Pátek 13. prosince 2019, svátek má Lucie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 13. prosince 2019 Lucie

Nepovedená reklama ve hrách. Nejsou lootboxy nakonec tím menším zlem?

aktualizováno 
Na všudypřítomnou reklamu si musíme zvykat už i ve hrách. Občas se to však vymkne z rukou a výsledek většinu lidí spíše odradí.

Final Fantasy XV | foto: Square Ennix

Na neustále se měnícím trhu hledají firmy, vyrábějící počítačové hry, stále další a další způsoby, jak vydělávat peníze. 

Street Fighter 5

Kostýmy firmy Red Bull do Street Fightera 5 jsou podařené a nijak nenarušují vyznění hry.

Tradiční cesta, tedy vytvořit hru, pak ji prodat a začít dělat na další, je totiž až příliš riskantní. Proto tu máme DLC, mikrotransakce, lootboxy či různé metody předpláceného obsahu. Podle některých teorií se nyní dokonce experimentuje s tím, že by byl hráčův počítač využíván pro těžbu kryptoměn. A přitom se tu vyloženě nabízí prostor pro daleko tradičnější metodu vydělávání peněz - reklama.

Ostatně poskytování prostoru ve hrách pro reklamní účely není nic nového. První příklad pochází zřejmě už z roku 1978, kdy hra Adventureland obsahovala upoutávku na jiný titul od stejné firmy. Od té doby se mnoho změnilo a reklama ve hrách má mnoho forem. Ta nejprimitivnější spočívá v různých in-game billboardech, které nijak nenarušují vnímání herního světa. „Nenápadné“ zobrazování licencovaných produktů (tzv. product placement) je mnohem sofistikovanější a agresivně vyskakující okna u free 2 play her pak účinnější. Moderní člověk už má na všudypřítomnou reklamu vybudovanou jistou resistenci, přesto nás občas dokážou autoři překvapit. A to samozřejmě většinou negativně.

Need for Speed

Party jak má být. Energy drinky tekly proudem až do rána.

Jak se to má správně dělat, předvádí třeba Red Bull, který svým jménem zaštiťuje pořádání turnajů ve hře Street Fighter 5. Hráči PS4 verze dostali zdarma ke stažení řadu kostýmků pro herní postavičky, které navíc nevypadají vůbec špatně. Co víc si přát, než když lidé s radostí nosí loga vaší firmy, že?

Jenže ne vždy se to takto ideálně podaří. Nedávno třeba veřejnost pobavila situace, kdy si profesionální hráč Daigo “The Beast” Umehara až pozdě uvědomil, že nemá před sebou položenou plechovku s Red Bullem  pro kamery a tak si pro ní musel doběhnout přímo mezi jednotlivými koly soutěžního zápasu. Mimochodem ten pohled, který mu věnuje jeho soupeř, má potenciál stát se dalším internetovým memem.

Pořád je však tento způsob propagace lepší, než co předvedl konkurenční výrobce energetických nápojů Monster v předloňských závodech Need for Speed. Ochotnicky zahrané „příběhové“ sekvence jsou dost příšerné samy o sobě, ale fakt, že během nich každá z postav mává plechovkou s limonádou, z nich dělá nechtěnou komedii. Monster se jinak docela snaží být s hrami co nejúžeji propojený a i v České republice můžete koupit tematické edice plechovek s logy oblíbených her jako Assassin’s Creed nebo Call of Duty.

Porsche v Gran Turismo Sport

Která firma by se zlobila, kdyby její produkt představovaly takto.

Složitá právní situace panuje u využívání automobilových značek. Třeba takový Mercedes se mohl přetrhnout, aby se jeho automobily objevily v Mario Karts, kde působí divněji než černošské vojačky v uniformách wehrmachtu z nového Call of Duty. Na druhou stranu třeba společnost vyrábějící džípy Humvee nedávno zažalovala Activision za neoprávněné používání jejich vozidel (psali jsme tady). Obecně však je smlouva mezi herními společnostmi a automobilkami výhodná pro obě strany, a tak dnešní závodní tituly obsahují stovky reálných aut vymodelovaných často na základě projekčních návrhů samotných výrobců.

Phantasy Star Portable 2

V Japonsku musí mít vždy všechno extra.

U toho by však mělo zůstat. Hráče SimCity před pár lety sice potěšil zdarma rozdávaný DLC balíček Nissan Leaf Charging Station, jenže nebyly by to Electronic Arts, aby tento dárek neměl nějaký ten háček. Dobíjecí stanice pro ekologická auta firmy Nissan byl v podstatě legální cheat, jelikož jejím postavením dostalo okolní prostředí neadekvátní bonusy na štěstí obyvatel a ekologii, navíc tato ohyzdná budova ani nespotřebovávala žádné zdroje.

No a pak tu jsou Japonci, kteří samozřejmě vše posunují na úplně jiný level. V dosud posledním díle RPG Final Fantasy najdeme reklamu na výrobce fastfoodových nudlí Nissin prakticky na každém rohu. Dokonce si můžete kelímek těchto nudlí nasadit na hlavu místo helmy. Opravdu divné to pak začalo být ve chvíli, kdy společnost vydala upravený trailer na hru, kde nacpala své rýžové nudle do každého záběru.

A třeba v takovém RPG Phantasy Star Portable 2 můžete navléknout svojí postavu do brnění Pizza Hut. Místo štítu máte krabici od pizzy a soupeře mlátíte po hlavách pánvičkou.

Můžeme předpokládat, že se intenzita reklamy bude dále stupňovat. Reklama, které si nevšimnete, je sice fajn pro hráče, ale už ne pro její zadavatele. Abychom náhodou ještě s láskou nevzpomínali na „dobrovolné“ lootboxy.

Autor:
  • Nejčtenější

Profesionální hráč Fortnite sklidil posměch za kritiku sportovců

Aktuálně nejpopulárnější hráč na světě Tyler „Ninja“ Blevins se na svém twitterovém profilu posmíval profesionálním...

Premium

Šikana panuje i ve hře Fortnite, bez nových oblečků jsou děti „out“

Oblíbená počítačová hra Fortnite je sice každému k dispozici zcela zdarma, dají se v ní však utrácet i skutečné peníze....

Nejlepší hry roku 2019 na PlayStation 4? Zvolte vaše favority

Čtenářská anketa Hra roku 2019 na Bonuswebu pokračuje hlasováním v kategorii nejlepších her na PlayStation 4. Zvolit...

Vatikán spustil vlastní server Minecraftu, okamžitě ho napadli trollové

Pokrokový vatikánský kněz se rozhodl provozovat privátní server populární hry Minecraft, který měl být oázou klidu a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlasujte pro nejlepší PC hru letošního roku

Čtenářská anketa Hra roku 2019 na Bonuswebu startuje hlasováním v kategorii nejlepších her na PC. Zvolit můžete až tři...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

RECENZE: S Ring Fit Adventure si budete hrát a zároveň hubnout

Ring Fit Adventure kombinuje fitness pomůcku s hraním her na konzoli Switch. Je to právě propojení s hrou, které vás...

VIDEO: Přibližujeme žánr young adult v komiksech

Jací byli hrdinové a padouši v době svého dospívání? Řešili problémy, s nimiž se mohou čtenáři snadno identifikovat....

OBRAZEM: 37 let se Star Wars. Podívejte se, jak se měnila herní grafika

Značka Star Wars daleko přesáhla filmový plátna a k videohrám nerozlučně patří od jejich počátku. Můžeme na nich skvěle...

Na Switch míří Axiom Verge 2 či pokračování hry na hrdiny Golf Story

Dvacetiminutovka pořadu Indie World, která představuje nezávislé hry na Switch, se nesla v klipovém duchu, kdy záběry...

Najdete na iDNES.cz