Pátek 30. července 2021, svátek má Bořivoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. července 2021 Bořivoj

DOOM navždy změnil herní svět, v prosinci oslavil dvacet let

aktualizováno  23:59
Původně to měla být střílečka na motivy filmu Vetřelec. Vývojáři z id Software však pro DOOM nakonec zvolili kombinaci sci-fi a démonické tematiky. Ve výsledku tak nabídli vskutku neotřelý a velmi krvavý titul. Ten brzy dobyl herní síň slávy a vyvolal i notnou dávku kontroverze.

Na klasickou akci z prvních dvou dílů DOOMu by měl navázat čtvrtý díl. Vývojáři však zatím prozradili jen, že hra vzniká.

DOOM byl původně jen název připravované technologie, která měla pohánět příští hru od id Software. Hlavního programátora Johna Carmacka k tomu inspiroval film Barva peněz z roku 1986. Tom Cruise v něm na kulečník dorazí s obalem na speciální kulečníkové tágo. A na otázku, co v obalu nese, reaguje povýšeneckým úsměvem a slovem doom (zkáza).

Carmack na enginu pohánějícím DOOM začal pracovat již během roku 1992. Společnost tehdy dokončila kritikou opěvovanou akci Wolfenstein 3D a vývojáři se rozdělili na dva týmy.

Jednu část představoval John Carmack, který prozkoumával nové technologické možnosti; druhou pak zbytek vývojářů. Ten totiž pracoval na pokračování Wolfensteinu známém jako Spear of Destiny. A to nové technologie nepotřebovalo.

Doom

Hlavní programátor tak v mezičase vytvořil Shadowcaster engine, který byl jeho prvním krokem směrem k vývoji DOOMu. Mezi nové funkce Shadowcasteru patřilo například ztlumující se světlo a strop i podlaha potažené obrázky. Tuto technologii následně využila společnost Raven Software k vývoji hry Shadowcaster.

Mezikulturní dopad

Jedna z mnoha oblíbených modifikací DOOMu nabídla i Star Wars tématiku. A traduje se, že její popularita přiměla George Lucase zavelet k vývoji střílečky Dark Forces. Tedy povedené akce právě ze světa Star Wars.

Carmack však pokračoval ve výzkumu a nový engine brzy nahradil mnohem mocnější technologií. Jednalo se pochopitelně o DOOM engine, který podporoval dynamická světla a stěny s jinými než pravými úhly. Nová technologie však vývojáře z id Software vedla k rozepřím.

Tehdejší kreativní ředitel Tom Hall toužil po dalším dílu hopsačky Commander Keen. Zbytek týmu však upřednostňoval graficky náročnější titul. Vývojáři totiž novou technologii dychtili využít naplno.

Debaty o směřování příštího titulu se tak na čas přiklonily k zakoupení licence pro vývoj hry ze světa Vetřelce. Tým tehdy jednal i s majitelem filmové značky, kterým je společnost 20th Century Fox. Brzy se však shodl, že by licence příliš omezila směřování budoucího titulu.

Doom

Je to jako v pornu

Hru tak raději zasadili do nového sci-fi světa, ve kterém jediný mariňák musí zachránit svět před invazí démonů z pekel. Tom Hall následně začal vytvářet podklady známé jako Bible Doomu. Ta obsahovala detailní příběh a jasné směřování hry.

Nakolik se bible skutečně stala předlouhou hry, se vývojáři zpětně neshodují. Jisté však je, že se výsledný titul od Hallova konceptu lišil. Carmack tehdy bibli odmítl se slovy, že je zbytečně detailní. "Příběh ve hře je jako příběh v pornu. Očekává se, že tam bude, ale není až tak důležitý," prohlásil.

John Romero, který byl druhým významným vývojářem v id Software, však na bibli vzpomíná jinak. Dokument prý obsahoval jen úvodní směřování příběhu, různé roztříštěné poznámky a ilustrační obrázky. Podle Romera tak vývojáři z bible skutečně vycházeli.

DOOM však ve výsledku nabídl přímočarou akci s minimálním množstvím příběhu. Titul stejně jako v bibli začíná na vojenské výzkumné základně a hráče zavede až do samotného pekla.

Doom

Oproti původnímu konceptu však úrovně nebyly propojené drahou, která by mezi nimi umožňovala volný pohyb. Svobodné přesouvání mezi mapami vývojáři z id Software nabídli až v roce 1997. A to se střílečkou Quake 2.

Podoba herní náplně ostatně i během vývoje prošla značnou evolucí. V prvních verzích titul zahrnoval skóre a tři životy, autoři hry se však později rozhodli soustředit na čistokrevnou akci. Počítání bodů tak raději odstranili a život již reprezentoval jen jeden panel o maximální hodnotě 200 %.

Změny též neminuly ani ultimátní zbraň BFG 9000, jejíž zkratka značí Big Fucking Gun. Ta původně střílela řadu barevných projektilů, a připomínala tak spíše plasmovou pušku. Vývojáři se však pojetí rozhodli změnit a výsledkem byla zbraň likvidující vše v dohledu.

Alespoň pro jednu oblast herního vývoje se však bible stala zásadní. Docenil ji skladatel Bob Prince, který pro hru komponoval hudební doprovod. Ačkoliv Prince přiznává, že hra většinu konceptů z bible nevyužila, skladateli pomohla definovat náladu hudebního doprovodu.

Doom

Výjimečný projekt vyžadoval i výjimečné nástroje a postupy. Ačkoliv významná část herní grafiky vznikala přímo na počítači, vývojáři též využívali fotografie a modely ze skutečného světa.

Některé z postav například hlavní grafik Adrian Carmack vymodeloval z hlíny a vyfotil. Tímto způsobem vznikl třeba kyberdémon, pekelný baron či ústřední mariňák.

Některé herní zbraně pak vývojáři nakoupili v hračkářství a následně převedli do hry. Mezi ně se řadí například základní pistole či jednohlavňová brokovnice. A ruce, které třímají zbraně, jsou jednoho z vývojářů.

Vražedný simulátor

Nejznámější kontroverzí spojenou s DOOM byl masakr na střední škole v Columbine. Její studenti Eric Harris a Dylan Klebold tehdy zastřelili třináct osob. A řada lidí čin spojovala s jejich zálibou v hraní DOOMu. Pozdější analýzy však spojitost vyloučily. Ke střelbě navíc došlo jen kvůli špatně sestavené bombě, kterou se dvojici nepodařilo odpálit.

Umožnil boom amatérské scény

DOOM sice nebyl první střílečkou se síťovou hrou, rozhodně však byl "tou střílečkou", která síťové zápolení pomohla proslavit. První díl nabízel souboje až čtyř hráčů a podle pamětníků významně zatěžoval firemní sítě řady společností. A pojem Deathmatch (boj na život a na smrt) pochází právě z tohoto titulu.

Zásadním přínosem DOOMU byla též jeho modifikovatelnost. Zatímco Wolfenstein svůj obsah zabudovával přímo do exe souborů, DOOM nabídl speciální datové soubory WAD. Upravovat hru tak bylo daleko jednodušší a okolo titulu se sdružila ohromná komunita kutilů.

Během let díky tomu vznikly přehršle nových map, monster i všemožných modifikací. A právě z řad amatérských vývojářů řada společností dodnes rekrutuje nové zaměstnance.

Doom

Obchodní model byl inovativní

Jak už tak u vývoje kvalitních her bývá zvykem, ani DOOM nedodržel původní datum vydání. Ačkoliv měl být k dispozici na podzim roku 1993, světlo světa spatřil teprve 10. prosince.

K následnému úspěchu hry napomohla i kombinace obchodního modelu a prodejní strategie, kterou vytvořil Jay Wilbur. Titul využíval obchodního modelu shareware, ve kterém bylo několik kapitol k dispozici zdarma a zbytek hry bylo možné odemknout za jednorázový poplatek.

Takový obchodní model se ostatně id Software osvědčil již s tituly Commander Keen a Wolfenstein 3D.

Wilbur však obchodní model obrátil naruby. Prodejcům totiž umožnil shareware verzi prodávat. Výměnou za to však žádal, aby hru propagovali za vlastní náklady. Obchody se tak postaraly o reklamu i distribuci titulu a vývojáři těžili z prodeje plných verzí.

Doom

Podle aktuálních odhadů se DOOM objevil na více než deseti milionech počítačů. A prodalo se přes milion plných verzí. Tehdejší prodejnost tedy lze považovat za solidní úspěch i se současnými astronomickými rozpočty.

DOOM každopádně na řadu let určil směřování stříleček. Odstranil počítání skóre, definoval zbraňové archetypy a proslavil síťové zápolení. Ještě několik let po vydání se ostatně střílečkám přezdívalo doomovky. A hra je i devatenáct let po zveřejnění stále populární. Tedy alespoň v některých kruzích.

Autor:
  • Nejčtenější

Zveřejnil tajné vojenské dokumenty, aby dokázal, že je ve hře chyba

Nadšenec do vojenské simulace War Thunder zašel během internetové debaty o hře až příliš daleko. Aby vývojářům ukázal,...

Nová hra od Amazonu ničí drahý herní hardware, pozor na ni

Ačkoliv má New World od herních studií Amazonu poměrně úspěšný start, pověst jí kazí ohlasy od hráčů, kterým zničila...

RECENZE Chernobylite: návštěva zamořené zóny nebyla nikdy děsivější

Co byste udělali, abyste zachránili milovanou osobu? Někteří by pro to zpřetrhali samotný čas a prostor. A právě to se...

Hlavním hrdinou Zaklínače neměl být Geralt, prozradili tvůrci kultovní hry

Vývojáři dnes už legendárního počítačového RPG prozradili, že podle původních konceptů počítali s tím, že si každý hráč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojáři končí s protipirátskou ochranou Denuvo. Zpomaluje počítač

Reputace protipirirátské ochrany Denuvo utrpěla v posledních dnech vážné šrámy. Nejdříve bylo prokázáno, že má...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

VIDEO: Německému angažmá vděčím za hodně, říká Leckr, hráč Counter-Striku

Michal Kadlíček alias Leckr začínal v ping pongu. Proč změnil sportovní kariéru ze stolního tenisty na esportovou v...

Pět možností, jak by Ubisoft nemusel zabít sérii Assassin’s Creed

S oznámením projektu Infinity se mnoho příznivců série Assassin’s Creed začalo obávat, že je to její finální hřebíček...

Vydavatelství Annapurna předvedlo svou vyumělkovanou sestavu her

Pokud hledáte zajímavé a neobvyklé hry, vyplatí se sledovat produkci vydavatelství Annapurna Interactive. Jeho vůbec...

Veksláci šponují ceny novinky od Valve. I přesto, že ji nikdo nemá

Mnohým bylo nejspíš hned po oznámení nového přenosného herního PC jasné, co po zkušenostech s konzolemi a novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...