Producent Mafie 2: Nemohu tvrdit, že bych byl s vydanou verzí úplně spokojený

Český videoherní hit vzbudil i rozporuplné reakce. Jarek Kolář z 2K Czech přibližuje, proč chybí alternativní konce a jak to je se stahovatelným obsahem.

Jarek Kolář

Na Mafii 2 (recenze) se podílel od roku 2008 jako jeden z jejích producentů. Stojí též za vývojem titulu Tajemství Oslího ostrova (retro) a je bývalým spolumajitelem úspěšné české společnosti Pterodon. Ta se do hráčského povědomí zapsala zejména válečnou sérií Vietcong (recenze).

Jak jste spokojeni s verzí, ve které se Mafia 2 nakonec dostala k hráčům? Nakolik se liší od původních představ?
Nemohu tvrdit, že bych byl s vydanou verzí úplně spokojený. S něčím jsem však nesouhlasil již v roce 2008, kdy jsem se k projektu připojil. Není ale možné každý rok něco měnit nebo přidělávat. Obsah hry se musí naplánovat a toho se pak držet. A to i v případě, že se to neshoduje s tím, co bychom si přáli jako vydavatelé, jako vývojáři, jako náš snový projekt.

Byl z centrály Take Two cítit tlak na datum vydání?
Vydání nebylo ani tak tlakem Take Two, ale spíše otázkou životnosti celé firmy. Do budoucna její existence spočívá v tom, že se projekt dokončí a posuneme se dál.

Zastavit přísun novinek tedy bylo vaše rozhodnutí?
To bylo pochopitelně ultimátum, se kterým po všech odkladech již nebylo možné nic dělat. Hra vypadala kvalitně a byla v dokonalejším stavu než řada projektů, které musely vyjít dříve. Take Two drželo celou dobu projekt při životě a dávalo nám obrovské množství času a prostředků, abychom hru mohli dopilovat. V určitém momentu ale bylo nutné říct stop a Mafii dodělat.

Vaše přednáška na Game Developers Session působila dojmem, že Take Two koupí Illusion Softworks celý projekt zachránilo...
To je pravda. Myslím si, že nebýt akvizice, Mafie 2 dnes není. Po akvizici společnost začala vysílat do Brna obrovské množství odborníků. Chtěli mít jistotu, že vývoj mají pod kontrolou. Aby hra mohla vyjít, uvolnili spoustu lidí se zkušenostmi. Rozdíl před akvizicí a po ní byl z hlediska přísunu odborníků, informací, postupů a celkové podpory i snahy Take Two nepoměrně odlišný.

V roce 2004 již existovala pokročilá verze Mafie 2, kterou jste pak kvůli problémům s licencí enginu nemohli využít. Znamenal restart projektu i přepracování příběhu?
Děj zůstal stejný, docházelo k drobným změnám ale spíše dramaturgického charakteru. Zůstalo i prostředí, které však prošlo faceliftingem.

Podařilo se vám do hry dostat jádro děje? Z řad novinářů často hřměl názor, že došlo k sestříhání příběhu, že je tam určitý náznak dějové linky, který se nadále nerozvádí...
Vyřadili jsme alternativní konce, ale hlavní dějová linie i rozvoj postav jsou zachovány dle scénáře. Samozřejmě docházelo k různým úpravám, v některých misích se lišily detaily a určité dialogy, ale rozhodně tam nejsou nějaké důležité pasáže vynechané.

Mafia II

Nakolik jste balancovali mezi realismem a zábavou?
Při vývoji pro nás byla důležitá hráčova zkušenost, jeho zážitek. Nešlo nám předně o zábavu či realismus, ale o hráčův dojem ze hry. Pochopitelně jsme se snažili, aby hra byla co nejlogičtější a nejrealističtější a v mnoha případech nám to bylo ku prospěchu. Realita může vypadat jako omezující prvek, na druhou stranu je však pro hráče díky určitým očekáváním velice přirozená. Hráči se pak v některých situacích do hry dokážou daleko lépe vžít.

Reagovali jste tedy nějakým způsobem na zpětnou vazbu testerů?
Věci se během vývoje samozřejmě měnily obrovským způsobem. Kupříkladu policie doznala zásadních změn. V jedné verzi byla příliš obtížná, příliš razantní. V druhé verzi byla netečná, nestarala se. S obtížnostmi jsme si tedy pinkali a současný stav je toho výsledkem.

Hra je určená širokému spektru hráčů. Milovníci honiček mohou mít pocit, že titul nenabízí dostatečnou výzvu. Nicméně hru si díky současnému nastavení policie mohou zahrát i lidé, kteří tuto mechaniku nemají rádi. Spousta rozhodnutí se dělá tak, aby byl titul přístupný všem lidem. Tak aby ho mohl dohrát kdokoliv, kdo si jej koupí. Bohužel mám pocit, že se některé hry tímto neřídí. Spousta hráčů je pak zklamaná, protože nějakou obtížnost nedokáže překonat a titul nedohraje. Naším cílem bylo, aby si hráči mohli Mafii užít od začátku až do konce.

Mafia 2 často bývá novináři označována jako hra v otevřeném prostředí (tou je například série Grand Theft Auto), jak to vnímáte?
Pokud nějaký herní novinář Mafii považuje za otevřenou hru, nepochopil designový záměr tvůrců a za poslední dva roky neporozuměl našemu marketingu. Hra se soustředí na příběh, od kterého hráče nemá odvádět. Titul v porovnání s otevřenými hrami působí lineárně, dojem pak pro někoho může být příliš upjatý. Nám však nešlo o volnost, ale o zážitek. Svoboda na tom utrpěla. Hráči, kteří s otevřenými hrami nemají zkušenosti, Mafii považují za úžasný projekt. Hráčům, kteří jsou zvyklí na otevřené hry, berou je jako výzvu a vyprávěný příběh je nezajímá, připadá Mafia špatná.

A jak vidíte současnou politiku stahovatelných obsahů? Spousta hráčů není spokojená s tím, že jsou k dispozici již krátce po vydání, působí tak dojmem, že vznikly souběžně s původní hrou. Lidé se pak ptají, proč takové balíky nejsou součástí originální hry.
Stahovatelný obsah z hráčů nemá ždímat peníze. Je to koncept, který bojuje proti současnému trendu bazarových her. Jak jistě víte, s těmito hrami existuje obrovský trh. Tyto hry se dostávají zpět do oběhu, peníze z nich však vydavatel již nezískává. Proti tomuto trendu existuje několik obranných taktik. Jednou z nich je vydat hru tak rozsáhlou, že ji nelze dokončit v krátké době. Taková hra má sto hodin a většina lidí ji pak nedokáže během prvního měsíce dohrát. Druhou taktikou je zahrnout do titulu hru více hráčů, která uživatele udrží. Tato komponenta pak ale musí být dostatečně kvalitní na to, aby hráče skutečně zajímala. Využívají se též techniky, při kterých hráči dostávají různé kódy a odměny. Poslední taktikou je pak nabízení stahovatelného obsahu. Hráči mají možnost za relativně malou cenu koupit něco nového a titul si ponechávají.

Jenže stahovatelné obsahy, které vycházejí bezprostředně po hře, nemají šanci reagovat na hráčskou zpětnou vazbu...
V případě Mafie 2 bylo naším úkolem vytvořit několik malých stahovatelných balíčků s bonusovými předměty, které někteří prodejci získali exkluzivně. Lidé, kteří si pak tuto hru koupili, dostali speciální bonus zdarma. Ve chvíli, kdy ale exkluzivita vypršela, jsme tento obsah nabídli i ostatním hráčům.

Dalším stahovatelným obsahem byla Jimmyho pomsta. U tohoto balíku hráči mohli mít pocit, že vznikl souběžně s původní hrou. Pokud se však podíváte na dobu, které je třeba na vydání titulu - než se dostane do krabic, vyrobí a distribuuje, jsou to tři měsíce. Stahovatelný obsah, který jde do oběhu prostřednictvím digitální distribuce, vyžaduje pro přípravu zhruba šest týdnů. Pokud si řekneme, že stahovatelný obsah vyjde dva týdny po vydání hry, není reálný rozdíl dva týdny.

Je též třeba si uvědomit, že balíček obsahuje nějaký obsah, který je třeba otestovat. Pokud bychom ho chtěli mít jako součást původní hry, narostl by objem testování. Stahovatelný obsah proto působí dojmem, že se na něm pracuje souběžně s původní hrou. Opak je ale pravdou. Začali jsme na něm pracovat teprve po uzávěrce. V době, kdy pro původní hru již existoval zákaz přidávání dalšího materiálu. Tvůrci pak trávili kupříkladu polovinu pracovní doby opravou chyb a polovinu času tvorbou stahovatelného obsahu. Čím blíže byla finální fáze, tím větší byl poměr ve prospěch přídavného balíku.

Autor:

Nejčtenější

RECENZE: Tempest Rising je konečně pořádný nástupce Command & Conquer

90 %

Zlatá éra RTS, tedy strategií v reálném čase, se už nevrátí. O to víc si teď musíme vážit kvalitních titulů, jako je právě Tempest Rising.

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

Pět videoherních zabijáků, kteří si nás získali. Znáte je všechny?

Jejich živobytím je vraždění ostatních, takže z morálního hlediska k nim máme výhrady, ale přesto si nás svým způsobem získali.

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Kdysi jsme je milovali. Tyto hry nutně potřebují vzkříšení

Těmto starším herním značkám aktuálně chybí naděje, že by mohly dostat pokračování, nebo alespoň nějakou vylepšenou verzi. Byla by to ovšem velká škoda, jelikož spousta z nich má dodnes velkou...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

23. dubna 2025  13:30 1

RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

75 %

Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu...

PS5
23. dubna 2025 0

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

23. dubna 2025  9:22 14

Clair Obscur: Expedition 33

75 %

PS5
vydáno 23. dubna 2025  9:18,  aktualizováno  9:51

Nečekaný herní hit obvinili z rasismu, i tak se prodává skvěle

Simulátor dealera drog Schedule 1 se těší velkému úspěchu, nicméně se nevyhnul kontroverzím. Překvapivě ne kvůli drogové tematice, ale kvůli jednomu hernímu úspěchu s údajně rasistickým podtextem.

23. dubna 2025 6

Předělávku legendárního Oblivionu si můžete zahrát už dnes

Odhalení předělávky slavné hry The Elder Scrolls IV: Oblivion sice uniklo již před pár dny na internet, ale oficiální potvrzení je i tak příjemné. A skutečně není nutné čekat, hru si lze rovnou...

22. dubna 2025  18:03 6

V úterý odhalí předělávku legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion

O tom, že vydání vylepšené verze legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion je na spadnutí, si štěbetají vrabci na střeše. Nyní už je to oficiální.

22. dubna 2025  12:32 5

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

vydáno 22. dubna 2025  12:06,  aktualizováno  23.4 9:16

Star Wars Zero Company

vydáno 22. dubna 2025  11:18,  aktualizováno  11:19

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

22. dubna 2025 5

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Star Wars Zero Company ukážou drsnou válečnou atmosféru Hvězdných válek

Star Wars Zero Company nemá být klasická hra ze světa Hvězdných válek. Hráči povedou nesourodou skupinu žoldnéřů, která musí zastavit hrozbu ohrožující celou galaxii.

22. dubna 2025  10:09 3

Tyto hry zamíří exkluzivně na Switch 2, chystá se ovšem i řada portů

Začátkem června zamíří na trh očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda. Pojďme se podívat na hry, která na ni vyjdou exkluzivně. Výčet doplňujeme dalšími očekávanými hrami a porty.

22. dubna 2025 3
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.