Sobota 4. února 2023, svátek má Jarmila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. února 2023 Jarmila

ROZHOVOR: Hry jako World of Tanks by prý mohly být olympijským sportem

Budoucnost závodního hraní her je podle Mohameda Fadla velkolepá. Fadl je ředitelem elektronických sportů ve společnosti Wargaming, která vyvíjí například hry World of Tanks a World of Warplanes.
World of Tanks

World of Tanks | foto: Wargaming.net

V rozhovoru nám prozradil, jak současný stav elektronických sportů (e-Sports) vnímá a jaký vývoj během několika let očekává. Fadl věří, že průnik odvětví mezi většinovou společnost je jen otázkou času.

Jaký je rekordní počet diváků, kteří sledovali libovolný profesionální zápas ve World of Tanks?

Naše loňské finále v Polsku sledovalo dohromady 1,7 milionu unikátních diváků. To bylo pro turnaj fantastické a víme, že to číslo v budoucnu rozhodně poroste.

A jak velký růst popularity v dohledné době očekáváte? Můžete tomu pomoci i nějak jinak než organizací turnajů, kde se soutěží o štědré sumy?

Během následujících šesti let vidím elektronické sporty jako běžnou součást zábavy pro většinu zemí prvního světa. Dokonce si myslím, že by to mohl být olympijský sport.

Mohamed Fadl je ředitelem elektronických sportů ve společnosti Wargaming

Naše scéna je pochopitelně ještě v plenkách, ale roste rapidním tempem. A ačkoliv bych se raději tvářil, že neexistuje, herní stigma je stále v řadě průmyslových odvětví znát. Postoj lidí se však mění a je to skvělé. Řekl bych, že World of Tanks jsou toho skvělým příkladem. Mají totiž tak různorodou hráčskou základnu. Od milovníků historie, přes hardcore hráče až po lidi, kteří chtějí jen na pár bitev uniknout (z reálného světa). Klíčové je tedy ukázat, že hraní je opravdu pro každého. Je to jeden z nejtolerantnějších průmyslů vůbec.

To, že jsme mezinárodní společnost, je pro nás zdrojem úžasných možností. Můžeme lidi vzdělávat prostřednictvím regionálních e-Sports zástupců, ale i prostřednictvím hráčů. Vytváříme prezentace pro herní exhibice, účastníme se speciálních přednášek a sepisujeme obchodní zprávy pro naše partnery. Těm ukazujeme, že jsou e-Sports legitimním a rychle rostoucím trhem.

Hráče chceme oslovit prostřednictvím Wargaming.net ligy, kde můžeme vytvářet infrastrukturu, která je k e-Sports přátelská. Chceme, aby měli pocit, že investovat čas a zdroje do soutěživého hraní může lidem přinést peníze a základnu fanoušků, která za vámi cestuje. Alespoň v případě naší ligy.

Když zmiňujete elektronické sporty jako součást olympijských her, máte pocit, že World of Tanks mají reálnou šanci se tam dostat? Hovoříte o tom s olympijským výborem?

To není úplně přesné. Já naznačoval, že se e-Sports během několika posledních let staly nesmírně populární. A to jak mezi profesionálními, tak i občasnými hráči, kteří rádi pozorují ostatní (v akci). Události pro profesionální sporty zaplňují stadiony a shromažďují miliony zhlédnutí na serveru Twitch.

Hvězdní hráči jsou jako profesionální atleti. Trénují tvrdě, aby vyhráli ve velkém stylu. Někteří dokonce bydlí v domech, které jsou určené k tomu, aby trénovali deset a více hodin denně, zlepšovali se specifickým způsobem a dosahovali přitom konkrétních cílů.

Pokud e-Sports budou stále přitahovat hráče a sledovanost poroste tak rychle i v budoucnu, olympijský výbor může zvážit jejich zařazení mezi oficiální disciplíny.

World of Tanks - FURY

Co děláte proto, abyste prodloužili životnost World of Tanks? Jak zajišťujete, že hra bude relevantní ještě za pět nebo deset let?

Klíčem k provozování hry jako služby je její neustálé vylepšování. Ten úkol je ještě složitější v případě titulu, který je v základu dostupný zdarma. Vzhledem k tomu, že si za hraní nic neúčtujeme, lidé mohou odejít hned, jakmile se začnou nudit. Vývojáři proto pracují na novém obsahu a funkcích, díky kterým stávající komunitu udržují aktivní, a lákají tím i nové hráče.

Komunitní manažeři z Wargamingu čtou herní fóra, technické problémy konzultují s hráči a diskutují o připomínkách i zpětné vazbě od více než 100 milionů hráčů. Zpětnou vazbu shromažďují komunitní manažeři, třídí ji analytici, kteří ji odesílají vývojářům a ti to zpracovávají pro vývoj. Je to ohromný systém pro masovou produkci, který bylo náročné zorganizovat.

Dokážete si představit budoucnost, kde velké společnosti spolupracují na popularizaci e-Sports? Tak, aby se odvětví stalo zábavou pro každého? Napadá mne například spolupráce s Riot Games, kteří vyvíjejí League of Legends. Co by to zahrnovalo?

Rozhodně si myslím, že by to byl další evoluční krok. Komunita, hráči i diváci něco takového dříve či později budou chtít.

Kdyby dva obři na něčem takovém spolupracovali, znamenalo by to pro e-Sports ohromný vzestup. Pomohlo by to, aby se o scéně dozvěděli něco i lidé mimo ni a to díky jménům, která jsou s tím spjatá. (Americká organizace pro profesionální soutěžení) Major League Gaming byla pro e-Sports skvělým krokem směrem ke střednímu proudu a vážně pomáhá, že za tím stojí i sportovní televize ESPN.

World of Tanks

Čím více pozornosti si e-Sports získají u většinového diváka, tím pravděpodobnější bude, že podobné události budou vysílat hlavní stanice v nejlepších časech po celém světě. Je však třeba pamatovat na to, že elektronické sporty nejsou v našem podvědomí ukotvené jako třeba fotbal, basketbal nebo kriket. To jsou sporty, které popularitu získávají o celé dekády déle.

e-Sports začaly s nástupem internetu a rostou s jeho zvyšující se dostupností. Za tak krátkou dobu je to fantastický pokrok. Od skupiny lidí, která společně hrála v lokálních maringotkách, se přesouváme do hlavních měst na masivní turnaje, které sledují stovky tisíc lidí. Ještě nás čeká dlouhá cesta, ale zároveň jsme už ušli ohromný kus.

Vím, že se snažíte uspokojit několik typů fanoušků. Našly se ale chvíle, kdy bylo třeba učinit rozhodnutí na úkor jedné ze skupin?

Nabízíme nejlepší možné zážitky pro každého. Nemyslíme si, že je třeba dělat ústupky pro určitou část publika. Pokud použijeme publikum jako marketingový výraz, upřednostňujeme pochopitelně existující hráče před těmi potenciálními. Věříme, že je důležité pro naše hráče vytvářet poutavé prostředí. To položí solidní základy, které další lidi povedou k zájmu o naši ligu.

World of Tanks

Když mi bylo náct, byly elektronické sporty především o Counter-Striku a Warcraftu 3. Z prvního se v mezičase stal okrajový hráč a ten druhý zcela zmizel. Díky čemu se tedy hry stávají, a kdy přestávají být, v těchto kruzích populární?

Podle mého názoru pro dobrou e-Sports hru existují dvě velmi důležitá kritéria. Zaprvé potřebujete opravdu soutěživé a poměrně vyvážené prostředí pro souboj hráčů s hráči. A za druhé (a to je možná důležitější) to musí být poutavé na pohled a každý musí při sledování chápat, co se děje.

Jedním z klíčových faktorů jsou fanoušci, díky kterým hra žije nebo umírá. Je to jako ve starém Římě, kde si gladiátoři pro slávu museli získat určitou část publika. To samé platí pro hry a hráče.

Co se týče toho, kdy hry začínají, a přestávají být populární: někdy to může být těžké určit. Řekl bych, že jedním z hlavních důvodů je, když se titul pro hráče a fanoušky nevyvíjí.

Je to jako televize: postavy musí dospívat, musí tam být zajímavé nové scénáře. Hru neustále budujete a vylepšujete. Pokud se nedokážete vyvíjet, čeká vás pád.

Připravujete se na průměrnost. To je to, proč se Wargaming jako celá společnost zavázal poslouchat zpětnou vazbu hráčů i diváků. Tak, abychom se neustále rozvíjeli a zůstali relevantní.

Svatá trojice pro e-Sports jsou tedy hra, hráč a diváci. Životnost titulu je o spojování těchto prvků. Je to o hledání rovnováhy a neustálém vytváření nejlepších možných zážitků.

Autor:
Témata: World of Tanks
  • Nejčtenější

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Nejdražší hra na Steamu stojí 46 tisíc korun. Mám na to právo, tvrdí autor

Na Steamu vyšla nezávislá hra The Hidden and Unknown, která se prodává za bezmála dva tisíce dolarů, tedy přes čtyřicet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Celníci v USA zničili sběratelský artefakt v hodnotě 200 000 korun

Nadšený sběratel utratil sta tisíce korun za neporušenou kopii legendární japonské hry Pokémon Yellow. Kvůli až...

Tak to bylo rychlé. Loni mu tleskali, teď je autor herního hitu bez práce

Ještě počátkem roku byl americký komik, animátor a v neposlední řadě i tvůrce počítačových her Justin Roiland za svojí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Už i pohlazení kočky vadí. Hra ze světa Harryho Pottera dále vzbuzuje emoce

Chystaná hra ze světa Harryho Pottera budí spoustu emocí, a to ještě ani nevyšla. Nejnověji se ke kritice autorů přidal...

Průlom sedmnáct let od vraždy. Kmotra Mrázka zastřelil vrah ze Slovenska

Premium Mrzlo. Ze dveří zámečku na pražské Lhotce vyšel kmotr podsvětí František Mrázek. Nájemný vrah ležící sto metrů daleko u...

Láska je evoluční finta, zamilovanost porucha emocí, říká psycholog Klimeš

Premium Láska je mocná emoce a bezesporu ta nejhezčí. A má hodně podob, které člověka nutí dělat různé věci. Mozkové okruhy...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v únoru

V únoru navštívíme kouzelnickou školu ze světa Harryho Pottera, staré Japonsko, ocitneme se na bojišti druhé světové...

Také druhý díl seriálového hitu The Last of Us na HBO zlomil rekord

Seriál The Last of Us, který vznikl podle slavného playstationového hitu, zlomil po odvysílání druhého dílu další...

Nezapomněli jste na ně? Tyto hry měly dorazit už loni, stále na ně čekáme

Loni jsme se mohli těšit z poměrně velkého množství titulů, které se na uplynulé měsíce přesunuly z let 2020 a 2021. I...

Facebook virtuální realitu umí, ale už není levná. Dojmy z Meta Quest Pro

Premium Má jít jak o profesionální nástroj pro práci, tak o klasický herní model. Ačkoliv se v Česku oficiálně neprodává,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Jak poznat přetížená játra. Příznaky, které by vás měly varovat

Již dávno neplatí, že za nemocná játra může jen a pouze nadměrná konzumace alkoholu. Stále častěji je totiž na vině...

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...