Nepovedená reklama ve hrách. Nejsou lootboxy nakonec tím menším zlem?

aktualizováno 
Na všudypřítomnou reklamu si musíme zvykat už i ve hrách. Občas se to však vymkne z rukou a výsledek většinu lidí spíše odradí.

Final Fantasy XV | foto: Square Ennix

Na neustále se měnícím trhu hledají firmy, vyrábějící počítačové hry, stále další a další způsoby, jak vydělávat peníze. 

Street Fighter 5

Kostýmy firmy Red Bull do Street Fightera 5 jsou podařené a nijak nenarušují vyznění hry.

Tradiční cesta, tedy vytvořit hru, pak ji prodat a začít dělat na další, je totiž až příliš riskantní. Proto tu máme DLC, mikrotransakce, lootboxy či různé metody předpláceného obsahu. Podle některých teorií se nyní dokonce experimentuje s tím, že by byl hráčův počítač využíván pro těžbu kryptoměn. A přitom se tu vyloženě nabízí prostor pro daleko tradičnější metodu vydělávání peněz - reklama.

Ostatně poskytování prostoru ve hrách pro reklamní účely není nic nového. První příklad pochází zřejmě už z roku 1978, kdy hra Adventureland obsahovala upoutávku na jiný titul od stejné firmy. Od té doby se mnoho změnilo a reklama ve hrách má mnoho forem. Ta nejprimitivnější spočívá v různých in-game billboardech, které nijak nenarušují vnímání herního světa. „Nenápadné“ zobrazování licencovaných produktů (tzv. product placement) je mnohem sofistikovanější a agresivně vyskakující okna u free 2 play her pak účinnější. Moderní člověk už má na všudypřítomnou reklamu vybudovanou jistou resistenci, přesto nás občas dokážou autoři překvapit. A to samozřejmě většinou negativně.

Need for Speed

Party jak má být. Energy drinky tekly proudem až do rána.

Jak se to má správně dělat, předvádí třeba Red Bull, který svým jménem zaštiťuje pořádání turnajů ve hře Street Fighter 5. Hráči PS4 verze dostali zdarma ke stažení řadu kostýmků pro herní postavičky, které navíc nevypadají vůbec špatně. Co víc si přát, než když lidé s radostí nosí loga vaší firmy, že?

Jenže ne vždy se to takto ideálně podaří. Nedávno třeba veřejnost pobavila situace, kdy si profesionální hráč Daigo “The Beast” Umehara až pozdě uvědomil, že nemá před sebou položenou plechovku s Red Bullem  pro kamery a tak si pro ní musel doběhnout přímo mezi jednotlivými koly soutěžního zápasu. Mimochodem ten pohled, který mu věnuje jeho soupeř, má potenciál stát se dalším internetovým memem.

Pořád je však tento způsob propagace lepší, než co předvedl konkurenční výrobce energetických nápojů Monster v předloňských závodech Need for Speed. Ochotnicky zahrané „příběhové“ sekvence jsou dost příšerné samy o sobě, ale fakt, že během nich každá z postav mává plechovkou s limonádou, z nich dělá nechtěnou komedii. Monster se jinak docela snaží být s hrami co nejúžeji propojený a i v České republice můžete koupit tematické edice plechovek s logy oblíbených her jako Assassin’s Creed nebo Call of Duty.

Porsche v Gran Turismo Sport

Která firma by se zlobila, kdyby její produkt představovaly takto.

Složitá právní situace panuje u využívání automobilových značek. Třeba takový Mercedes se mohl přetrhnout, aby se jeho automobily objevily v Mario Karts, kde působí divněji než černošské vojačky v uniformách wehrmachtu z nového Call of Duty. Na druhou stranu třeba společnost vyrábějící džípy Humvee nedávno zažalovala Activision za neoprávněné používání jejich vozidel (psali jsme tady). Obecně však je smlouva mezi herními společnostmi a automobilkami výhodná pro obě strany, a tak dnešní závodní tituly obsahují stovky reálných aut vymodelovaných často na základě projekčních návrhů samotných výrobců.

Phantasy Star Portable 2

V Japonsku musí mít vždy všechno extra.

U toho by však mělo zůstat. Hráče SimCity před pár lety sice potěšil zdarma rozdávaný DLC balíček Nissan Leaf Charging Station, jenže nebyly by to Electronic Arts, aby tento dárek neměl nějaký ten háček. Dobíjecí stanice pro ekologická auta firmy Nissan byl v podstatě legální cheat, jelikož jejím postavením dostalo okolní prostředí neadekvátní bonusy na štěstí obyvatel a ekologii, navíc tato ohyzdná budova ani nespotřebovávala žádné zdroje.

No a pak tu jsou Japonci, kteří samozřejmě vše posunují na úplně jiný level. V dosud posledním díle RPG Final Fantasy najdeme reklamu na výrobce fastfoodových nudlí Nissin prakticky na každém rohu. Dokonce si můžete kelímek těchto nudlí nasadit na hlavu místo helmy. Opravdu divné to pak začalo být ve chvíli, kdy společnost vydala upravený trailer na hru, kde nacpala své rýžové nudle do každého záběru.

A třeba v takovém RPG Phantasy Star Portable 2 můžete navléknout svojí postavu do brnění Pizza Hut. Místo štítu máte krabici od pizzy a soupeře mlátíte po hlavách pánvičkou.

Můžeme předpokládat, že se intenzita reklamy bude dále stupňovat. Reklama, které si nevšimnete, je sice fajn pro hráče, ale už ne pro její zadavatele. Abychom náhodou ještě s láskou nevzpomínali na „dobrovolné“ lootboxy.

Autor:
 

Nejčtenější

RECENZE: Postapokalyptický The Division 2 nastavuje nový žánrový standard

The Division 2

Žánr online kooperativních her byl vždy spojený s všemožnými porodními bolestmi. The Division 2 ukazuje, že to jde i...

Odmítl 12 nabídek producentů, aby mohl udělat vysněnou hru bez kompromisů

Darq

Nezávislý vývojář vyměnil finanční jistotu za absolutní tvůrčí svobodu. Jeho krok byl sice riskantní, nicméně se mu...

RECENZE: Jak vůbec mohlo vyjít něco tak hloupého jako Left Alive?

Left Alive

Rádoby špiónská akce Left Alive selhává ve všech oblastech, ve kterých můžeme počítačovou hru vůbec hodnotit. Je...

RECENZE: Dawn of Man je prehistorická strategie pro fanoušky Lovců mamutů

Dawn of Man

Hlavním tahákem skvělé strategie Dawn of Man je její zasazení do pravěkého světa. Přestože má hra málo obsahu a po...

Google ukázal budoucnost hraní. Propojí hráče a diváky na jeden klik

Stadia

Představte si, že sledujete na YouTube herní trailer. Následně kliknete na tlačítko Play a objevíte se okamžitě ve hře,...

Další z rubriky

Pět pekelně těžkých her, na které se těšit

Code Vein

Hledáte hry, u kterých se zapotíte jako u opěvované série Dark Souls? Z následující pětice byste si měli rozhodně...

V ulicích se brzy objeví kouzelníci s mobily. Pak zase rychle zmizí

Připravovaná hra ze světa Harryho Pottera Wizards Unite

Start mobilní hry s tematikou světa Harryho Pottera s názvem Wizards Unite se blíží. Vyvíjí ji studio stojící za hitem...

KVÍZ: Otestujte se v ultimátním herním kvízu 1989 - 2019

Wolfenstein 3D

Letos uběhne 30 let od sametové revoluce. K plánovanému výročí jsme se rozhodli přispět i za herní rubriku a připravili...

Najdete na iDNES.cz