Neděle 25. července 2021, svátek má Jakub
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. července 2021 Jakub

ROZHOVOR: Hry jako World of Tanks by prý mohly být olympijským sportem

Budoucnost závodního hraní her je podle Mohameda Fadla velkolepá. Fadl je ředitelem elektronických sportů ve společnosti Wargaming, která vyvíjí například hry World of Tanks a World of Warplanes.

World of Tanks | foto: Wargaming.net

V rozhovoru nám prozradil, jak současný stav elektronických sportů (e-Sports) vnímá a jaký vývoj během několika let očekává. Fadl věří, že průnik odvětví mezi většinovou společnost je jen otázkou času.

Jaký je rekordní počet diváků, kteří sledovali libovolný profesionální zápas ve World of Tanks?

Naše loňské finále v Polsku sledovalo dohromady 1,7 milionu unikátních diváků. To bylo pro turnaj fantastické a víme, že to číslo v budoucnu rozhodně poroste.

A jak velký růst popularity v dohledné době očekáváte? Můžete tomu pomoci i nějak jinak než organizací turnajů, kde se soutěží o štědré sumy?

Během následujících šesti let vidím elektronické sporty jako běžnou součást zábavy pro většinu zemí prvního světa. Dokonce si myslím, že by to mohl být olympijský sport.

Mohamed Fadl je ředitelem elektronických sportů ve společnosti Wargaming

Mohamed Fadl je ředitelem elektronických sportů ve společnosti Wargaming

Naše scéna je pochopitelně ještě v plenkách, ale roste rapidním tempem. A ačkoliv bych se raději tvářil, že neexistuje, herní stigma je stále v řadě průmyslových odvětví znát. Postoj lidí se však mění a je to skvělé. Řekl bych, že World of Tanks jsou toho skvělým příkladem. Mají totiž tak různorodou hráčskou základnu. Od milovníků historie, přes hardcore hráče až po lidi, kteří chtějí jen na pár bitev uniknout (z reálného světa). Klíčové je tedy ukázat, že hraní je opravdu pro každého. Je to jeden z nejtolerantnějších průmyslů vůbec.

To, že jsme mezinárodní společnost, je pro nás zdrojem úžasných možností. Můžeme lidi vzdělávat prostřednictvím regionálních e-Sports zástupců, ale i prostřednictvím hráčů. Vytváříme prezentace pro herní exhibice, účastníme se speciálních přednášek a sepisujeme obchodní zprávy pro naše partnery. Těm ukazujeme, že jsou e-Sports legitimním a rychle rostoucím trhem.

Hráče chceme oslovit prostřednictvím Wargaming.net ligy, kde můžeme vytvářet infrastrukturu, která je k e-Sports přátelská. Chceme, aby měli pocit, že investovat čas a zdroje do soutěživého hraní může lidem přinést peníze a základnu fanoušků, která za vámi cestuje. Alespoň v případě naší ligy.

Když zmiňujete elektronické sporty jako součást olympijských her, máte pocit, že World of Tanks mají reálnou šanci se tam dostat? Hovoříte o tom s olympijským výborem?

To není úplně přesné. Já naznačoval, že se e-Sports během několika posledních let staly nesmírně populární. A to jak mezi profesionálními, tak i občasnými hráči, kteří rádi pozorují ostatní (v akci). Události pro profesionální sporty zaplňují stadiony a shromažďují miliony zhlédnutí na serveru Twitch.

Hvězdní hráči jsou jako profesionální atleti. Trénují tvrdě, aby vyhráli ve velkém stylu. Někteří dokonce bydlí v domech, které jsou určené k tomu, aby trénovali deset a více hodin denně, zlepšovali se specifickým způsobem a dosahovali přitom konkrétních cílů.

Pokud e-Sports budou stále přitahovat hráče a sledovanost poroste tak rychle i v budoucnu, olympijský výbor může zvážit jejich zařazení mezi oficiální disciplíny.

World of Tanks - FURY

Co děláte proto, abyste prodloužili životnost World of Tanks? Jak zajišťujete, že hra bude relevantní ještě za pět nebo deset let?

Klíčem k provozování hry jako služby je její neustálé vylepšování. Ten úkol je ještě složitější v případě titulu, který je v základu dostupný zdarma. Vzhledem k tomu, že si za hraní nic neúčtujeme, lidé mohou odejít hned, jakmile se začnou nudit. Vývojáři proto pracují na novém obsahu a funkcích, díky kterým stávající komunitu udržují aktivní, a lákají tím i nové hráče.

Komunitní manažeři z Wargamingu čtou herní fóra, technické problémy konzultují s hráči a diskutují o připomínkách i zpětné vazbě od více než 100 milionů hráčů. Zpětnou vazbu shromažďují komunitní manažeři, třídí ji analytici, kteří ji odesílají vývojářům a ti to zpracovávají pro vývoj. Je to ohromný systém pro masovou produkci, který bylo náročné zorganizovat.

Dokážete si představit budoucnost, kde velké společnosti spolupracují na popularizaci e-Sports? Tak, aby se odvětví stalo zábavou pro každého? Napadá mne například spolupráce s Riot Games, kteří vyvíjejí League of Legends. Co by to zahrnovalo?

Rozhodně si myslím, že by to byl další evoluční krok. Komunita, hráči i diváci něco takového dříve či později budou chtít.

Kdyby dva obři na něčem takovém spolupracovali, znamenalo by to pro e-Sports ohromný vzestup. Pomohlo by to, aby se o scéně dozvěděli něco i lidé mimo ni a to díky jménům, která jsou s tím spjatá. (Americká organizace pro profesionální soutěžení) Major League Gaming byla pro e-Sports skvělým krokem směrem ke střednímu proudu a vážně pomáhá, že za tím stojí i sportovní televize ESPN.

World of Tanks

Čím více pozornosti si e-Sports získají u většinového diváka, tím pravděpodobnější bude, že podobné události budou vysílat hlavní stanice v nejlepších časech po celém světě. Je však třeba pamatovat na to, že elektronické sporty nejsou v našem podvědomí ukotvené jako třeba fotbal, basketbal nebo kriket. To jsou sporty, které popularitu získávají o celé dekády déle.

e-Sports začaly s nástupem internetu a rostou s jeho zvyšující se dostupností. Za tak krátkou dobu je to fantastický pokrok. Od skupiny lidí, která společně hrála v lokálních maringotkách, se přesouváme do hlavních měst na masivní turnaje, které sledují stovky tisíc lidí. Ještě nás čeká dlouhá cesta, ale zároveň jsme už ušli ohromný kus.

Vím, že se snažíte uspokojit několik typů fanoušků. Našly se ale chvíle, kdy bylo třeba učinit rozhodnutí na úkor jedné ze skupin?

Nabízíme nejlepší možné zážitky pro každého. Nemyslíme si, že je třeba dělat ústupky pro určitou část publika. Pokud použijeme publikum jako marketingový výraz, upřednostňujeme pochopitelně existující hráče před těmi potenciálními. Věříme, že je důležité pro naše hráče vytvářet poutavé prostředí. To položí solidní základy, které další lidi povedou k zájmu o naši ligu.

World of Tanks

Když mi bylo náct, byly elektronické sporty především o Counter-Striku a Warcraftu 3. Z prvního se v mezičase stal okrajový hráč a ten druhý zcela zmizel. Díky čemu se tedy hry stávají, a kdy přestávají být, v těchto kruzích populární?

Podle mého názoru pro dobrou e-Sports hru existují dvě velmi důležitá kritéria. Zaprvé potřebujete opravdu soutěživé a poměrně vyvážené prostředí pro souboj hráčů s hráči. A za druhé (a to je možná důležitější) to musí být poutavé na pohled a každý musí při sledování chápat, co se děje.

Jedním z klíčových faktorů jsou fanoušci, díky kterým hra žije nebo umírá. Je to jako ve starém Římě, kde si gladiátoři pro slávu museli získat určitou část publika. To samé platí pro hry a hráče.

Fotogalerie

Co se týče toho, kdy hry začínají, a přestávají být populární: někdy to může být těžké určit. Řekl bych, že jedním z hlavních důvodů je, když se titul pro hráče a fanoušky nevyvíjí.

Je to jako televize: postavy musí dospívat, musí tam být zajímavé nové scénáře. Hru neustále budujete a vylepšujete. Pokud se nedokážete vyvíjet, čeká vás pád.

Připravujete se na průměrnost. To je to, proč se Wargaming jako celá společnost zavázal poslouchat zpětnou vazbu hráčů i diváků. Tak, abychom se neustále rozvíjeli a zůstali relevantní.

Svatá trojice pro e-Sports jsou tedy hra, hráč a diváci. Životnost titulu je o spojování těchto prvků. Je to o hledání rovnováhy a neustálém vytváření nejlepších možných zážitků.

Autor:
Témata: World of Tanks
  • Nejčtenější

Představujeme Amouranth, sexuální ikonu hráčů počítačových her

Sedmadvacetiletá Amouranth je jednou z nejpopulárnějších streamerek na světě. Od vysílání průchodů počítačovými hrami...

Minecraft až od devatenácti. Děti v Jižní Koreji si slavnou hru už nekoupí

Kvůli novému systému registrace si již korejští mladiství nezahrají jednu z nejpopulárnějších her současnosti. I když...

Výrobce herních židlí Vertagear se omlouvá za sexistický vtip

Společnost Vertagear zveřejnila na oficiálním twitterovém profilu obrázek naznačující, že se streamerky daleko víc...

Hlavním hrdinou Zaklínače neměl být Geralt, prozradili tvůrci kultovní hry

Vývojáři dnes už legendárního počítačového RPG prozradili, že podle původních konceptů počítali s tím, že si každý hráč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová hra od Amazonu ničí drahý herní hardware, pozor na ni

Ačkoliv má New World od herních studií Amazonu poměrně úspěšný start, pověst jí kazí ohlasy od hráčů, kterým zničila...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

ANKETA: Jak vnímáte poslední kroky Ubisoftu?

Ubisoft se chystá vytvářet víc AAA free 2 play her, připravuje „live service“ platformu Assassin’s Creed či zkouší být...

KVÍZ: Znáte nejslavnější hospody a bary z videoher?

Stejně jako ve skutečném světě jsou hospody i ve virtuálních světech počítačových her důležitým místem pro setkávání...

Pět možností, jak by Ubisoft nemusel zabít sérii Assassin’s Creed

S oznámením projektu Infinity se mnoho příznivců série Assassin’s Creed začalo obávat, že je to její finální hřebíček...

Veksláci šponují ceny novinky od Valve. I přesto, že ji nikdo nemá

Mnohým bylo nejspíš hned po oznámení nového přenosného herního PC jasné, co po zkušenostech s konzolemi a novými...

LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?
LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Kam vyrazit tento týden? Navštivte třeba Archeopark Chotěbuz.

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...