Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S Davidem Durčákem nejen o Quadraxu

  12:00aktualizováno  13. června 12:49
Při příležitosti vydání plné hry Quadrax jsme se rozhodli, ostatně jako vždy, vyzpovídat šéfa týmu Davida Durčáka. Vzpomínky na vývoj Quadraxu, založení Cauldronu a veškeré dostupné informace o čtvrtém pokračování legendární série Battle Isle 4 vyvíjené exkluzivně pro BlueByte, to vše je předmětem tohoto rozhovoru.

Při příležitosti vydání plné hry Quadrax jsme se rozhodli, ostatně jako vždy, vyzpovídat šéfa týmu Davida Durčáka. Vzpomínky na vývoj Quadraxu, založení Cauldronu a veškeré dostupné informace o čtvrtém pokračování legendární série Battle Isle 4 vyvíjené exkluzivně pro BlueByte, to vše je předmětem tohoto rozhovoru. Pro zachování autenticity jsou pak odpovědi ponechány v původním znění, bez titulků :-).

Kdy přesně jste začali s tvorbou her a co byl váš první projekt?
Cauldron vznikol v roku 1996 a jeho úplne prvým projektom bola logická hra Quadrax (PC verziu Quadraxa sme dokončili ešte pred vznikom Cauldronu takže za prvý projekt, ktorý sme vytvorili ako tím Cauldronu by sa mohol považovať Spellcross).

První vaší slavnou hrou byl právě Quadrax. Slyšel jsem ale, že je to pouze jakási "předělávka" vaší starší hry na Sinclaira? Co mi k této záležitosti můžete povědět?
V roku 1994 som spolu s Marianom Ferkom vytvoril Quadraxa na ZX Spectrum. Bola na naša prvá hra, ktorú sme dokončili a bola zároveň aj distribuovaná. Distribúcie sa v tom čase ujala firma Ultrasoft.

Quadrax je klasická logická hra "ze staré šloky". Co vás vedlo k tomu vrhnout se na nezorané pole logických her na rozdíl od ostatních tuzemských tvůrců, kteří se věnovali převážně adventurám?
Adventúr bolo (a stále je) nepreberné množstvo a takmer každý kto v tej dobe niečo chcel vytvoriť robil na adventúre. Jednoducho sme chceli spraviť niečo odlišné a samozrejme niečo čo by žudí bavilo hrať. V neposlednej rade sme mali nápad na vytvorenie oddychovej logickej hry bez životov, časového obmedzenia a iných nepíjemností, ktorý sa nám vežmi pozdával.

Při tvorbě Quadraxu jste museli mít před sebou alespoň malinký vzor. Prozradíte mi která hra jím byla a jak moc práce na Quadraxu ovlivnila?
Ako väčšina tvorcov hier aj my sme hrávali množstvo hier takže určite nás trochu ovplyvnila aj naša záluba v hraní logických hier. Sú dve hry, ktoré Quadrax-a najviac ovplyvnili a to Goonies z Atari a Thunderbirds zo Spectra. Tieto hry nemali vplyv na celkový design hry skôr poslúžili ako povzbudenie na vytvorenie logickej hry, v ktorej si dve postavičky pomáhajú pri riešení logických problémov.

Logické hádanky a rébusy v této hře jsou místy až neuvěřitelně složité a komplikované. Navíc jste jimi vyplnili neuvěřitelných 99 levelů, což vám určitě dalo pořádně zabrat. Kde jste na to brali energii? A jak dlouho vám to trvalo, než jste tu hromadu levelů dali dohromady?
Tvorivej energie sme mali a ešte stále máme dostatok :-) Všetky miestnosti, ktoré sme vymýšlali sme si najskôr rozkreslili na papier, v duchu uhrávali a keď sme boli spokojný tak sme ich naeditovali. Vymyslieť niektoré miestnosti mi trvalo aj vyše dvoch hodín iné som mal za pár minút. Celkovo nám to zabralo niekožko týždňov.

Velmi příjemně mě překvapila přítomnost poměrně zajímavého příběhu ve hře, což nebývá u logických her zvykem. Proč jste se tak pečlivě věnovali této jinak opomíjené části hry?
Vo všetkých našich hrách kladieme dôraz na to aby žiaden aspekt hry nebol zanedbaný. Vždy pracujeme na každom detaile kým s ním nie sme spokojný alebo pri daných podmienkach už lepšieho výsledku nemôžeme dosiahnuť. Vždy sme a aj vždy budeme upredňostňovať kvalitu pred kvantitou. Pre nás je najdôležitejšie aby hra oslovila čo najviac žudí a aby sa pri nej skutočne zabavili. Musím síce pripustiť, že sme trošku prehnali obtiažnosť hry v Spellcross-e, ale bolo to skôr z nadšenia ako z úmyslu. V našich ďalších projektoch jednoznačne tento problém nenastane.

Zaslechl jsem, že se Quadrax prodával i v zahraničí (tím samozřejmě nemyslím Českou republiku :-)). Mohli byste mi říci kde a jaký tam měla hra úspěch?
Neviem kde ste to zaslechl :-) Predávala sa iba anglická verzia v Maďarsku a o úspechu sa nedá hovoriť.

A co u nás v ČR a SR? Pokud vím, tak prodejnost byla poměrně vysoká. Je to tak?
Na predajnosť u nás sa nemôžeme sťažovať. Ťažko by sa v našich krajinách mohlo predať viacej.

Bývá zvykem, že po vydání úspěšné hry následuje druhý díl nebo alespoň datadisk s novými levely. U Quadraxu jsme se ale ničeho podobného nedočkali. Proč jste se tedy do Quadraxu 2 nepustili? Myslím, že úspěch by byl předem zaručen.
Quadrax 2 síce je titul, ktorý by u nás mal úspech, ale my sme potrebovali titul, ktorý by bol schopný preraziť na západné trhy. Ale musím priznať, ze Quadrax je naše vežmi oblúbená hra a stále uvažujeme o tom, že niekedy spravíme jeho pokračovanie. Možno len tak pre radosť.

Díky Quadraxu jste jistě získali mnoho cenných zkušeností na poli logických her. Nicméně váš další projekt - strategie Spellcros - byl z úplně jiného soudku. Proč jste se vlastně rozhodli pracovat na strategii?
V našom týme veža žudí hráva stratégie a takisto sme videli naväčšiu šancu dostať sa von so strategickou hrou. A potrebovali sme vytvoriť väčší projekt aby žudia naberali skúsenosti. Čo sa nám jednoznačne oplatilo. Mali sme aj námet na vytvorenie strategickej hry boja reálnej techniky proti mágii, ktorý sa dovtedy takmer vôbec neobjavil a nám sa vežmi páčil.

Prorazili jste i se Spellcrosem do zahraničí? A pokud ano, jaký měl úspěch?
Ano. Hra sa predávala v Anglicku, severských krajinách, Španielsku, Taliansku, Francúzsku, Juhoafrickej republike, Austrálii a mnohých ďalšich. Bol distribuovaný v štyroch jazykových mutáciách. Očakávali sme väčšiu predajnosť, ale bohužial firma SCi nevyvinula takmer žiadne úsilie na reklamu čo mimoriadne ovplyvnilo úspech Spellcross-u. Od tých ktorí si hru kúpili sme mali iba kladné odozvy. Predalo sa ho našťastie dostatočne veža aby sme sa mohli pustiť do vývoja ďalšej hry a čiastočne rozšíriť tím. Spellcross bol pre nás vežmi dobrou školou.

Pokud je mi známo, v současné době pracujete na titulu Battle Isle 4 pro německou firmu Blue Byte. Jak jste se s nimi vůbec dali dohromady?
Po Spellcross-e sme začali pracovať na 3D real-time stratégii Shock Troops a mali sme na ňu vežmi priaznivé ohlasy zo strany distribútorov. Napriek tomu, že prejavili záujem aj väčší distribútori ako je Blue Byte rozhodli sme sa pre nich. Najmä kvôli ich kvalitnej histórii a prístupe k distribúcii ich hier.

Jaké byly vaše první reakce na nabídku vyvíjet čtvrtý díl tak slavné herní série a jak jste se k tomu vůbec dostali? Překvapilo vás to?
Najskôr sme jednali o distribúcii Shock Troops a až po niekožkých jednaniach sme sa postupne dostali k tomu prerobiť Shock Troops na BI4. Svojim spôsobom sme niečo také už očakávali a naša reakcia bola zmiešaná. Na jednej strane sme mali svetoznámu hru čo nás na druhej strane obmedzovalo v našej vlastnej tvorbe pretože svet Battle Isle bol už vytvorený a mal svoje vlastné pravidlá. Našťastie nám dali dostatočne vežký priestor na vlastné nápady a zmeny. BI4 sa určite "mierne" odlišuje od svojich predchodcov a sme presvedčený, že to hre iba pridá na hratežnosti. Nechajte sa prekvapiť.

Zajímalo by mne jaké to je pracovat pro tak obrovskou a světoznámou firmu? Určitě to s sebou nese mnohem větší dávku zodpovědnosti.
Ani nie. My sme k tvorbe vždy pristupovali maximálne zodpovedne a nezanedbávali sme žiaden aspekt hry. Spolupráca s Blue Byte-om prakticky vôbec neovplyvnila prístup tímu k tvorbe hry. Trochu sme boli obmedzený po designovej stránke ale to je asi tak všetko. udia v Blue Byte pozostávajú takmer na všetkých postoch z žudí, ktorí boli v minulosti zainteresovaní na tvorbe hier alebo minimálne boli/sú vášniví hráči a spolupráca s nimi je absolútne bezproblémová.

Můžete mi v kostce prozradit o čem nový Battle Isle bude a čím se bude lišit od svých předchůdců?
To bohužial nemôžem. Budete si musieť počkať na E3.

Jak jste s vývojem hry daleko a na kdy plánujete její dokončení?
Hra bude ukočená v Q3 tohto roku.

Máte už v této chvíli nějaké konkrétní plány do budoucna, do jaké nové hry byste se chtěli pustit?
Začali sme pracovať na novej 3D akčnej hre Chaser a máme rozplánované samozrejme už aj ďalšie projekty, ale tie su momentálne ešte tajné. Keď budeme mať nové informácie, určite sa ich dozviete.

Děkuji za rozhovor a přeji mnoho zdaru při tvorbě dalších her.

Autor:
  • Nejčtenější

Že už není kam dál klesat? Microsoft prodává 12 starých obrázků za 150 korun

Hráče povedeného remaku Age Of Mythology pobouřilo dodatečné DLC. Za zhruba 150 korun totiž získají jen 12 portrétů herních hrdinů, které už navíc byly součástí 22 let starého originálu.

11. září 2024 5

Dostane se Kingdom Come do Guinessovy knihy? Délkou scénáře vydá za 100 filmů

Vývojář Daniel Vávra se na sociálních sítích pochlubil, že celý scénář nadcházející hry Kingdom Come: Deliverance má více než 2 miliony slov. To by znamenalo, že by v této kategorii mohl soupeřit s...

9. září 2024 34

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sony ukázalo nejvýkonnější konzoli na světě PlayStation 5 Pro. Levná nebude

Technická prezentace PlayStationu přinesla očekávané odhalení výkonnější verze konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Vyjde letos v listopadu, oproti standardnímu modelu si ovšem zájemci pár tisíc...

10. září 2024  17:21,  aktualizováno  21:29 28

Videoherní filmy, na kterých studia prodělala i kalhoty

Zlé jazyky tvrdí, že jsou filmové adaptace videoher prokleté, a ano, pokud se budeme bavit čistě o pravděpodobnosti, je mnohem větší šance, že videoherní film propadne, než to, že se z něj stane hit....

8. září 2024 12

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde jsou hry pro drahý playstation? Kritikou nešetří ani PC hráči

Vysoká pořizovací cena PlayStationu 5 Pro rezonuje od úterý internetem. Sony tepou fanoušci nejenom za předražený hardware se srovnatelnou cenou jako obstojné herní PC, ale i za nedostatek nových...

13. září 2024 12

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 0

Streamer zkouší oživit kariéru poté, co byl obviněn z obtěžování nezletilé

Herní bavič Herschel Beahm, známý pod přezdívkou Dr Disrespect, byl vykázán z populární streamovací služby Twitch kvůli sexuálně podbarvené komunikaci s nezletilou. Po několika měsících ticha se nyní...

14. září 2024 2

RECENZE: Vynikající Heroes of Might and Magic III bodují i jako deskovka

Kdysi nesmírně populární počítačová série Heroes of Might and Magic se skrz kultovní třetí díl znovu připomíná. Vítejte ve stejnojmenné deskové hře, která se aktuálně objevuje na trhu a která zaujme...

14. září 2024 4

RECENZE: Návrat závodů Test Drive měl velké ambice, ale zcela pohořel

45 %

Návrat jedné z vůbec nejstarších sérií závodních her je políčkem hráčům, kteří na něj tak dlouho čekali, a černou kaňkou na dědictví Test Drive.

Xbox Series X/S
13. září 2024  11:13 2

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...