|

Lure of the Temptress: skromné začátky
Lure of the Temptress byla ve své době hodnocena jako ničím zvlášť výjimečné, technicky trochu zastaralé pohádkové dobrodružství. Přesto už zde lze vypozorovat první snahy o přidání šťávy žánru grafických adventur. Děj se z většiny odehrával v městečku, jehož obyvatelé žili – pohybovali se mezi prací, hospodou a domovem, procházeli volně lokacemi a hráč je vždy musel najít, když si s nimi chtěl promluvit. Hratelnost oživila přítomnost pomocníka, jehož hráč osvobodil hned na začátku hry, a kterého pak mohl využívat k provádění akcí, na něž sám nestačil. Některé puzzly pak bez patřičného "naprogramování" ochotného chlapce nešly vůbec vyřešit. To způsobilo poněkud vyšší obtížnost, jež příliš nešla dohromady s naivním příběhem o záchraně města Turnvale před zlou čarodějkou Selenou, jenž by sám o sobě zaujal spíše mladší hráče.
I přes tuto zrádnou ambivalenci nelze ale o Lure of the Temptress hovořit jako o propadáku. Nebyla to nesmrtelná klasika, své kouzlo ale jistě měla. Na jaře letošního roku navíc Revolution Software potěšili všechny své fanoušky, když ji vydali v upravené verzi (funkční na nových počítačových systémech) na svých stránkách k volnému stažení.
Další info: Klasika (BonusWeb); recenze + download (Plné hry.cz), kompletní návod
Beneath A Steel Sky: převrácená SF poetika
Beneath A Steel Sky je hra s výtečnou atmosférou, tajemnou a kouzelnou zároveň. Objevování a zkoumání světa, který nefunguje tak úplně dle dnešních pravidel, pátrání po vlastní identitě, následně pak po vlastním otci, se odehrává jednak v již zmíněných lokacích města (mimochodem – výtečně vizuálně ztvárněných), jednak i uvnitř počítačového světa, jednoduchého grafického prostředí, kde různé programy symbolizují předměty. Hratelnost tak opět není zdaleka klasická, navíc hra opět operuje i s motivem "pomocníka", kterým je tentokrát robot Joey, k němuž si hlavní hrdina v mládí vypěstoval přibližně stejně důvěrný vztah, jako Mr. Bean ke svému medvídkovi.
Podobně jako v případě Lure of the Temptress, i u Beneath A Steel Sky už Revolution Software usoudili, že prodávat takto starý titul by bylo značně morbidní. Proto nabídli všem zájemcům trpícím nostalgií možnost zdarma si stáhnout celou hru, a to jak v disketové verzi, tak i v mnohem lépe ozvučené verzi, jež vyšla původně na CD. Navíc díky spolupráci s autory emulátorového programu ScummVM (SCUMM Virtual Machine) nehrozí, že by hru některý z nových počítačů nespustil. Zkrátka – velkomyslnost a zároveň úcta k fanouškovské komunitě jak má být…
Další info: Recenze + download (Plné hry), kompletní návod
Broken Sword: The Shadow of the Templars
Dále je tu dramatická zápletka, která je navíc vystavěna stylem á la Umberto Eco či Jane Jensen – v pozadí už tak obtížně pochopitelných událostí se skrývá tajemství mnohem většího významu. Jak název napovídá, od víceméně "nevinného" výbuchu v jedné pařížské kavárně zavede pátrání George a Nico až na stopu templářského manuskriptu popisujícího cestu k pokladu této dávno zničené sekty církevních rytířů, neo-templářského uskupení, které právě po něm pase, a bájnému meči, s jehož pomocí lze získat moc nad celým světem.
Samotná hra se pak řítí vpřed spíše Indiana Jonesovskou formulí, hrdinové cestují po rozmanitých lokacích v celém světě, prozkoumávají desítky úchvatně nakreslených lokací, vedou dialogy, sbírají a používají předměty, a to velmi logicky, bez nějakých umělých hádanek či pixel huntingu. Je až neuvěřitelné, jaké vizuální hody dokázali Revolution Software přichystat v nutně omezujícím rozlišení 640x480 a 256 barevné paletě, nicméně díky speciální technice kresby vypadají prostředí i postavy výtečně i dnes. Specialitkou Broken Swordu bylo bohaté ozvučení – v jednotlivých lokacích zněla řada přirozených zvuků prostředí, hra byla namluvena profesionálními herci (za zmínku stojí Rolf Saxon (Mission: Impossible) v roli George či Rachel Atkins jako Nico) a hudbu britského skladatele Barringtona Phelounga pro hru nahrál Londýnský metropolitní orchestr.
Oproti předchozím titulům (zatím – co není může být a ví se, že Revolution Software už poskytl autorům ScummVM zdrojové kódy obou Broken Swordů) není Broken Sword ještě freeware, čeští hráči však mají proti ostatním výhodu – oba dva díly přinesl na svém CD/DVD ve stém čísle časopis Level.
Další info: Klasika, recenze PSX, recenze GBA, čeština
Broken Sword 2: The Smoking Mirror
Do všeho se opět spíše náhodou zapletou i hlavní hrdinové. Nico se dostane do potíží ve chvíli, kdy shodou náhod získá jeden ze zmíněných kamenů. Vzápětí je unesena Karzacem, drogovým mafiánem, posedlým temným Tezcatlipocovým kultem, který chce být u toho, až jeho bůh vystoupí opět na svět. Naštěstí se urychleně z Ameriky vrací George, Nico zachraňuje a společně se vydávají na strastiplnou cestu za urychleným získáním zbývajících dvou kamenů a uvězněním temného boha navždy kdesi mimo svět.
Znovu opakovat věty o perfektním technickém zpracování je asi už zbytečné. Grafika byla snad ještě lepší, byť pohyb postav nevyužíval technologie motion capture, s níž se v adventurách začalo experimentovat až později (mezi průkopníky patřila i česká Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce), nicméně to vůbec nevadilo. Zachována zůstala filmová kvalita hudby i dabingu (představitelem George Stobbarta zůstal Rolf Saxon, Nico si poprvé střihla Flamina Cinque), a tak lze oba díly série zhodnotit jako vrchol svého žánru. Málokterá hra si může činit nárok byť jen na srovnání s nimi – a více než jednou (The Longest Journey) určitě překonány nebyly…
Další info: Klasika, čeština
In Cold Blood + Gold & Glory: The Road to El Dorado
In Cold Blood je příběhem tajného agenta Johna Corda, který dostává úkol infiltrovat nejtajnější prostory ve Volgii, republice, jež je součástí komunistického bloku v pokračující studené válce, protože CIA dostala zprávy o podivných pokusech, které zde provádí generál Nagarov. Vyšetřování ukáže šokující fakta, avšak spíše než nad tím, jak s nimi naložit, bude John Cord spíše přemýšlet o tom, jak vyjít z celé šlamastyky živ…
Hra nebyla hodnocena špatně, ostatně audiovizuálně nabídla slušný zážitek a tradičně dobrý scénář zakryl některé nedostatky v hratelnosti. Podobných kvalit, byť úplně jiného založení, je pak další hra vydaná v roce 2000, dětská akční adventura podle stejnojmenného kresleného TV seriálu Gold & Glory: The Road to El Dorado. Veselá hra určená mladšímu publiku nabízela zážitek asi nejpodobnější čtvrtému Monkey Islandu, nicméně nedostatky v marketingu ji odsoudily k nezájmu herního publika.
Další info: recenze ICB, ICB návod #1, ICB návod #2, Gold & Glory recenze, Gold & Glory návod
Broken Sword 3: The Sleeping Dragon
Tyto snahy byly provázeny buď nezřízeným optimismem, nebo opatrným pesimismem ze strany nostalgičtějších fanoušků. Broken Sword 3 byl až do svého vydání i přes skvěle vypadající screenshoty velkou neznámou. Podobným stylem zpracovaný Monkey Island 4 nebyl příliš úspěšný, Simon the Sorcerer 3D i přes obrovskou dávku černého humoru se stal propadákem – a jedinou srovnatelnou a přitom hratelnou adventurou tak bylo Grim Fandango od Lucas Arts. Nyní konečně spatřila světlo světa finální verze – a ukázalo se, že Charles Cecil nemluvil jen tak do větru. Broken Sword 3 je skutečně jiný. Čistě klávesnicové ovládání, plíživé i akční složky, ale též klasické adventuření přibližuje hru spíše interaktivnímu filmu, ale ne v podobě digitalizovaných příšerností, jak je prezentovaly herní firmy v době nástupu CD médií. Interaktivním filmem se zde myslí spíše filmový způsob vyprávění, práce s kamerou – a samozřejmě audiovizuálních kvalit hry. Ačkoliv se bezesporu najdou lidé, kterým "nové" zpracování nesedne a revoluci v podobě třetího Broken Swordu odmítnou, je jasné, že tohle JE cesta, kterou mohou další autoři jít a žánr adventur tak může být resuscitován, jakkoliv na samotném principu trochu více na logické hádanky zaměřené akční adventury není mnoho nového. A pro nostalgické staromilce jsou tu druhé díly Longest Journey a Syberie…
Další info: recenze, rozhovor s Charlesem Cecilem, první dojmy z E3, obsáhlé preview, další texty, screenshoty a trailery
Jak vše uzavřít? "Lidi opravdu chtějí, aby jim byly vyprávěny dobré příběhy. Finanční návratnost možná v současnosti ještě není tak velká, ale vyprávění interaktivních příběhů je vzrušující oblast, ve které rozhodně nechci chybět," nabízí Charles Cecil svůj pohled do budoucnosti. A za všechny nadšené hráče Broken Swordů nelze než dodat: těšíme se.