V dubnu by mělo v USA vyjít první zvukové CD, které bude chráněno proti „ripování“, tedy vytvoření souborů WAV ze skladeb, které jsou na něm nahrány. Countryový zpěvák Charley Pride, který je stejně jako mnoho jeho kolegů znepokojen aktivitami firmy Napster, bude prvním interpretem v historii, na jehož CD bude použita patentovaná technologie firmy SunComm. Tato technologie prošla v březnu úspěšně praktickými zkouškami a chráněné CD s titulem „Charley Pride: A Tribute to Jim Reeves“ by se mělo objevit na trhu počátkem května.
Pokud se tato protipirátská technologie osvědčí, Pride rozhodně nebude posledním, kdo ji na svém CD použije. Faktem zůstává, že prostřednictvím cédéček nám vydavatelské firmy již celá léta přinášejí pod nos perfektně kopírovatelnou hudbu v digitální kvalitě. „CD je kořenem všech našich problémů s Internetem,“ říká Jay Samit, starší viceprezident pro nová média ve firmě EMI, která momentálně testuje různé technologie ochrany proti kopírování. „Pokud by se CD kopírovaly stejně těžko jako DVD, pásky VHS nebo třeba knihy, neprocházeli bychom ničím takovým, jako procházíme teď s Napsterem nebo Gnutellou.“
Napster přinesl obrovskou dostupnost skladeb ve formátu MP3 pro všechny po celém světě, ale zároveň (logicky) podnítil velký zájem vydavatelských firem o metody ochrany CD proti kopírování. Minimálně čtyři z pěti největších značek se zcela vážně zabývají možností implementace těchto technologií a nejméně tři z nich již započaly jejich testování.
Největším problémem zde samozřejmě je, jak dosáhnout toho, aby se CD nedalo zkopírovat pomocí jednotky CD-ROM, ale zároveň zůstalo dobře čitelné pro CD přehrávač. Toto riziko se zřetelně projevilo v červnu minulého roku v Německu, kde značka BMG pokusně vydala CD „Razorblade Romance“ finské metalové skupiny HIM, na nějž aplikovala antikopírovací software izraelské firmy Midbar Technology. Přes intenzivní testování, které tomuto kroku předcházelo, nebyla 3 % zákazníků schopná CD na svých přístrojích přehrát, a konsternovaná BMG tato cédéčka raději stáhla z obchodů a vydala je znovu, tentokrát bez ochrany.
Principy ochrany CD proti kopírováníS problémy, které na hudební průmysl dolehly, se vynořilo mnoho softwarových firem, které se velkým hudebním vydavatelstvím chtějí vnutit se svými antikopírovacími řešeními. Mezi ně patří například již zmíněný SunComm, Midbar nebo další izraelská společnost TTR Technologies. Ačkoli tyto firmy samozřejmě neposkytují veřejnosti informace o tom, jak jejich produkty pracují, lze jednoduchým úsudkem dojít k závěru, že tyto technologie musejí vycházet z rozdílů specifikací pro zvuková CD (norma CD-DA, tj. Compact Disc – Digital Audio, známá také pod názvem RedBook) a pro CD-ROM (YellowBook, případně OrangeBook pro CD-RW).
Ochrany fungují vesměs tak, že přidávají do TOC (tabulka popisující obsah CD) a/nebo do hudebních stop data, která CD přehrávač dokáže ignorovat bez újmy na kvalitě reprodukce, zatímco jednotku CD-ROM zmatou natolik, že není schopna z daného CD vytvořit původní WAV.
Samozřejmě, kdyby byli všichni uživatelé ochotni vyměnit své CD přehrávače za minidisky, DVD nebo SACD (Super Audio Compact Disc), měly by vydavatelé po starostech. Klasické CD však zubu času stále odolává, a proto se technologové významných hudebních značek shodují, že softwarové způsoby ochrany jsou momentálně jediným praktickým řešením.
Zdroj: MSNBC