Předělávka je již údajně prakticky hotová a vydání by mohlo...

17. března 2025 20

Amouranth během streamu poprvé ukázala svého manžela, vše mu odpustila

Fanoušci streamerky Amouranth, která na Twitchi a později i na Kicku s oblibou ukazuje své odhalené křivky ,samozřejmě už roky věděli, že je vdaná. Až nyní však dostali možnost pohlédnout jejímu...

16. března 2025 29

Divoké devadesátky jako hra? Vedle Vivat Slovakia vypadá mírumilovně i GTA

Po roce stráveném v režimu předběžného přístupu již brzy vyjde plná verze nadějné městské akce Vivat Slovakia. I navzdory skromnému rozpočtu ji lze nejlépe popsat jako Grand Theft Auto, jen místo...

15. března 2025 9

Potvrzeno, očekávané sci-fi Death Stranding 2 vyjde s českými titulky

Death Stranding 2: On the Beach je jednou z nejočekávanějších letošních her na PlayStation 5. Našince tak určitě potěší, že české zastoupení chystá volitelné české titulky.

14. března 2025  12:38 2

Masivní patch pro Kingdom Come 2 je venku, přidává holiče

Očekávaný patch pro českou středověkou hru Kingdom Come: Deliverance 2 je venku. Seznam úprav a změn má přes tisíc položek, k dispozici je i nová funkce holiče.

14. března 2025  9:48 42

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ztratíte nervy u přistání Muskovy rakety? Těžká hra baví internet, je zdarma

Je to pořádná fuška, která však baví internet. Minihra ve webovém prohlížeči se inspirovala známým zachycením přistávacího stupně rakety Starship. Zvládnete to také?

14. března 2025 8

Došly nám peníze, končíme. Střílečka Spectre Divide se loučí už po půl roce

V žánru free 2 play stříleček je místo pouze pro ty nejlepší, mezi něž stylizovaná akce Spectre Divide nepatří. Tvůrci oznámili, že hru během následujícího měsíce vypnou, končí také celé studio...

13. března 2025  9:55 10

KVÍZ: Není to jen Kingdom Come. Znáte i jiné české hry, které dobyly svět?

Díky fenomenálnímu úspěchu Kingdom Come: Deliverance 2 se o českých videohrách začalo zase mluvit i v mainstreamových médiích. Máme z toho samozřejmě obrovskou radost, ale také pocit zadostiučinění....

vydáno 13. března 2025

Terminátor T-1000 masakruje v Mortal Kombatu nepřátele přesně jako ve filmu

Povedená bojovka Mortal Kombat 1 se brzy dočká nové postavy. Tentokrát tvůrci lákají na ikonického zabijáka T-1000, kterého ve filmu Terminátor 2: Den zúčtování skvěle ztvárnil Robert Patrick.

12. března 2025 5

Blizzcon vstává z mrtvých, ale letos to nestihne

Blizzcon, svátek všech fanoušků her od studia Blizzard, je zpět. Pokud ovšem očekáváte tradiční show už letos v listopadu, musíme vás zklamat. Akce proběhne až příští rok.

12. března 2025  11:16 1

Vzpomínáte s láskou na Wolfensteina 3D či Dooma? Pak tuto knihu musíte mít

Nemá cenu zastírat, že knižní novinka I’m Too Young To Die – Ultimátní průvodce střílečkami 1992–2002 je určena zejména pro dnešní čtyřicátníky a padesátníky, zkrátka pro ty, kteří tuto krásnou éru...

12. března 2025 12