Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek | foto: Profimedia.cz

Vývojáři s hráči mohou lehce manipulovat, tvrdí psycholog

  • 10
Vývojáři dokázali, že zveřejňování změn nemusí být vždy ku prospěchu věci. Švédské studio DICE totiž v minulosti provedlo experiment, při kterém s aktualizací titulu Battlefield 2 ohlásilo úpravu útočné pušky. Nezmínilo však konkrétní hodnoty, a hráčské reakce se tak značně lišily.

Někteří psali, že změna zbraň učinila nepoužitelnou. Jiní naopak tvrdili, že je zbraň po aktualizaci perfektní. Vývojáři z DICE však ve skutečnosti sílu zbraně nijak neupravili, pouze to ohlásili.

Bonusweb tak kontaktoval dvojici psychologů, která situaci objasnila. "Ten jev se jmenuje sugesce. Je to situace, kdy člověk nekriticky a nevědomě přebere tvrzení někoho jiného a prožívá je jako své vlastní. Míra sugestibility je u každé trochu jiná a je v čase stálá jako jistý rys osobnosti," vysvětluje Petr Moos.

Podle Vojtěcha Lebdušky reakce hráčů souvisí s jejich předchozí zkušeností se silou zbraně. "Kdyby tvůrci experimentu cílili sugerovanou informaci jen na hráče, kteří jsou se silou pušky nespokojeni, je zde určitá pravděpodobnost, že by zafungoval placebo efekt a hráči by spokojeni začali být," říká Lebduška.

"Domnívám se také, že existuje nezanedbatelné procento hráčů, kteří žádný rozdíl v síle pušky nezaznamenali, ale zůstali sociálně konformní a svou zkušenost si nechali pro sebe," dodává psycholog.

Lebduška tak říká, že pokus DICE naznačuje sílu vývojářské pozice. "Každopádně experiment ukazuje na snadnou ovlivnitelnost hráčů z pozice tvůrců počítačových her. Ti, kteří změnu zaznamenali, více věřili autorům experimentu, než vlastním očím," tvrdí.

Petr Moos pak ještě dodává: " Sugestibility lze využít či zneužít v reklamě a marketingu. Prostě v situacích, kdy člověku transparentně, anebo podprahově podsunete nějakou informaci, nebo líbivý či zajímavý, šokující, odpuzující, nebo naopak silně atraktivní impulz."

A jak situaci vnímáte vy? Myslíte si, že by vývojáři měli zveřejňovat přesné změny v rámci vyvažování hry?