Pondělí 25. září 2023, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. září 2023 Zlata

Realismus versus zábava, k čemu se kloníte spíše?

Je pro vás realistický zážitek, jak ho dokážou hry zprostředkovat, důležitý, nebo se kloníte spíše k zábavě? Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance | foto: Warhorse studios

Shadow Warrior 2

Petr Zelený -  Za mě osobně především zábava. Nikdy jsem netíhl k leteckým simulátorům či jiným náročným titulům, kde musíte provést dvacet kroků, abyste se vůbec odlepili od země. Prostě se chci především bavit a svým tempem zkoumat virtuální světy, kde můžu být chladnokrevným zabijákem, ctnostným rytířem nebo třeba revolucionářem, který osvobozuje nějakou banánovou republiku. Prostě všechny ty věci, které ve skutečném životě nikdy nezkusím. Takže zábava (a zábavnost) u mě vedou. Tím spíš, jak stárnu a na hry mám stále méně času a energie. A teď mě omluvte, musím ulovit pár skunků plamenometem.

Martin Zavřel -  Mám rád, když hry vypadají realisticky, ale hratelnost mají zcela přizpůsobenou zábavnosti. Výjimkou jsou samozřejmě tituly kalibru Kingdom Come: Deliverance, kde byla realističnost po všech stránkách součástí samotného jádra zážitku.

Irácké vládní jednotky a jejich spojenci

Jan Hanáček - Výraz „realistický“ by se v kombinaci s hrami neměl vůbec používat. Žádná hra není z definice realistická, protože je to hra a hráči chtějí hrát, ne se nudit, umírat a trpět. Nebo myslíte, že být vojákem na Blízkém východě je zábava? Co takhle vyšetřující detektiv, člen zásahového oddílu? Omyl. Nikdo skutečně nechce žít životem reálného středověkého zbrojnoše. Hry na skutečnost vždy koukaly romantickýma očima. Je to dobře a je to v jejich povaze. Nemohou být realistické, mohou ale být do jisté míry autentické, třeba v prožitku, atmosféře. Ale i v tom případě je to podobné, jako byste se chtěli z obrázku na letáčku cestovní kanceláře dozvědět, jaký je to skutečně pocit, když poprvé uvidíte moře.

Battlefield 1: Apocalypse

Ondřej Zach - Jak v čem. Když se pustím do střílečky z první nebo druhé světové války, je určitě fajn, pokud třeba vzhled zbraní odpovídá realitě. Na čem ovšem vůbec netrvám, je to, aby se chovaly přesně jako vzor, podle kterého vznikly. Pro mě je důležitý dobrý gunplay a vtahující atmosféra, nikoliv realismus. Mechanismy jako kazící se jídlo, otrava jedem a podobně jsem neměl rád nikdy. Na druhou stranu když v nějaké hře nefunguje dobře herní fyzika (a není to záměr), praští to do očí, protože to nepůsobí přirozeně. Ve výsledku vždy upřednostňuji zábavu, která se ovšem s realističností nevylučuje, pokud tvůrci koncept dobře uchopí.

Kingdom Come: Deliverance

Honza Srp - Ideál je někde uprostřed. Spíše než realističnost je pro mě důležitá uvěřitelnost. Abych se bavil, potřebuji, aby hra alespoň částečně byla ukotvená v realitě, abych chápal motivaci hlavních postav a aby mi příběh dával nějaký smysl i bez požití zakázaných substancí. Z tohoto důvodu mám veliký problém s japonskými hrami. Až na čestné výjimky se prostě nedokážu přenést přes přepálené scény, kdy se nezletilé postavy půl hodiny zavěšené ve vzduchu mydlí disproporčně obrovskými zbraněmi. Na druhou stranu takový Kingdom Come zašel podle mě v realističnosti až zbytečně daleko. Nutit hráče hlídat si datum spotřeby potravin mi přijde jako zbytečný opruz zdržující od pohlcení příběhem.

Robinson's Requiem

Jan Kouba - Hodně záleží na žánru, od simulátoru budu mít jiná očekávání, než od střílečky, ale obecně vzato jsem toho názoru, že přemíra realističnosti hrám škodí. Určitá odlehčení, zkratky a upravení pravidel jsou většinou ku prospěchu tempa i zábavnosti.

DayZ

Andrej Barbec - Rozdělit to je skoro nadlidský úkol. Dvě z nejoriginálnějších her posledních let najdete na úplně opačném konci spektra. Nesmyslný a super akční Titanfall přinesl revoluční styl pohybu, který by ve skutečném světě fungoval jen těžko. A je to ohromná zábava. Oproti tomu DayZ s extrémním důrazem na realističnost dokázalo jedinému životu dát úplně jiný význam. Zejména první verze, kde se objevovalo málo jídla a pití, byly seriózním bojem o přežití. S postavou jste se často rozloučili jen kvůli tomu, že jste včas nenašli potravu. Mnohem důležitější než realističnost nebo absurdnost titulu je jeho originalita. A oba konce spektra pořád ještě mají co nabídnout. Že toho vývojáři využívají jen málo, už je jiný příběh.

Burnout Paradise

Jan Lysý -  Jelikož už jsem „herní senior“, tak pamatuji doby, kdy „frčely“ realistické simulátory, u kterých byl potřeba pársetstránkový manuál, abyste vůbec věděli, co se po vás chce. A upřímně, nikdy mě to neoslnilo. Ve videohrách realističnost obvykle nehledám, preferuji zábavu. I když si rád zkusím (s přimhouřenýma očima) realistické „simulátory“ ze světa MMA, tak jsou mému srdci bližší série Tekken, Street Fighter nebo Mortal Kombat. A preferování zábavy před realističností u mě neplatí jen u bojovek, ale třeba i u závodních her. Mou srdcovkou je například značka Burnout, která má k realističnosti hodně daleko. Prostě a jednoduše, u videoher se chci uvolnit a ne se stresovat a realita/realističnost mě často stresuje hodně.

NieR: Automata

Jakub Žežule -  Hry jsou tu od toho, aby se u nich lidé bavili, takže odpověď je zcela jasná. Na druhou stranu i realismus může být do hry zapracován tak, aby hra zůstávala zábavná. To je pak otázka designérských schopností, přesto však platí, že sebelepší hra nezaujme každého. Ani NieR: Automata.

Crazy Taxi

Michael Mlynář- Hra musí být v prvé řadě přístupná a to realistické hry většinou moc nebývají. Hra mě zkrátka musí chytit hned od začátku. Pokud mi tedy v úvodu vysvětlí základní principy, na další věci si přijdu postupně sám a nakonec zjistím, že jsem vprostřed něčeho hodně realistického, tak proč ne. Na druhou stranu, pokud je něco nehratelný nesmysl, tak je úplně jedno, jak moc realistické to je. Každopádně celý tento problém je značně složitější a ve výsledku je nejdůležitější, zda daná hra člověka baví taková, jaká je. Ale pokud bych měl na výběr čistě jen z možností realismus vs. zábava, volím jednoznačně to druhé. Zkrátka to budu radši dokola hoblovat v Crazy Taxi než se v masivně realistickém simulátoru vztekat nad totálně roztřískaným autem v kotrmelcích jen proto, že jsem pod špatným úhlem a o něco rychleji najel na poklop od kanálu.

Autor:
  • Nejčtenější

Youtuberka zjistila, kolik brambor umí Starfield zobrazit, než hra spadne

Počítačová hra Starfield nepřestává hráče fascinovat svojí propracovanou simulací fyziky, když v obrovském otevřeném...

Policisté zabavili při razii pušky, munici, kokain a meč z Warcraftu

Při domovní prohlídce u drogových dealerů v kanadské komunitě Norway House objevili policisté 130 gramů kokainu a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojáři Baldur’s Gate počítali i s tím, že hráči zabijí všechny postavy

Vývojáři famózní Baldur’s Gate 3 chtěli dát hráčům maximální svobodu, museli se proto připravit na každou myslitelnou...

Ikonická filmová scéna posloužila jako drsný zakončovák v Mortal Kombatu

Scéna zúčtování z vynikajícího filmu Kill Bill 2 od Quentina Tarantina posloužila jako vzor pro fatalitu, tedy brutální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Máte poslední šanci koupit si hru Avengers, než navždy zmizí z obchodů

Po pouhých třech letech od vydání bude nepovedená hra Marvel’s Avengers nadobro vyřazena z katalogů herních obchodů....

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Se zpožděním míří do Česka. Tuto konzoli využijete hlavně na streaming

Logitech se nyní po téměř roce od uvedení na trh chystá nabídnout svou streamovací konzoli do ruky, model G Cloud, i na...

Od znásilňování po překonání Messiho. Jak se měnilo zobrazení žen ve hrách

Stejně jako se vyvíjí postavení žen ve společnosti, mění se i způsob, jakým je zobrazují počítačové hry. Z bezmocných...

Disco Elysium už je i česky. Ukousli jsme si velké sousto, říká překladatel

Disco Elysium, jedna z nejupovídanějších her, jaké kdy vznikly, se po čtyřech letech od vydání dočkala fanouškovské...

Vybíráme nejlepší modifikace Starfieldu, které vám vylepší zážitek z hraní

Jak už to tak u Bethesdy bývá, ani aktuální hit Starfield nevyšel v úplně optimální podobě. Naštěstí pro vývojáře se...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Drahota změnila nakupování Čechů, obchodníci začínají s cenami brzdit

Inflace je v Česku stále vysoká, meziročně se drží na úrovni 8,5 procenta. Nakupování v akčních nabídkách a ve slevách...