Mají uživatelské recenze nějakou váhu? Studie ukázala, jak lidé hodnotí

aktualizováno 
Čtyřčlenný tým výzkumníků analyzoval, jakým způsobem hodnotí lidé hry v nejpopulárnějším digitálním obchodě Steam. Ukázalo se, že uživatelské recenze mohou mít až překvapivou váhu.

Review bombing hry Dota 2 | foto: Steam

Hodnotit počítačové hry není nic snadného a ať děláte, co děláte, nikdy se nemůžete zavděčit všem. Objektivní kritika je ze samotné podstaty těchto slov nemožná a žádný univerzálně správný názor prostě neexistuje. Jenže podle čeho se pak člověk může v nepřehledné džungli virtuální zábavy orientovat? V podstatě má dvě možnosti. Buď si najde nějaké oblíbené médium, jehož vkus je mu dlouhodobě blízký (tím samozřejmě myslím Bonusweb), nebo se spolehne na uživatelská hodnocení.

Review bombing Call of Duty

Podle hodnocení uživatelů by to mohlo vypadat, že si Call of Duty nikdo nekupuje.

Jenže zatímco u lidí, kteří za psaní kritiky dostávají peníze, existuje předpoklad, že hraní berou alespoň trochu vážně a snaží se k tématu přistoupit profesionálně, uživatelskou recenzi může napsat úplně každý. A také to tak dělá.

Proto jsou také stránky typu Metacritic znehodnoceny tzv. review bombingem (viz náš starší článek), kde převládají emoce nad skutečnou kritikou. Obzvláště silné značky jako Call of Duty dostanou vždy na frak bez ohledu na skutečné kvality hry. Nedej bože když si nějaký výrobce her dovolí projevit politický názor.

Review bombing hry Dota 2

Dota 2 prý může za to, že ještě nemáme Half-life 3.

Z tohoto hlediska jsou pak nejzajímavější hodnocení na Steamu. Tam totiž alespoň člověk musí hodnocenou hru skutečně vlastnit, navíc je hned patrné, kolik času v ní strávil. Od loňského roku je zde navíc možnost sledovat hodnotící trendy v průběhu času.

A právě uživatelským recenzím na Steamu se věnuje vědecká práce studentů kanadské Queen’s University. Její autoři sesbírali data z téměř 11 milionů uživatelských recenzí (zdrojové údaje pocházejí z roku 2016, od té doby samozřejmě obsah prudce narostl) a zjistili mnoho zajímavých věcí, které vrhají na uživatele Steamu pozitivní světlo.

Tak třeba průměrný čas strávený ve hře před napsáním recenze je 13,5 hodiny, což je podle mě u většiny titulů dostatečná doba pro vytvoření kvalifikovaného názoru. Přitom platí, že negativní recenze lidé píší dříve než ty pozitivní, ale zase jsou většinou o něco delší.

Překvapivá jsou data, která jsou věnována samotnému obsahu recenzí. Použitý jazyk prý odpovídá věku amerického osmáka (což je 13-14 let), přičemž 42 % recenzí obsahuje nějakou skutečně podnětnou informaci, ze které si autoři hry mohou něco odnést. Možná to tak nevypadá, ale vzhledem k obecné úrovni anonymních internetových diskusí, je 42 % opravdu hodně. Ty negativní recenze navíc obsahují více informací než ty pozitivní. 

Trošku jsem to hrál a byla to zábava

Spousta uživatelských recenzí jsou jen výkřiky do tmy.

Naopak vcelku zjevné je, že hry, které jsou v základu zdarma, mají kratší recenze než ty, za které musel hráč zaplatit. K takovým prostě člověk necítí takové pouto.

Navzdory obecnému přesvědčení si lidé příliš nesstěžují na nejrůznější technické bugy. Zmiňuje je pouze 8 % recenzí, zatímco připomínky k designu nebo hratelnosti obecně zmiňuje celkem 32 %.

Ve výsledku tak lze říct, že uživatelské recenze na Steamu mají docela slušnou vypovídající hodnotu a minimálně jako jeden z faktorů při zvažování případné koupě hry byste je měli brát v potaz.

Autor:

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Nejčtenější

Dvacet zásadních her roku 1999. Hlasujte, která byla nejlepší

GOTY 1999

Při loňské anketě o nejlepší hru roku 1998 se mohlo zdát, že tehdejší rok neměl v herní historii konkurenci. Letmý...

KVÍZ: Git gut, n00bs sux! Rozumíte mluvě dnešních hráčů?

Grand Theft Auto 5

Stejně jako každá jiná komunita mají i hráči počítačových her svůj vlastní slovník, pro neznalé často nepochopitelný....

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

Stahujte zdarma šest her s Batmanem v hodnotě dva a půl tisíce korun

Batman Arkham Asylum

Nepopulární digitální obchod s hrami Epic Store se opravdu vytáhl. Namísto jedné či dvou her jich tentokrát nabízí...

Progamer chtěl uspět ve dvou hrách najednou, teď je pro smích

Linh "Seiko" Nguyen

Německý hráč východoasijského původu Linh „Seiko“ Nguyen překvapivě prohrál v kvalifikaci na prestižní turnaje v...

Další z rubriky

RECENZE: Astral Chain nabízí futuristickou anime akci v režii mistrů

Astral Chain

Studio Platinum Games se na Nintendu Switch pokouší prorazit s novou značkou. Astral Chain nabízí unikátní soubojový...

Pět filmů podle her, které kritika rozdrtila, ale nám se líbí

DOA: Na život a na smrt (2006)

Videoherní adaptace patří ve filmové branži mezi „otloukánky“. A přiznejme si to, většinou zaslouženě. Existují ovšem...

Chcete zažít ikonický World of Warcraft? Nejlepší čas je právě teď

World of Warcraft Classic

World of Warcaft Classic je rekonstrukce původní online hry, která vyšla téměř před patnácti lety. Po zhruba 25...

ANKETA: Co vás nejvíce zaujalo a zklamalo na GamesComu?

Everspace 2

Herní svátek GamesCom, který se konal v německém Kolíně nad Rýnem, je minulostí a nutno říct, že letošní ročník se...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz